• Astarte

Vilket skulle vara värst?

Rektorn för din sons skola ringer hem till dig och meddelar att det under dagen updagats att ett barn blivit mobbat på skolan under en längre tid. Idag hade ledaren för mobbarna bundit det mobbade barnet vid ett träd och kastat snöbollar i ansiktet. Det var efter den händelsen det hela kom fram.
    Nå, vilket skulle nu göra dig som förälder mest ledsen och upprörd? Självklart kan det lika gärna vara flickor, jag skrev "son" för att jag tänkte på mitt eget barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket skulle vara värst?
  • konkelbär
    2010-04-02 17:03:55 följande:
    Vill bara krama om dig när jag läser det här och jag förstår att det du har gått igenom är ett helvete. Jag har också farit riktigt illa av många när jag gick i skolan, tex s blev jag våldtagen som 12 åring och när det kom ut i skolan så gillade killarna att taffsa på mig och säga att de minsan vet att jag gillar det pga det som hade hänt mig. Jag var väldigt mobbad under många år och for väldigt illa. Men jag hade en familj som var/är helt underbar och jag hade trotts allt några vänner och slapp vara själv, även om de byttes ut då och då. Jag har aldrig mått så dåligt att jag inte har velat leva utan har på nått sätt vetat att det är de som mobbar som mår sämst och att det är dem det är fel på...det visste jag pga att jag hade min fina familj som gjorde mig stark. Hade du det tufft hemma och så också som kan ha påverkat att du mår/mådde så otroligt dåligt att du inte ens tog hand om dig själv? Har en dotter som är om inte mobbad så ganska utanför pga vissa omständigheter men även om jag inte kan skydda henne från elkaheter så kan jag se till att hon har ett bra liv och har en massa roliga saker att se fram emot. En som mobbar tror jag är någon som mår väldigt illa och som själv har farit extremt illa och därför kan behandla andra människor så pass illa utan att få dåligt samvete, det är nog svårare att hjälpa ett sånt barn att må bra igen, tror jag. Jag hoppas du förstår att jag inte försöker hoppa på dig utan bara försöker förstå
    Jag hade det väldigt jobbigt hemma, ja. Mamma visste allt som hände och slogs med näbbar och klor för att mobbingen skulle sluta, men lyckades inte. Skolan lyssnade inte och den sk "antimobbinggruppen" visade sig inte ens existera.

En pojke försökte hugga mig i halsen med en sax, inför hela klassen. Alla skrattade givetvis. Skolans lösning på det var att låta pojken ta mig i hand om be om ursäkt. När jag vägrade ta honom i hand sa rektorn helt enkelt att jag fick skylla mig själv.

Min mamma gjorde som sagt vad hon kunde, men var också väldigt oförstående mot mig som tonåring. Hon hantera mitt utanförskap och att jag blev retad genom att säga åt mig att "det är inget att bry sig om". Inte förän mobbingen gick över till fysisk tog hon den på allvar. Och då var det ju redan för sent.
    Mamma körde nog överlag en skrämsel och skam-uppfostran med mig. Barn ska vara tysta, snälla och foga sig. Gjorde man inte som hon sa, såg hon till att man fick skämmas ordentligt. Jag hade inget självförtroende under min barndom och var otroligt blyg och tillbakadragen. Perfekt att mobba.

Jag bytte skola sedan och då slog allt om. I ren rädsla för att vara med om samma sak igen tuffade jag till mig. Då var jag 14, började ha sex bara för att, jag började röka, drack ordentligt varenda helg. Kom snart i kontakt med drogen. Hårspray fanns hemma för att dämpa ångestattacker som kom mellan varven.

När jag var 16 tog jag min dåvarande pojkväns ångestdämpande, en hel karta, och svalde med ½ liter vodka. Jag vaknade upp på akuten sedan. Då hade jag inte blivit mobbad på 3 år. Och inte sovit en hel natt på 5 år.  Efter detta kopplades BUP in och jag fick gå på täta psykolog-besök och började äta Citalopram 30 mg. Jag har även ätit zolpidem för sömnproblemen.

