Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-03-31 20:15:14 följande:
    Mycket bättre.
    Fortfarande lite smågrinig och gnäller såfort man går ur syn men hon har varit bra i andningen idag. Lite smårossel nu och då men inga pip eller indragningar. Har ätit antibiotikan i 48tim nu så antar att den borde kickat in nu.

tycker hon verkar få så ont i magen när hon äter min hemmagjorda risvälling.
    Sparkar med benen och vrider sig, svettas så svetten rinner om henne och vägrar äta full flaska. precis som hon brukade vara när hon åt mjölk, men jag tror inte det är så att hon inte tål ris, utan tänker kanske att hon får ont i magen av den pga antibiotikan eller något? Fast hon har aldrig varit förtjust i risvälling, varken sempers eller min hemmagjorda så jag vet inte. men jag har också hört att den ska vara väldigt skonsam.
    Det kan inte vara så enkelt att hon håller på för att hon inte gillar den.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

W har ätit denna gröt utan några problem alls 
    http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&r=134&num=10&pci=3

Men den var slut när jag skulle handla, köpte då denna
    http://www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/products/product_detail.htm?stage=-1&r=134&num=10&pci=6

och för varje kväll har han fått mer och mer ont i magen för att ikväll skrika hysteriskt 

• 2små2stora
    Tibell skrev 2011-04-02 22:58:01 följande:
    Det dumma är att hennes "riktiga" läkare inte finns tillgänlig just nu. Men de måste väl kunna hitta någon annan som bara begär att ett prov ska tas?
    Ska prata med gubben min hur vi ska göra. Han ser ju redan mig som hypokondriker och sa något i stil med för några dagar sen " Men nu kan väl inte barnen har fler allergier eller ?? ".
    Detta var efter när jag talade om hur jag upplever att Tilde mår.
    Gnället märker han såklart med. Det bara går inte att ignonera eftersom hon gnäller hela tiden.
    Vikten kan han ju knappast blunda för heller ?? Nu vet jag iofs inte hur mycket 4 åringar ska väga men på 3 års kollen vägde hon prick 14. Idag vägde hon 14.5 med kläder på..

Det märkliga med det hela är att det enda hon faktiskt vill äta är just smörgåsar och pasta..
    Innan vi ( eller rättare sagt du ;) ) förstod att det var mjölk hon inte tålde vägrade hon allt som hade med mjölk att göra och klöktes av yoggi,
    Det känns ju som att hon borde göra samma sak även nu ?
    I morgon blir det klyx igen, Hon har inte bajsat på 3 dagar =/
    J fyller 4 om en dryg månad och hon väger 16.5 med kläder. Gnäller oavbrutet när hon pratar med säger inte att hon har ont i magen. Däremot är hon förstoppad och står på movicol dagligen
  • 2små2stora
    Tibell skrev 2011-04-02 23:10:54 följande:
    Hur hanterar ni detta gnäll ?
    Våran dotter har hållt på minst ett halvår nu och vi försöker härda ut men nu är vi snart på bristningsgränsen båda två.
    Det var riktigt länge sedan vi såg våran glada och pigga lilla tös.
    Precis som jag skrev tidigare gråter hon mer än skrattar,, och det känns hemskt =/
    Idag blev hon alldeles likblek vid lunchen ( pasta och köttbullar ) och klagade över ont i magen. Hon hade nästan ätit färdig och fick lov att gå från bordet och gick direkt och la sig på soffan och bara "va"

K Kavat : Okej. Tack för hjälpen!
    Just nu gör vi ett försök med att om hon vill ha något måste hon be om det utan gnäll. Annars så är det bara att försöka stå ut och hoppas på att hon inte håller på så länge som storebror gjorde. Nästa vecka är det bara 2 dagar på dagis hjääälp.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-04-03 11:12:31 följande:
    Ta bort och testa en sak i taget?
    Det är ju både vanligt vetemjöl och vetekli i den andra förutom då att han kan blivit mer känslig mot mjölk? Har han inte ätit mjölkfritt tidigare?
    Och så då frukterna, men det gissar jag att han tål?

Dinkel är vattenlösligt, det är inte vanligt vete. Så det finns de som tål dinkel men inte vanligt vete, eller att de reagerar mer på vanligt vete åtminstonde. Dinkel passerar i kroppen medans vanligt vete lägger sig och kläggar igen tarmarna.
    Dinkelgröten har han ätit ett helt paket av utan att reagera. 

Det borde vara något i den andra gröten som inte funkar. Skulle kunna vara vete då han blir stökig i magen av pasta rätterna men det har jag tolkat som att det är löken de envisas med att ha i maten
  • 2små2stora

Serverade dinkelgröt 16:30 och ingen tendens till magknip alls.

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-04-04 12:27:38 följande:
    Ringde till 1177 och där sa de att bakterien eller att hon varit sjuk inte kan spela så stor roll att hon sjunker så drastigt. Väntar på att barnmott ska ringa men dom ringer inte förrens 16 så det kommer bli en lång väntan.
    Vet inte vad det kan bero på men man blir orolig som tusan.

Kavat: Har börjat laga all hennes mat själv, blev lite för krånglgt att läsa på alla burkar. hon får oftast potatis, palsternacka, nötfärs och en massa broccoli. men nån gång har det varit kyckling och ris. ger även leverpastej som hon älskar sen äter hon 5 mål neocate om dagen. tycker hon borde få i sig tillräckligt.
    Koka puré på torkade aprikoser de innehåller mycket järn. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:03:34 följande:
    Fast läkaren sa att jag skulle ge broccoli just för att höja järnvärdet?
    När jag var gravid åt jag broccoli istället för järntabletter och mitt värde ökade markant?
    Fast jag vet inte. trodde det var så att broccoli var bra för järnet.
    Broccoli och andra gröna grönsaker innehåller mycket järn men det behövs C-vitamin för att det ska tas upp.
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:16:35 följande:
    Ja vi skulle även ge henne apelsin eller clementin saft, alltså färskpressad men jag har inte kommit så långt ännu. Fast 1177 sa att det inte borde sjunka så som det gör utan att något är "fel".
    12 på en vecka var jättemycket att tappa och hon sa att spontant tänkte hon att det kanske är en blödning??
    nä jag vet inte alls.. får se vad barnmott säger sen i em.
    Hade hon druckit och ätit väldigt lite före det första provet, så kan det vara högre då blodet är mer koncentrerat och att det igentligen är detta på 93 hon har. 
  • 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-04-04 13:30:25 följande:
    Nä, det var dags för mat strax efter båda proverna.
    Hon äter frukost vid 7 och dom har öppenmott från 9-11. vi kom säkert strax efter 9 båda gångerna.

Barnmott ringde, de verkar inte lika nervösa som hon på 1177 så jag kan nog slappna av lite.
    Hon skulle prata med läkaren och sen ringa upp igen, annars kunde vi säkert avvakta till vår tillväxtkontroll den 15. Skönt.
    Det jag menade var om hon ätit/druckit dåligt under flera dagar innan. Det är inte katastrofalt lågt och 1177 är alltid nervösa.
Svar på tråden Allergitråden