konkelbär skrev 2010-04-02 16:50:26 följande:
Det är väl klart att jag har svårt att acceptera folks olika åsikter om saken. Jag dog nästan, säger jag ju. Det är ju uppenbarligen så att den som säger att det är värst att vara mobbaren INTE vet vad han/hon talar om. Jag VET vad jag talar om. ... Och hade jag inte fått behandling så hade jag inte skrivit här, utan legat död och förruttnad i
marken.Om inte annat, du och alla ni andra kanske uppfattar mig som (jag vet inte hur ni uppfattar mig), men det kanske kan få er att förstå vad mobbing gör med en människa. Medan mobbarna gick gymnasiet och tog studenten, skar jag mig i armarna, drogade, gick i terapi, låg sömnlös och drog hårspray mot min ångest. Ni vet inte vad ni snackar om förän ni suttit i min båt.
Vill bara krama om dig när jag läser det här och jag förstår att det du har gått igenom är ett helvete. Jag har också farit riktigt illa av många när jag gick i skolan, tex s blev jag våldtagen som 12 åring och när det kom ut i skolan så gillade killarna att taffsa på mig och säga att de minsan vet att jag gillar det pga det som hade hänt mig. Jag var väldigt mobbad under många år och for väldigt illa.
Men jag hade en familj som var/är helt underbar och jag hade trotts allt några vänner och slapp vara själv, även om de byttes ut då och då. Jag har aldrig mått så dåligt att jag inte har velat leva utan har på nått sätt vetat att det är de som mobbar som mår sämst och att det är dem det är fel på...det visste jag pga att jag hade min fina familj som gjorde mig stark.
Hade du det tufft hemma och så också som kan ha påverkat att du mår/mådde så otroligt dåligt att du inte ens tog hand om dig själv?
Har en dotter som är om inte mobbad så ganska utanför pga vissa omständigheter men även om jag inte kan skydda henne från elkaheter så kan jag se till att hon har ett bra liv och har en massa roliga saker att se fram emot.
En som mobbar tror jag är någon som mår väldigt illa och som själv har farit extremt illa och därför kan behandla andra människor så pass illa utan att få dåligt samvete, det är nog svårare att hjälpa ett sånt barn att må bra igen, tror jag.
Jag hoppas du förstår att jag inte försöker hoppa på dig utan bara försöker förstå