• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi

Vi hade för mycket kläder med oss sist så det gör vi inte om. Vi lämnar ju in för tvätt så det behövs inte så många plagg. En hel del hygienprodukter kan också införskaffas på plats, likaså blöjor.

• winters

Frågade förresten hon vi bokade båtutfärden till Similan om kontantkort och hon tyckte 1-2-Call som köps på Seven Eleven var billigast för att ringa hem.

Oscar 091001
  • Thegran
    winters skrev 2010-05-26 19:56:27 följande:
    Frågade förresten hon vi bokade båtutfärden till Similan om kontantkort och hon tyckte 1-2-Call som köps på Seven Eleven var billigast för att ringa hem.
    jag har fått tips om true move, eller liknande, det ska kosta 1 bath/minut till sverige.
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-05-26 20:05:57 följande:
    jag har fått tips om true move, eller liknande, det ska kosta 1 bath/minut till sverige.
    Vi brukar använda 1-2 call också, men det har kanske hänt lite på dne marknaden sen sist . 1 baht/minut är ju jättebilligt, ska lägga namnet på minnet.
  • Smilla75

Vi tar med blöjor, de är dyrare och sämre i Thailand. Dessutom tar vi med mat till bebisen. Vi har lyckats fylla våra ca 70 kg utan problem. Vi köper inte så mkt kläder, det är ju usel kvalitet utan tar med rätt mycket ombyte.

• Thegran
    Smilla75 skrev 2010-05-26 22:25:17 följande:
    Vi tar med blöjor, de är dyrare och sämre i Thailand. Dessutom tar vi med mat till bebisen. Vi har lyckats fylla våra ca 70 kg utan problem. Vi köper inte så mkt kläder, det är ju usel kvalitet utan tar med rätt mycket ombyte.
    då har ni haft otur. de kläder vi köpt har hållt jättebra! det är tre år sen och många linnen och t-shirts ser fortfarande fina ut, efter bra många tvättar! Kan tillägga att vi handlade i flera olika butiker, och så gott som alla har varit likvärdiga i kvalitén.
    vi kommer absolut förnya garderoberna, i bkk finns det ju dessutom gott om äkta varor om man föredrar det.

nu har jag inte rest med barn, men momy poky eller liknande så vara likvärdiga våra svenska blöjor. vi kommer absolut inte släpa med blöjor, bara så vi har första dagarna, att de inte är billigare än här gör inget. Känns överkurs att ta med sådant till andra sidan klotet.
  • resemamman
    Smilla75 skrev 2010-05-26 22:25:17 följande:
    Vad olika det kan vara. Jag tycker Mamy Poky är minst lika bra som Pampers/Libero. Har inte tyckt att de är dyra, bara om man köper i 3-pack på 7-11. Men pris skulle inte få mig att släpa blöjor över halva jorden heller ;). Våra barn har som bebisar (från 6 månader) vackert fått äta det som finns på plats. Skulle inte få för mig att dra runt på barnmatsburkar (om de inte har allergier eller grava ätstörningar...). Och de kläder vi köpt har vi slitit på hårt och de har hållt bra kvalitet. Framförallt i Bkk har jag hittat underbara baby/barnkläder!

Men vi reser runt en hel del och prioriterar liten/lätt packning
  • Smilla75

Jag håller med er om kvaliteten iof, det är främst när vi handlat kläder på Lanta som det ibland varit undermåligt. Men det är ju där vi är och handlar. När vi har kläder hemma ser jag ingen anledning att köpa på plats, vi reser ju inte runt utan har skjuts från flygplatsen till boendet så vi kan ta med allt vi vill. Jag är lite snål av mig för vi åker varje år och när jag nu vet att t.ex blöjor är billigare hemma så blir det att vi tar med dem också.

• Tullemi

Vi handlar oxå blöjor på plats, tyckte att det var ungefär samma pris som hemma. Barnkläder har jag aldrig hittat, eller jo men inget som varit värt att köpa för jag gillar inte den stilen som finns där.

• Jensa1973

Vi tar nog med lite av varje.. Som sagt packar man blöjor på väg ner så har man ju plats till hemresan. Detsamma gäller att vi tänkte ta med välling och grötpulver så det räcker lite..När det är slut får vi mera plats ju.. Vi förflyttar oss efter 2 veckor så då har väl lite tagit slut å det blir mindre i väskan..

Men kläder tänkte jag nog snåla in i packningen då lillemans saker går först.
    Vällingflaska, vattenkokare, nececär, solskyddsbadkläder osv..

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)