• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • FredrikaoEmil

jag känner igen harigheten...nu senast funderade jag över dom där livsfarliga maneterna...hur känner i inför dom?

• Tullemi
    FredrikaoEmil skrev 2010-06-09 08:52:14 följande:
    jag känner igen harigheten...nu senast funderade jag över dom där livsfarliga maneterna...hur känner i inför dom?
    Dom är trots allt ovanliga. Vad jag har förstått så finns dom väl oftare på småöar och mindre turistiga ställen.....kan ha fel dock. Men ni ska till Phuket och jag har aldrig hört om kubmaneter där.
  • Smilla75
    Jensa1973 skrev 2010-06-09 08:50:34 följande:
    HEJ HEJ

Någon som bott på Lanta Summer House??

Funderar på 2-3 nätter i en Deluxe bungalow.. 1800 THB

Deluxe: There are with one single and one duble bed and Terrace, Satellite TV, Refrigerator, Hot Water
    Dressing table & wardrobes. All room for 3 occupants only

Är det långt till stranden?
    Poolen ser inte stor ut. Men det finns en iallafall!!

Är Transfer från KRabi 2500 THB Dyrt, billigt eller rimligt??
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
    Transfern med Lanta Divers för 2500 kr är i särklass dyrast på ön. Fördelen är att det finns bilstolar. Man kan ta vilken taxi som helst på flygplatsen för mindre än hälften, men då bil inte storbil/buss.
  • stockrosen
    Tullemi skrev 2010-06-09 07:35:58 följande:
    Stockrosen: jag funderar inte på sådana saker, då blir semestern helt förstörd. Man gör vad man kan för att skydda sig själv och sina barn (alltså det vanliga som vaccination, handsprit och allmän renlighet), mer kan man inte göra varken hemma eller i Thailand.
    Det låter enkelt men det är en konst tror jag att lyckas med sånt om man är lite orolig. När jag läser ditt inlägg så tänker jag dock att jag kanske skall låta bli att åka om jag inte kan hantera det riktigt eller hur. Eller så får jag fundera lite till Men jag tror att livet skulle bli oerhört mkt enklare om man tänkte mer som du  .
    FredrikaoEmil skrev 2010-06-09 08:52:14 följande:
    Ha ha...det är skönt att du tar upp dem för dem har jag också funderat över. . Visst, det är väl inte så vanligt men vanligare än man tror (stod det i en tidning) och eftersom jag har en 5-åring också så blir jag lite orolig över det ......

Äsh, jag får fundera lite till och tänka över det hela...men Thailand (Asien lockar).
    Men jag är nog mer sugen på Koh Samet eftersom jag vart i Phuket och Koh Samui flera ggr redan.
  • Jensa1973

Ja jag antog att det var för ett fordon men det kanske var / person??
    För jag hade beskrivit att vi var 3 personer

Har mailat och frågat

För så här står det i mailet

Yes we can pick up from Krabi Airport the pice 2,500B

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Smilla75
    Jensa1973 skrev 2010-06-09 14:33:48 följande:
    Ja jag antog att det var för ett fordon men det kanske var / person??
    För jag hade beskrivit att vi var 3 personer

Har mailat och frågat

För så här står det i mailet

Yes we can pick up from Krabi Airport the pice 2,500B
    Ja, de har en jättefin minibuss så priset är per fordon.
  • FredrikaoEmil

pratade  med flygbolaget idag och det skulle kosta 1600 att sitta med extra benutrymme både dit och hem...tycker det är fruktansvärt dyrt!! är det värt så mycket?! reser ju som sagt med en vild 1,5 åring...hur hade ni gjort?

• winters

Har oxå börjat kika på platser i planet, på Fritidsresor står det inte flygplanstyp, men det gör det på Apollo, A332, och det är samma flygtider, så det borde vara samma plan.

Då är det extra benutrymme på alla platser om jag har fattat det rätt och extraextra längst fram, men de får vi inte boka eftersom vi reser med en ettåring.

Finns ett par platser med en vägg framför där det ser ut att vara gott om plats, de är dubbelt så dyra som de andra. Sedan finns det tvåplatser längst bak där det är extra brett i gången eftersom det är en stol mindre. Vad tror ni är bäst, någon som har valt det ena elller andra?

Finns det något smart att lägga ett sovande barn (ca 13 månader) i som går att ta med som handbagage, eller är det knäet som gäller, eller golvet om det är gott om plats?

Oscar 091001
  • Tullemi
    winters skrev 2010-06-09 16:28:14 följande:
    Har oxå börjat kika på platser i planet, på Fritidsresor står det inte flygplanstyp, men det gör det på Apollo, A332, och det är samma flygtider, så det borde vara samma plan.

Då är det extra benutrymme på alla platser om jag har fattat det rätt och extraextra längst fram, men de får vi inte boka eftersom vi reser med en ettåring.

Finns ett par platser med en vägg framför där det ser ut att vara gott om plats, de är dubbelt så dyra som de andra. Sedan finns det tvåplatser längst bak där det är extra brett i gången eftersom det är en stol mindre. Vad tror ni är bäst, någon som har valt det ena elller andra?

Finns det något smart att lägga ett sovande barn (ca 13 månader) i som går att ta med som handbagage, eller är det knäet som gäller, eller golvet om det är gott om plats?
    Oscar 091001
    Vi förbokade de platser med en vägg framför och vi kunde ha dottern på golvet. Dock fick min man även krypa ihop där pga folk som försökte gena över detta utrymme. De såg inte dottern på golvet så hon höll på att bli trampad på, fast folk inte ens får lov att gå där. Jag har dock hört att vissa flygbolag inte tillåter att man har sitt barn på golvet.
  • winters

Vad tokigt, skulle aldrig få för mig att gå framför någons platser... Näe, det känns ju lite riskabelt att ha honom på golvet, såg en sådan här, kan det vara något, kan man ju även få användning för på stranden?
    http://www.leksakslandet.se/oxid.php/sid/x/shp/oxbaseshop/cl/details/anid/3e74bfbcdcbe21f85.65765976/pgNr/-1/Strandsaeng-UV-50+/

Såg att de skulle finnas i lokala leksaksaffären, får kanske gå in och se om han kan provligga! :)

En fördel med tvåplatserna är ju att man inte behöver ha någon bredvid och att det är brett i gången om han har spring i benen, men jag hoppas ju på sömn i benen! :)

Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)