Inlägg från: syster j |Visa alla inlägg
  • syster j

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Skulle också kunna tänka mig att köpa några trekantskuddar, men är de inte lite bökiga att få med sig hem?

• syster j

Är det nån på denna tråd som vart i mae phim? Vi ska spendera vår första månad i ett hus som vi hyrt (fullt utrustat för en barnfamilj). Nu är det bara 2 veckor kvar......

• syster j
    Karisma skrev 2010-08-27 20:11:08 följande:
    Det låter väldigt spännande, du får gärna skriva sen i tråden vad du tyckte om stället. Finns mga fina hus där nere. Vad är det för hus ni hyrt?

/k
    Här är lite bilder på huset.  http://picasaweb.google.com/flygandefoten/MaePhimJuni2009#5350882145325077538

Vi kommer att blogga under våra 3 månader i Thailand. Följ oss gärna eller kika in ibland!
     http://familjetripp.wordpress.com/
  • syster j

Huset ligger i Mae phim, ca 2 timmar från Bangkok. Huset hittade jag på blocket, priset som det var utsatt för var över vår budget så jag prutade en del. I huset ingår barnsäng, moppe med flak och tak, cykel m cykelvagn, barnstol och lite annat smått och gott. Vi har hyrt huset i en månad. Sen har vi bokat 3 veckor på Norén resort på Koh Chang sen har vi 5 obokade veckor. Ev. blir det Lanta. Tänker mig att det säkert utkristalliseras när man väl är på plats.

• syster j

Vi är så glada att vi vågade köra lite utanför ramarna och inte bara satsa på "säkra kort".
    Kan varmt rekommendera mae phim. Framförallt om man vill se ett ett Thailand som inte är byggt för turister....
    Följ oss gärna på:http://familjetripp.wordpress.com/

• syster j
    mattispadd skrev 2010-11-16 18:06:40 följande:
    vart bor ni på Lanta ser fint ut??
    Hej!
    Bodde först på lanta sea house. Det var ok. Bor nu på Southern Lanta. Flyttar till en lägenhet den 20. Ser fram mot lite större ytor. 
  • syster j
    Lila1 skrev 2010-11-16 19:21:58 följande:
    Alltid kul att läsa bloggar från Thailand. Åh, vilken fin blogg!
    Tack!!
  • syster j
    Martina 76 skrev 2010-11-18 13:48:11 följande:
    Är det någon här som varit på långresa i Thailand? Vi planerar att åka till Thailand och/eller Malaysia om ca 1 år med våra barn, då 2,5 och 5,5 år gamla. Vi räknar med att vara borta 6-7 veckor. Begränsningen blir väl hur länge vi kan vara borta utan att tappa dagisplatserna.

Är det någon här som varit på längre resor med sina barn i dessa områden? Var/hur bodde ni? Vad blev kostnaden? Vill inte åka till de mest turisttäta områdena, typ Phuket, men vill ändå ha hyfsat nära till civilisationen utifall något händer barnen. Jag behöver tips på platser, orter, hotell/bungalows etc! Vi har ingen lyxbudget och vill inte bo på någon Ving Bamse-resort utan vill ha det lite mer spartansk.

Kan ni tipsa om någon blogg etc där jag kan hitta info?
    Vi är ute med våra barn i  månader. Börjar dock lida mot sitt slut. Våra barn år 1, 3 och 5. 3 månader ska vi vara ute totalt. Du kan kolla in vår blogg om du vill. http://familjetripp.wordpress.com/  
    Budgeten beror nog mycket på vart ni reser. Vi har vart en del i små charmiga fiskebyar och där är ju kostnaden ca en tredjedel av  priserna på koh lanta. 
  • syster j

Har för mig att det var nån i tråden som frågade om Kaw kwang beach resort. Var där i dag och käkade lunch. God mat och jag tror nog att det i särklass har klong daos vackraste utsikt. Pao som äger stället är en urtrevlig kvinna. Har bokat in mig och familjen där from lördag. Fick ett mycket bra pris av Pao. Så from lördag så kommer jag att lägga upp bilder och skriva om stället vad jag tycker är för och nackdelar för en barnfamilj. Kolla om ni vill:
    http://familjetripp.wordpress.com/ 

• syster j
    Jensa1973 skrev 2010-11-22 14:40:13 följande:
    Okej låter spännande.