Kanske blev lite off topic nu...

Jag kommer spela på min dotters självförtroende för att undvika att hon blir mobbad. Hon ska bli så jävla trygg och självsäker och veta hur förbannat bra hon är. Då kommer ingen mobbing bita på henne. Jag ska finnas för henne och alltid lyssna på henne, respektera henne. Det tror jag är rätt sätt för att undvika mobbing och utanförskap. Trygghet, självkänsla och respekt.
  • Mariohn

Båda sakerna är otroligt hemska på olika vis så jag kan inte svara helt ärligt. 

• saltabanditen
    Vad är värst, pest eller kolera?
    Ursprungsfrågan är absurd, som den är ställd passar den inne på etikforumet.
    Ställd här är det som gjort för att människor ska bli förbannade på varandra.

Ur ett medmänskligt perspektiv är det självklart värst att vara den mobbade, bla för att den får lida pga någon annans frivilligt valda handlingar.
    Lika självklart är det mindre synd om mobbaren eftersom den utsätter någon annan för "elände". Kanske har mobbaren själv elände i botten men det behöver inte vara så.

Om man tar det ur ett etiskt perspektiv om vad som är värst, att utsätta eller utsättas så är det värre att utsätta någon, dvs mobbaren.

Jag har visserligen inte läst hela tråden, men jag undrar om TS någonstans har klarlagt vad hon menade med frågan? (som jag fö anser vara omöjlig att svara på i nuläget)

PS
    Mest troligt blir jag varken ledsen eller upprörd, bara bestämd och handlingskraftig...
    Och appropå situationen om snöbollarna är det misshandel så det hade jag polisanmält alternativt uppmuntrat föräldrarna att polisanmäla oavsett om det gällt mitt barn som kastat.
  • Clobberella

Jag vill hellre att mitt barn blir mobbat än att h*n mobbar.
    De jag har kännt som har blivit mobbade har så klart mått jättedåligt av det, MEN de har varit fantastiska vänner, de har lärt sig att uppskatta de som verkligen bryr sig om den.
    En person som inte har några motgångar i livet tror jag inte blir en lika bra människa. Och jag vill inte att mitt barn ska bli en person som gör andra illa!

• LindaJohansson81

Värsta skulle vara att någon av mina söner blev mobbade naturligtvis.

• chobokid

Jag skulle tycka att det var värre om mitt barn skulle behandla illa andra barn. Det är hemskt att bli mobbad också. Svårt att välja egentligen.

• Cloud Berry

Om mitt barn mobbar så är det ett tecken på att mitt barn inte mår bra och detta är då tack vare mig och pappan.

Om mitt barn mobbas så är det något vi inte kan göra något åt  utan det måste de andra föräldrarna ändra på, dessutom så skadas mitt barn hårt vid varje mobbningstillfälle så...

Spontant så känner jag helt klart att det är bättre att mitt barn är mobbaren eftersom det då troligen handlar om ett fel vi gör tillfälligt och då kan påverka, mobbas mitt barn så kan jag varken påverka situationen eller påverka mitt beteende och därför vill jag att mitt barn är mobbaren i det läget.

Det värsta är alltså att mitt barn mobbas.

• fruis

Mest ledsen blir jag ju om det är mitt eget barn som mobbas. Mest arg blir jag om det är mitt barn som mobbar någon annan. Skulle gå i taket om mitt barn betedde sig så mot någon annan.

• Pormoicheia
    Clobberella skrev 2010-04-02 17:31:15 följande:
    Jag vill hellre att mitt barn blir mobbat än att h*n mobbar. De jag har kännt som har blivit mobbade har så klart mått jättedåligt av det, MEN de har varit fantastiska vänner, de har lärt sig att uppskatta de som verkligen bryr sig om den. En person som inte har några motgångar i livet tror jag inte blir en lika bra människa. Och jag vill inte att mitt barn ska bli en person som gör andra illa!
    Snor ditt svar rakt av!
    Apprentice Moraltant *back in action*
Svar på tråden Vilket skulle vara värst?