Inlägg från: syster j |Visa alla inlägg
  • syster j

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi ska också vara borta i 3 mån. men vi åker redan i september. Ingen annan som åker i höst? Vi åker till Lanta och öarna omkring i ca 2  mån , sen tror jag att vi åker till Malaysia för att sedan ta oss tillbaka mot Bangkok och spendera sista månaden nånstans i närheten (nån timme) kring Bangkok. Ni som vart på Lanta, är det bäst att vara vid Klong Dao beachen med små barn?? Är long beach inte en barnvänlig strand? (jag har 3 små. 1, 3 och 5 år när vi åker). Hur ska man göra med räkningar? Hur ska ni andra göra?

• syster j

Vet du om man kan använda poolen på nåt närliggande ställe om man bor på bananagarden? 

• syster j

Tycker att Acta Graco brukar ha bra sulkys, har haft en sådan på tidigare Thailandsresa. De är rejäla och brukar ha nästan fult liggläge. Annars skille jag nog rekommendera Carena Easy. Påminner lite om Actas. nästan fullt liggläge, känns stabil och har ganska gott om packutrymme. Kolla blocket.... Har fyndat vagnar där till resor förut. Köpt för några hundra och sen lämnat kvar dom på flygplatsen när vi åkt hem.

Vi velar också mellan olika ställen. Har inte bestämt om vi ska boka för 1-2 mån hemifrån eller bara boka nån vecka för att sen när man väl är där gå runt och se vad som känns bäst till bäst pris. Vi har också mailat oc fått ok pris från bla dr. Lanta, Southern Lanta, Banana Garden, Escape cabins och det är nog fler men jag kommer inte på vilka just nu. Är lite sugen på Banana Garden. Men vet inte om det är bra att vara på en längre tid med småbarn då de ej har någon pool. Har mailat för att höra om man kan låna nån pool i närheten men ej fått nåt svar än. De har ju fått så fina omdömen på Tripadvisor. Vi åker ju redan i september och då kan man få ganska bra priser!!! Det är svåra beslut att fatta..... Men man behöver ju inte bestämma sig än. Det är ju ett tag kvar..... 
  • syster j

Har gett mina barn twinrix,. Det är vad de rekommenderade på vaccinationsmott. Vi bor i stockholm och vi betalade ca 475 kr per spruta till barnen och nåt på 500 för oss. Det kanske finns billigare ställen i S-holm, vi gjorde aldrig nån prisjämförelse utan gick till det stället där vi vet att de är pedagogiska mot barnen (då de tycker att det är hemskt att ta sprutor).

• syster j

Är det nån som vart på koh tao med små barn, är det en barnvänlig ö? När jag kollat på bilder därifrån så ser den ganska klippig ut.... Nån som har nåt bra tips på boende nånstans på Samui eller Koh tao? Tänkte vara där ca 3veckor- 1 månad (i September) med våra 3 små grabbar innan vi drar vidare? Undrar också om nån vart på Koh Chang och vad ni i så fall tyckte om det? Nu börjar det dra ihop sig, så vi försöker fundera ut hur vår "resrutt"ska se ut Det enda som är bestämt är Koh Lanta...... Tar gärna emot tips!!!!!

• syster j

Hur har ni andra gjort med era förskoletider hemma. Ni som vart ute på långrsea har ni betalt fullt för dessa månader eller har ni tillfälligt gått ner i tid. Skickade ett mail till kommunen och fick ett surt svar om att rätten till förskoleplats försvinner om ledigheten överskrider 3 mån. Nu ska ju vi vara borta i 3 mån och inte längre. Irriterande med människor som inte kan vara trevliga eller åtminstone formella. Fick ej heller svar på om man tillfälligt kan gå ner i tid för att på så sett få ner taxan under de månader som man är borta, så jag skickade ett nytt mail till kommunen. Hoppas jag får ett mindre "syrligt" svar denna gång. Någon annan som har någon erfarenhet kring detta.

• syster j

benjamin 040722. Vi är ju också föräldrarlediga för varsitt barn. Men hur har ni fått ner taxan till 0kr? Jag tänkte ju att under denna begränsade period gå ner i antal timmar och på så sätt betala lägsta möjliga taxa. Men de har vart så tjuriga så nu orkar jag inte höra av mig igen. Ev. så är det så att vi redan har lägst antal timmar (25tim/v). 
    När och var ska ni åka? 

• syster j

Då har vi åkt hem när ni kommer ner! Vi åker 9 sept och hem 9 dec. Vi har heller inte helt bestämt resrutt än. Det ska ju vara ganska regningt i sept. Vi har kollat på koh samui, koh tao, koh chang och koh lanta.

• syster j

Åh, vad underbart att ni ska gifta er därHjärta. Vi funderade också på det...... Hoppas det blir så som ni har drömt om. Lycka tillGlad

• syster j

Om jag har förstått det rätt så är den sidan (östra bäst vi den tiden minst antal regntimmar, i alla fall i september)På den sida så börjar lågsäsongen i november och då börjar väl högsäsongen i övriga . Om jag inte har blandat ihop det helt och hållet!!! Vi har i alla fall funderat på den östra sidan i september just pga av att lågsäsongen ej har startat där än. Södra Thailand har många regntimmar under september.....

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)