• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi
    korvmamman skrev 2010-05-29 15:00:06 följande:
    håller helt med. men bara tanken att något skulle hända får mig att tveka lite...   Jag kommer tänka på den där poolen 100% av tiden. kommer gå och titta ner i den stup i kvarten... hahah.. får väl koppla barnen
    Ja, visst är det lurigt. Men vi bor en trappa upp från poolen (hoppas jag) så vi kan skärma av trappan. I "värsta" fall så får vi en lägenhet på bottenvåningen och då blir det värre, hua. Det är en villa med 4 lägenheter i och vi hoppas som sagt på en av de övre.
  • Delfinen
    Tullemi skrev 2010-05-29 14:51:58 följande:
    Vi åker med en 10 månaders och en på 2 år och 10 månader och vi ska ha pool. Gäller att ha lite extra koll, men det är det värt tycker jag. Så skönt med pool tex på sen em/kväll, eller en dag när man inte känner för stranden 
    ..Å det är skönt å slippa sanden överallt kan jag lova!!! :)
    Älskade lilla tös - 090815
  • Ulrika333

Hej!
    Är ny här och har inte läst hela tråden så jag har en fråga:
    Vi planerar att  åka till thailand i november- december i 4 veckor. Det är jag min man och våra 3 barn på 3,6,8år, vi kommer att luffa runt.
    Undrar om det är någon som gort detta med tre barn och tyckt att det blir knepigt att få in alla 5 i samma rum när man tar in på hotel?
    Jag blir liksom inte klok när jag sitter och kollar olika hotell men jag kanske får ta å mejla dem!
    Hur gjorde ni och hur sov ni?
    Vi tänker så att det räcker med en dubbelsäg och en extra säng för 2 sover alltid hos oss ändå! Vad på ett cirkus fick ni betala för att vara 5 pers på ett rum? Vi vill gärna bo ganska bra inte på de billigste ställena.

• Smilla75
    Ulrika333 skrev 2010-05-30 21:04:28 följande:
    Hej!Är ny här och har inte läst hela tråden så jag har en fråga:Vi planerar att  åka till thailand i november- december i 4 veckor. Det är jag min man och våra 3 barn på 3,6,8år, vi kommer att luffa runt. Undrar om det är någon som gort detta med tre barn och tyckt att det blir knepigt att få in alla 5 i samma rum när man tar in på hotel?Jag blir liksom inte klok när jag sitter och kollar olika hotell men jag kanske får ta å mejla dem! Hur gjorde ni och hur sov ni? Vi tänker så att det räcker med en dubbelsäg och en extra säng för 2 sover alltid hos oss ändå! Vad på ett cirkus fick ni betala för att vara 5 pers på ett rum? Vi vill gärna bo ganska bra inte på de billigste ställena.
    Kring 500 bht för extrasäng. Kring 800 kr natten för medelklassbungalow på Lanta.
  • Ulrika333
    Smilla75 skrev 2010-05-31 10:26:45 följande:
    Kring 500 bht för extrasäng. Kring 800 kr natten för medelklassbungalow på Lanta.
    Ok Tack! Har ni rest med 3 barn i thailand? Är det så att det funkar bra med att få in alla 5 i ett hotell rum oxå? Man vill ju gärna bo ihop och inte behöva ha två rum. Är det något annat som vi bör tänka på?
  • Smilla75
    Ulrika333 skrev 2010-05-31 12:40:43 följande:
    Ok Tack! Har ni rest med 3 barn i thailand? Är det så att det funkar bra med att få in alla 5 i ett hotell rum oxå? Man vill ju gärna bo ihop och inte behöva ha två rum. Är det något annat som vi bör tänka på?
    Nej, i år blir första gången med tre barn! Men två barn har vi rest med tre gånger i Thailand, första året bodde vi med dem i en bungalow på ca 15 kvm (ett rum). Ett barn i sängen och ett i extrabädd. Men vi hade även en thailändsk dagbädd som kom till användning, sådana brukar finnas på bungalowsställen, tryggt ha dem på marken.

Numera är vi för bekväma att kuska runt så vi är bara i samma lägenhet på Lanta någon månad varje år. Men era barn är större och kan gå själva osv, våra är 0, 2 och 4 år, det är mastigt.

Fördelen med många barn i Thailand är att man FÅR vara 5 i ett rum, så är det ju inte alltid.

Tips är att ändå inte kuska runt för mycket, det tar några dagar för barnen att komma tillrätta, sömnen påverkas osv.
  • winters

Måste läsa på lite om hepatit-vaccinen, ska boka tid nästa gång vi är på BVC. Men min vanliga sköterska som inte har hand om vaccineringen trodde inte att han skulle hinna få tillräckliga doser innan vi åker utan att han skulle få gammaglobulin i stället (om jag nu fattade det rätt). Men hon skulle kolla lite mer med vaccineringssköterskan och jag ska försöka läsa på i FASS. Men hur har ni gjort om någon varit på gränsen? Oscar fyller 1 år 1 oktober och vi åker 15 november.

Oscar 091001
  • Jensa1973

Om han får den första sprutan runt den 1;e så ska spruta 2 tas efter en månad och 3:e efter 6 månader
    De rekomenderar ju 2 sprutor innan man åker.. Så det hinner ni ju

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Tullemi
    Jensa1973 skrev 2010-05-31 20:52:12 följande:
    Om han får den första sprutan runt den 1;e så ska spruta 2 tas efter en månad och 3:e efter 6 månaderDe rekomenderar ju 2 sprutor innan man åker.. Så det hinner ni ju
    Jag var precis på väg att skriva det samma efter jag tittat på våra vaccinationskort.
  • winters

Ok vad bra, har även läst på om Havrix och där räcker en dos, så den borde han ju få annars. Det har vi och den andra fyllde vi på 3 år senare, där räcker det att ta spruta två inom 5 år (men man är inte skyddad under tiden).
    Känns som att det borde gå då, om det inte är så att det krockar med alla de andra vaccinationerna. Kanske är några man inte kan ta ihop eller tätt iaf?

Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)