• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi
    FredrikaoEmil skrev 2010-06-10 20:51:24 följande:
    ok ja vi åker med ving...vi kommer att komma tidigt på morgonen och åka mitt i natten hem...men det borde väl inte va något problem att få tag i taxi ändå va?
    Hotellet brukar alltid kunna hjälpa till med transfer till flygplatsen när man ska resa hem. Och på flygplatsen brukar det vara fullt med taxigubbar som mer än gärna kör
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Ancilla

Undrar om det finns några här som nyss köpt flygstolar till Thailand i november? LÄste att någon som köpte flygstolar  till november/december i vintras nu sett att biljetterna var mycket billigare. Hur länge vågar man ha is i magen? Om någon köpt nyss, vad fick ni betala?

Ancilla

• Smilla75
    Ancilla skrev 2010-06-10 21:47:09 följande:
    Undrar om det finns några här som nyss köpt flygstolar till Thailand i november? LÄste att någon som köpte flygstolar  till november/december i vintras nu sett att biljetterna var mycket billigare. Hur länge vågar man ha is i magen? Om någon köpt nyss, vad fick ni betala?

Ancilla
    Det var jag och nu har priserna gått upp igen. Bäst köpa i tid.
  • benjamin 040722
    syster j skrev 2010-06-09 17:36:37 följande:
    Hur har ni andra gjort med era förskoletider hemma. Ni som vart ute på långrsea har ni betalt fullt för dessa månader eller har ni tillfälligt gått ner i tid. Skickade ett mail till kommunen och fick ett surt svar om att rätten till förskoleplats försvinner om ledigheten överskrider 3 mån. Nu ska ju vi vara borta i 3 mån och inte längre. Irriterande med människor som inte kan vara trevliga eller åtminstone formella. Fick ej heller svar på om man tillfälligt kan gå ner i tid för att på så sett få ner taxan under de månader som man är borta, så jag skickade ett nytt mail till kommunen. Hoppas jag får ett mindre "syrligt" svar denna gång. Någon annan som har någon erfarenhet kring detta.
    Vi kommer att vara föräldra ledig för varsit barn (3 och 6 år) och på så sätt får vi ner taxan till 0:- i månaden för 3 åringen iaf... Hur det blir med fritids agiften vet jag inte? Måste kollas upp =)

Annars vet jag inte hur det fungerar, tror det är väldigt olika mellan olika städer... 
  • benjamin 040722
    Ancilla skrev 2010-06-10 21:47:09 följande:

Ancilla
    Vi köpte inte nyss, men i februari. Vi betalade då ca 26000 för 2 vuxna och 2 barn för 2 månader. Med full avbokning eller ändring. Idag kostar samma biljett under samma tid 52000! Sjukt vilken skillnad! =(
  • syster j

benjamin 040722. Vi är ju också föräldrarlediga för varsitt barn. Men hur har ni fått ner taxan till 0kr? Jag tänkte ju att under denna begränsade period gå ner i antal timmar och på så sätt betala lägsta möjliga taxa. Men de har vart så tjuriga så nu orkar jag inte höra av mig igen. Ev. så är det så att vi redan har lägst antal timmar (25tim/v). 
    När och var ska ni åka? 

• Smilla75
    benjamin 040722 skrev 2010-06-10 22:08:45 följande:
    Vi kommer att vara föräldra ledig för varsit barn (3 och 6 år) och på så sätt får vi ner taxan till 0:- i månaden för 3 åringen iaf... Hur det blir med fritids agiften vet jag inte? Måste kollas upp =)

Annars vet jag inte hur det fungerar, tror det är väldigt olika mellan olika städer... 
    Du måste betala full taxa, annars mister ni platsen.
  • benjamin 040722
    syster j skrev 2010-06-11 07:25:41 följande:
    benjamin 040722. Vi är ju också föräldrarlediga för varsitt barn. Men hur har ni fått ner taxan till 0kr? Jag tänkte ju att under denna begränsade period gå ner i antal timmar och på så sätt betala lägsta möjliga taxa. Men de har vart så tjuriga så nu orkar jag inte höra av mig igen. Ev. så är det så att vi redan har lägst antal timmar (25tim/v). 
    När och var ska ni åka? 
    Här går våra 3 åringar 15 timmar gratis/vecka är jag föräldraledig så är det lika med 15 timmar/vecka och det blir ingen avgift. 6 åringen som då går på fritids har jag ännu ine kollat upp, men där ka man välja attha för fritids eller efter fritids eller både och. Väljer jag bara för fritids under den tiden vi är borta dvs tiden före skolan så blir det lägre taxa än om vi har både för och efter fritids... hur mkt billigare det blir vet jag inte, det måste jag kolla upp.

Vi åker den 12 dec-4 februari vi kommer resa runt och än är det inte riktigt bestämt i vilken ordning =) Ni då?
  • syster j

Då har vi åkt hem när ni kommer ner! Vi åker 9 sept och hem 9 dec. Vi har heller inte helt bestämt resrutt än. Det ska ju vara ganska regningt i sept. Vi har kollat på koh samui, koh tao, koh chang och koh lanta.

• benjamin 040722
    Smilla75 skrev 2010-06-11 07:47:41 följande:
    Du måste betala full taxa, annars mister ni platsen.

Jag har nu dubbelkollat detta igen (ringde nyss) Vi har 15 timar fri avgift och för den resterande tiden måste vi betala. Hon sa åt oss att ändra inkomst och avgiften för 3 åringen blir då ca 300-400/månad. 6 åringens plats skulle vi säga upp då han är garanterad plats när vi kommer hem igen. så 300-400/månad betalar jag lätt =) Men full taxa kan det inet bli oavsett vad, inte här iaf!

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)