• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • resemamman
    Thegran skrev 2010-05-23 20:12:21 följande:
    någon som varit på railey? är det överkurs att ta sig dit med barnvagn o väskor? man måste ju vada in till land, fungerar det utan att dränka vagnen?
    Vi har inte varit just på Railey men på många andra öar där vi vadat i land. Det funkar jättebra, med två barn, barnvagn och ryggsäckar. Har även sett "vadare" med kappsäckar, även om jag aldrig skulle få för mig att resa med något så opraktiskt som resväska ;)
  • Thegran
    resemamman skrev 2010-05-24 16:40:05 följande:
    Vi har inte varit just på Railey men på många andra öar där vi vadat i land. Det funkar jättebra, med två barn, barnvagn och ryggsäckar. Har även sett "vadare" med kappsäckar, även om jag aldrig skulle få för mig att resa med något så opraktiskt som resväska ;)
    tack, då vågar vi oss på att försöka ;) har en hel del öar uppskriva som vi funderar på, och långt ifrån alla (nästan inga) har ju pirar som man går i land på.
    Har aldrig rest med barn innan, så det blir första gången. Ska bli spännande!

nä, resväska skippar vi eftersom vi ska åka runt en del. men tror inte vi tar ryggsäck heller utan mer sådana där hockeytrunkar som även funkar att ta på ryggen.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-05-24 16:19:45 följande:
    Var där för 10 år sedan. Gräsligt, vi stannade bara en natt. Dyrt och tätt bebyggt, så mycket folk jmf med Lanta.
    hm ajdå.
    vi kanske ska tänka om iaf då.
    attan, jag som var nästan klar med vart jag ville ;)
  • cillae

Vi var på Railley för 4 år sen med vår son som då var 1 år, vi hade bokat tre nätter men stannade tio... vi tyckte det var jättemysigt där. Men jag tycker det var mysigare på East sidan, man kommer iland på West och sen är det (eller var då iaf) en betonväg över ön. Billigare boende och mysigare restauranger. Det var ingen strand att bada på den sidan, men det var inte långt att gå till Phra nang stranden. Vi bodde på Diamond cave, det var en backe upp, men fin pool som låg i skugga av beget på eftermiddagen. Fast nu blir jag osäker om jag blandade ihop East och West, men jag menar iaf den andra där man inte kommer iland :) Vi hade ryggsäckar och vagn och det gick bra. Man får gå flera gånger om det behövs. Nu i år så var vi till Koh Jum, det var väldigt mysigt, men väldigt lugnt, ligger mellan Lanta och Krabi, man får hoppa av båten en bit ut ner i Longtails som kommer ut och hämtar en, men dom hjälpte till med packningen, vi hade då dock kvar boendet på Lanta så vi hade bara lite med oss.

• resemamman
    Thegran skrev 2010-05-24 17:35:11 följande:
    tack, då vågar vi oss på att försöka ;) har en hel del öar uppskriva som vi funderar på, och långt ifrån alla (nästan inga) har ju pirar som man går i land på. Har aldrig rest med barn innan, så det blir första gången. Ska bli spännande! nä, resväska skippar vi eftersom vi ska åka runt en del. men tror inte vi tar ryggsäck heller utan mer sådana där hockeytrunkar som även funkar att ta på ryggen.
    Såna har vi oxå, lika praktiska som ryggsäckar men lättare att hitta i!
  • Thegran
    cillae skrev 2010-05-24 20:42:01 följande:
    Vi var på Railley för 4 år sen med vår son som då var 1 år, vi hade bokat tre nätter men stannade tio... vi tyckte det var jättemysigt där. Men jag tycker det var mysigare på East sidan, man kommer iland på West och sen är det (eller var då iaf) en betonväg över ön. Billigare boende och mysigare restauranger. Det var ingen strand att bada på den sidan, men det var inte långt att gå till Phra nang stranden. Vi bodde på Diamond cave, det var en backe upp, men fin pool som låg i skugga av beget på eftermiddagen. Fast nu blir jag osäker om jag blandade ihop East och West, men jag menar iaf den andra där man inte kommer iland :) Vi hade ryggsäckar och vagn och det gick bra. Man får gå flera gånger om det behövs. Nu i år så var vi till Koh Jum, det var väldigt mysigt, men väldigt lugnt, ligger mellan Lanta och Krabi, man får hoppa av båten en bit ut ner i Longtails som kommer ut och hämtar en, men dom hjälpte till med packningen, vi hade då dock kvar boendet på Lanta så vi hade bara lite med oss.
    tack för ditt svar! Koh Jum har vi kollat på, vi har nog kollat på de flesta öar nära , men det är en av de öar vi sorterat bort. Jag SKA iaf till Koh Bubu och koh kradan eller koh sukorn..phiphi är vi sugna på någon natt också, har hittat en resort som ska ligga på en egen liten strand där det ska vara lungt.
    vi får nog se vad det blir när vi väl är där...vem vet, vi kanske vill stanna på lanta sista veckorna också ;)

men då kanske vi inte ska glömma railey helt ändå då, man kan ju åka dit och åka vidare om det inte verkar vara något.
  • Thegran
    resemamman skrev 2010-05-24 20:46:00 följande:
    Såna har vi oxå, lika praktiska som ryggsäckar men lättare att hitta i!
    var har ni köpt dem? :)
  • Varvet

Hej!

Vid årsskiftet har vi en resa till Koh Chang planerad. Om allt går som det ska kommer vi att ha en ca 3 månad gammal bäbis med oss.
    Min fråga, så små behöver man väl inte vaccinera eller gör man det?

Är vårt första barn så har aldrig rest med barn innan...

Förresten, när jag ändå har er experter här!
    Vad tror ni om att ha en babytravel amsterdam med liggkorg med sig som "resevagn"? Vill ha en lite mer rejäl vagn med tanke på åldern på bäbisen, men samtidigt någon som blir relativt liten ihopfälld.

Tack!

• winters

Havrix/Twinrix och MPR-sprutan får man inte ta innan 1 år, eller om det är 9 månader på MPR, men då behöver man ta om den vid 18 månader.

De andra vaccinen tar man väl dock som vanligt vid 3 månader mot difteri mm. Det är nog bra att fråga BVC så att de kan planera, och att inte ta det dagen innan eftersom många får feber och känner av sprutorna. Vi sa till vid årsskiftet att vi skulle åka i nov-dec så att de kunde lägga upp ett vaccinationsprogram, men Oscar kommer att vara över 13 månader då, så han kan få hela balunsen! :)

Oscar 091001
  • Tullemi

Ja, MPR får man ta tidigare än 1 år. Det ska (och dottern har redan tagit) vår son ta vid 9 månader.

Milea 080217 Lucas 100202
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)