Vi är lite "rädd" för att Ex DR ska kännas för mycket "Turkiet"
    Är det kanske bättre och boka där då?
    Finns det pool?
    Och det var också bra strand å så?

Våran lille fyller ju 2 när vi är borta
    Det ser så fint ut. Ingen "turkiet", eller "kanarieöarna varning" som jag tyvärr tycker att det annars stundtals är här på Lanta. Superfin långgrund strand som man vekar ha nästan för sig själv. Fina Bungalows, såg fräschare ut än många andra ställen jag kollat in för ungefär samma pengar. Om man vill ha mer liv och rörelse och en massa svenska barnfamiljer så kan man få det ca 10 min. promenad bort. Kaw kwang var den första resorten som öppnades på Lanta och Poi som äger stället verkar vara underbar. Hin känner de flesta på ön så behöver man hjälp med något så kan hon hjälpa till med det mesta.
    Personalen var supergullgiga med barnen. Restaurangen hade bra mat, det finns massage där. När Saladan och gångavstånd till en massa liv och rörelse på stranden. Skriver en mer utförlig bedömning och lägger ut bilder när vi flyttar dit på lördag. 
  • syster j
    Anna1010 skrev 2010-11-22 13:19:12 följande:
    Det var jag, tack snälla! Nu i helgen fick vi äntligen tummen ur och bokade de första dagarna, det blev Summer House. Vi kommer till Lanta på söndag. Har spanat på Kaw Kwang, var bara lite undrande om det fanns tillräckligt med matställen etc nära eller om det kändes "off".

Trixet för oss är att hitta något lagom off. Vi vill verkligen ha det lugnt - men/och helst inte behöva flytta runt på tre veckor, så det gäller ju att det finns fler än tre restauranger inom räckhåll också... :)

Då ska jag kolla er blogg - och strax därefter kan vi kolla live :) Men visst är ni på Long Beach nu, förresten? Hur är det där? Fint? Kan barnen bada utan problem?
    Har hållt mig mest inne med sonen som har dubbelsidig linginflammation. Pollerna här verkar vara rena rama smittohärderna. Vi har rest runt i Thailand i över 2 månader nu och klarat oss bra fån sjukdomar men sen vi kom hit har alla barn blivit sjuka. Ska ner till stranden i dag. Enl. min man så är den väldigt fin men inte särskilt långgrund.
    Kaw kwang ligger en bit bort men det är promenadavstånd till mer liv och rörelse.  Poolen är den finasre jag har sett här och förhoppningsvis är det inte lika mycket bassilusker i den då Kaw kwang inte kryllar av barnfamiljer. Men det var några stycken där, så vi blir inte helt ensamma.
    From lördag kan jag berätta mer. Men du kan ju snart skaffa dig en egen bedömning! 
  • syster j
    Anna1010 skrev 2010-11-23 23:36:41 följande:
    resemamman skrev 2010-11-23 23:09:54 följande:
    Jag har aldrig växlat i förväg, tar alltid ut i automat. Funkar fint även på Lanta. Resevattenkokare finns tex på Siba.
    Tack söta ni! Ja jag såg den där på Clas Ohlson, blev bara liten sugen på någon ännu pyttemindre sak, sett att vissa har tillhörande muggar som man stoppar inuti... Men kanske ska släppa optimerings-hetsen och plocka upp den där på Classe imorgon - den är ju onekligen billig
    En doppvärmare är ju annars ett alternativ. Tar nästan ingen plats alls. Har funkat bra för oss, de få gånger vi har vart tvungna att använda den. På det flesta ställen finns det vattenkokare.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)