• Astarte

Vilket skulle vara värst?

Rektorn för din sons skola ringer hem till dig och meddelar att det under dagen updagats att ett barn blivit mobbat på skolan under en längre tid. Idag hade ledaren för mobbarna bundit det mobbade barnet vid ett träd och kastat snöbollar i ansiktet. Det var efter den händelsen det hela kom fram.
    Nå, vilket skulle nu göra dig som förälder mest ledsen och upprörd? Självklart kan det lika gärna vara flickor, jag skrev "son" för att jag tänkte på mitt eget barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket skulle vara värst?
  • Sommarlöv
    Anna o Leia skrev 2010-04-02 23:08:53 följande:
    Jag känner samma.. jag hoppas verkligen att min dotter skulle berättat för mig om något sådant hände. Jag vågade inte berätta pga av skammen.. Det sjuka var att JAG skämdes något fruktansvärt över att var mobbad i skolan.. helt vridet.
    Fasiken vad barn kan ha det hemskt!
  • Diorbarbieee

Även om det låter konstigt, så hade jag nog mera hoppats på att min son/dotter iallfall INTE är mobbaren i fråga..

Hur som haver kan faktsikt det årgärdas. Man kan ta tag i mobbaren och föröska få det att sluta..

Däremot är det mycket svårare att ingripa emot mobbaren.

Det säger sig själv och finns i flera stuideundersökningar om "Vem som blir mobbare.."

Mobbaren sänder, för att stå ut med sina traumata, omedvetet sin ångest vidare (projektion). Mobbaren är ett olyckligt barn, som utsätts eller har utsatts för kränkningar från sin omgivning.

Mobbaren kan inte bearbeta sina traumata på annat sätt än genom att utkräva makt.

Mobbaren har behov av kontroll.

Mobbaren kan vara ett avstängt barn som saknar förmåga till empati och därigenom har svårt att sätta sig i någon annans ställe. Kunde vi se dem tidigt kunde vi hjälpa dem från sina egentliga plågoandar.

Skall Du få en mobbare att sluta mobba måste Du söka efter hans/hennes traumata/skada.

Vem i helsike VILL att sitt barn SKA ha utsatts för så pass mycket skada/truma i sitt liv att de hellre vill att hon/han blir mobbaren?!

Det är ett klart och tydligt tecken på att abrnet i fråga itne får tillräckligt med uppmärksamhet hemma ex, inte känner sig älskad osv osv..

Har själv inget barn ännu, men ett på väg.

Och jag skulle aldrig aldrig i min värld utsätta mitt barn för sådana saker som således kan leda till att mitt barn mår dåligt och blir MOBBARE.

Då vet jag hellre med gott samvete att min son/dotter INTE mobbat, utan blivit mobbat och därifrån gå vidare.. Sådana problem kan lösas.
    Hade varit otroligt olycklig om ajg hade vetat medvetet att min son /dotte rär så elak att hon/han måste mobas för att må bättre.. FY SKAM!
  • PennyD

Defintivt värst om mitt barn var mobbaren.

Mobboffren kan vara i princip vem som helst. Självklart hade jag blivit helt förkrossas om mitt barn utsattes för mobbning, men jag hade åtminstonde inte behövt befara än desto värre bakomliggande tragik.

En mobbare mår ju inte bra, och har antagligen "goda" skäl till att förtrycka någon. Den mobbades trauma är nog lättare att reparera än ett barn vars grundläggande människosyn är helt om bakfoten.

• Faile

En mobbare kan ju mobba av något så enkelt som grupptryck också. Det är sällan en mobbare agerar själv, och jag personligen tror att det kan vara svårare att komma till rätta med än att vara mobbad.

Gruppen finns ju kvar även om man vet att man gör fel, och för ett barn är det kanske inte så jätteenkelt att stå emot.

• Jennnie

Jag hade faktiskt helst velat att han var mobbaren. Varför? Jo för då kan jag göra något åt det! Då kan jag som förälder tala förnuft med min son och jobba på det stenhårt. Men är han mobbad, då är jag helt maktlös och kan inte göra något mer än att stötta honom och hoppas det slutar. Fyyy sjutton. Men vilka jobbiga sitsar, jag hoppas att mina barn aldrig blir mobbade, och jag hoppas att jag har gett dom tillräckligt bra grund att stå på så att de förstår att så gör man inte!

• Ejnie
    Jennnie skrev 2010-04-03 07:24:22 följande:
    Jag hade faktiskt helst velat att han var mobbaren. Varför? Jo för då kan jag göra något åt det! Då kan jag som förälder tala förnuft med min son och jobba på det stenhårt. Men är han mobbad, då är jag helt maktlös och kan inte göra något mer än att stötta honom och hoppas det slutar. Fyyy sjutton. Men vilka jobbiga sitsar, jag hoppas att mina barn aldrig blir mobbade, och jag hoppas att jag har gett dom tillräckligt bra grund att stå på så att de förstår att så gör man inte!
    Jag håller med, precis så!
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • Cloud Berry
    Kya skrev 2010-04-02 21:17:30 följande:
    det behöver ju inte vara så att det är föräldrarnas fel. ditt barn kan lida av en hormonrubbning som gör att h*n mår väldigt dåligt. medicin kan hjälpa upp nivåerna till en vettig nivå. det kan ju inte vara föräldrarnas fel då...men jag håller med dig, det är hjälplösheten i att vara den mobbades förälder som är värst. den som mobbar kan man hjälpa. man kan prata, ta med personen till psykolog, till läkare för att utvärdera om det kan vara något hormonellt fel med mera. är barnet mobbat så hjälper nog inget förutom en omplacering.

Precis men i värsta fall så kan det ju bero på föräldrarna, i bättre fall så beror det på annat.

Jag förstår faktiskt inte alls de som tycker att deras barn ska vara den som blir mobbad.
  • Kya
    Cloud Berry skrev 2010-04-03 08:50:33 följande:
      Precis men i värsta fall så kan det ju bero på föräldrarna, i bättre fall så beror det på annat. Jag förstår faktiskt inte alls de som tycker att deras barn ska vara den som blir mobbad.
    nej inte jag heller. {#lang_emotions_undecided} vad spelar det för roll om man lyckats eller misslyckats som förälder när ens barn kommer hem och mår jättedåligt för att klasskompisarna har tejpat och slagit honom? tanken skulle då inte vara: "vilken tur att jag lyckats med att inte föda en mobbare iaf"...
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • ELMK
    Kya skrev 2010-04-03 09:09:47 följande:
    nej inte jag heller. vad spelar det för roll om man lyckats eller misslyckats som förälder när ens barn kommer hem och mår jättedåligt för att klasskompisarna har tejpat och slagit honom? tanken skulle då inte vara: "vilken tur att jag lyckats med att inte föda en mobbare iaf"...
    det är ju sant, jag ser alternativen lika jobbiga. men jag skulle nog blir lite mer arg på mig själv om barnet blev en mobbare. det är ju verkligen som att välja mellan pest eller kolera.
    Elias 090109, BF 100525
  • Dr Mupp

Var mitt barn en mobbare hade jag misslyckats kapitalt med mitt föräldraskap. Hur kan jag ha uppfostrat ett barn till att tro att det är ok att mobba andra barn.

Svar på tråden Vilket skulle vara värst?