• Astarte

Vilket skulle vara värst?

Rektorn för din sons skola ringer hem till dig och meddelar att det under dagen updagats att ett barn blivit mobbat på skolan under en längre tid. Idag hade ledaren för mobbarna bundit det mobbade barnet vid ett träd och kastat snöbollar i ansiktet. Det var efter den händelsen det hela kom fram.
    Nå, vilket skulle nu göra dig som förälder mest ledsen och upprörd? Självklart kan det lika gärna vara flickor, jag skrev "son" för att jag tänkte på mitt eget barn.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket skulle vara värst?
  • statisk

Oj vad svårt!!! Det skulle vara fruktansvärt om mitt barn var utsatt, men det skulle också vara helt otroligt hemskt om han var den som utsatte någon annan för något sånt.

Jag vet inte vad jag ska svara. Hur skulle man hantera att ens barn agerar så empatilöst? Det måste ju ha hänt någonting!

Om mitt barn är utsatt, så är det hemskt, men man har ju någon att "skylla" på liksom.

Jättesvårt!!!

• Thursday

Men shit, jag blir lite mörkrädd. Tycker ni att det vore bättre om era ungar torterade, mördade och våldtog andra också? För det är ju så hemskt att bli utsatt för övergrepp? Ni vill hellre ha fostrat en liten oempatisk, självhävdande djävulsunge än en som kanske bara är lite för snäll och har fel färg på håret?

• statisk
    Thursday skrev 2010-04-02 12:46:07 följande:
    Men shit, jag blir lite mörkrädd. Tycker ni att det vore bättre om era ungar torterade, mördade och våldtog andra också? För det är ju så hemskt att bli utsatt för övergrepp? Ni vill hellre ha fostrat en liten oempatisk, självhävdande djävulsunge än en som kanske bara är lite för snäll och har fel färg på håret?
    Det är lite så jag tänker också. Vad är värst? Att behöva inse att ens egna barn faktiskt är kapabel att göra saker man ALDRIG skulle kunna föreställa sig, eller att ens barn är utsatt....
  • konkelbär
    Hormigita skrev 2010-04-02 12:27:10 följande:
    Förstår inte vad du menar??? De klart att det är lika hemskt...
    Om ditt barn blir mobbat finns en risk för att du inte får ha ditt barn kvar i livet.
  • konkelbär
    statisk skrev 2010-04-02 12:49:30 följande:
    Det är lite så jag tänker också. Vad är värst? Att behöva inse att ens egna barn faktiskt är kapabel att göra saker man ALDRIG skulle kunna föreställa sig, eller att ens barn är utsatt....
    Som sagt; en mobbare dör sällan pga mobbing.
  • Alcarinque

Oj vad svårt... Jag skulle som förälder känna mig otroligt misslyckad om mitt barn blev en mobbare. Jag har själv vidareutbildat mig i olika antimobbningskurser och pratar mycket med min dotter om olikheter, fördomar och sånt (på hennes nivå givetvis). Jag tycker också att värdegrundsarbetet är bland det vikigaste som finns i förskolan och skolan idag. Så jag hade tyckt att det varit jättejobbigt om det hade visat sig att jag inte hade nått fram. Men jag valde ändå alternativet att det skulle vara värst om hon blev mobbad. Jag tror att det i de allra flesta fall är den mobbade som ändå mår sämre än den som mobbar...

♥ Alva 060307 ♥ BF 100802 ♥
  • Anna o Leia
    statisk skrev 2010-04-02 12:49:30 följande:
    självklart är det hemskt på det hållet oxå. Jag skulle bli helt förtvivlad om min dotter hade börjat mobba någon, eftersom jag själv vet hur det känns att bli utsatt. MEN det är ju skillnad på att mobba i skolan och att mörda, våldta o tortera. Man ska inte heller glömma "medmobbare" som bara hänger efter "ledaren" och mobbar på h*ns beställning. Jag vet många som inte ens kommer ihåg att dom betett sig som as.. och om dom minns det så skrattar dom bara åt saken o skyller på omogenhet..

Men visst..fy f**n vad det måste kännas om man får veta om ens barn begår onskefulla gärningar.. nåt som faktiskt får mig att må riktigt illa är när barn redan i ung ålder börjar plåga djur.. djur o barnplågare är det värsta som existerar{#lang_emotions_yell}
  • Hormigita
    konkelbär skrev 2010-04-02 12:51:27 följande:
    Om ditt barn blir mobbat finns en risk för att du inte får ha ditt barn kvar i livet.
    oki ursäkta mig experten...
    tyckte bara att de vika hemskt att mista ett barn som blivit mobbad och va en som skapat en monster.
    För om du är på läst så de flästa barnen som utsätter andra för toryr liknande mobbing är oftast barn som är själva utsatta för annat.
  • statisk
    konkelbär skrev 2010-04-02 12:52:30 följande:
    Som sagt; en mobbare dör sällan pga mobbing.
    Nej, men vad är det som gör att ett barn börjar mobbas?

Jag har svårt att tro. att ett barn som är uppvuxen i en harmoniusk och tillfredställande miljö, börjar binda fast andra ungar vid träd och kasta snöbollar i ansiktet på dom!

Hur ser det resterande livet ut, för många mobbare? Jag vet åtminstone 4-5 personer som mobbade andra barn i min skola, som nu är narkomaner och allmänt kända av polis.
  • statisk
    Anna o Leia skrev 2010-04-02 13:02:50 följande:
    självklart är det hemskt på det hållet oxå. Jag skulle bli helt förtvivlad om min dotter hade börjat mobba någon, eftersom jag själv vet hur det känns att bli utsatt. MEN det är ju skillnad på att mobba i skolan och att mörda, våldta o tortera. Man ska inte heller glömma "medmobbare" som bara hänger efter "ledaren" och mobbar på h*ns beställning. Jag vet många som inte ens kommer ihåg att dom betett sig som as.. och om dom minns det så skrattar dom bara åt saken o skyller på omogenhet.. Men visst..fy f**n vad det måste kännas om man får veta om ens barn begår onskefulla gärningar.. nåt som faktiskt får mig att må riktigt illa är när barn redan i ung ålder börjar plåga djur.. djur o barnplågare är det värsta som existerar
    Ja, självklart är det skillnad, men frågan är vad som komemr att hända i framtiden?
    Om ett barn anser att det är fullständigt okej att binda fast andra barn och skada dom, vad kan då hända i framtiden?

Och ännu värre är väl, om ett barn som VET att det inte är okej att skada andra barn,  skiter i det och gör det ändå! Hur skapar man konsekvenser för ett barn som fullständigt skiter i vilket?

Om mitt barn däremot är utsatt för något dylikt, kan jag som förälder kräva hjälp av skolan, alternativty byta skola. Jag känner att man har mer potential att hjälpa sitt barn om det är utsatt.

Men fan, det är svårt att rösta i den här frågan faktiskt. Jag har inte röstat än, för jag vacklar fortfarande.
Svar på tråden Vilket skulle vara värst?