• cillae

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi var på Railley för 4 år sen med vår son som då var 1 år, vi hade bokat tre nätter men stannade tio... vi tyckte det var jättemysigt där. Men jag tycker det var mysigare på East sidan, man kommer iland på West och sen är det (eller var då iaf) en betonväg över ön. Billigare boende och mysigare restauranger. Det var ingen strand att bada på den sidan, men det var inte långt att gå till Phra nang stranden. Vi bodde på Diamond cave, det var en backe upp, men fin pool som låg i skugga av beget på eftermiddagen. Fast nu blir jag osäker om jag blandade ihop East och West, men jag menar iaf den andra där man inte kommer iland :) Vi hade ryggsäckar och vagn och det gick bra. Man får gå flera gånger om det behövs. Nu i år så var vi till Koh Jum, det var väldigt mysigt, men väldigt lugnt, ligger mellan Lanta och Krabi, man får hoppa av båten en bit ut ner i Longtails som kommer ut och hämtar en, men dom hjälpte till med packningen, vi hade då dock kvar boendet på Lanta så vi hade bara lite med oss.

• cillae

Kolla här http://www.kohlantahotels.se/ Vi fixade minibuss med dom när vi skulle från Lanta till airport nu i april, åkte med Lantadivers dit. Dom hade superfräscha och nya vaner/mininbussar med barnstolar om man vill ha. Kommer ej exakt ihåg priset, men ca detsamma Lanta divers. SUmmer House ligger precis vid stranden, såg det var nån som undrade. Mitt emellan DR Latna och Laguna. Helt ok

• cillae
    Ewima skrev 2010-08-07 19:18:25 följande:
    Är det någon som varit ellar ska åka till Koh Chang?
    Japp, tre ggr, 2006, 2007, 2008. Nåt särskilt du funderar över?
  • cillae
    smarres skrev 2010-08-10 18:21:55 följande:
    Någon som har koll på vilket gradantal man inte ska understiga på ACn för o undvika förkylningar på barnen, kan de va 20? Minns inte...
    Vi brukar ha våran på 27-29 grader och oftast bara fläkten på på natten, och då känns det ändå kallt när man kommer in.
  • cillae

Ang matpriser: Vi var på Lanta senast i mars/april 2010. Generellt är väl att väljer man att åta uppe på gatan så är det mycket billigare än på stranden, och nästan godare. Enkla ställen med plastbord efter vägen har supergod mat. Visst är det skönt at äta på stranden och enklare med barnen, men det går ju att variera. Nu sist var det så varmt så vi åt nästa uteslutande lunch på DR för det gick inte att gå iväg med barnen, dom är ju inte billigast, men god och bra mat. Thairätter från 100 THB inkl ris, om man tar "on rice" så ca 70 THB. MEn det var lång väntetid på lunchen efterssom de flesta åt där och typ alla som bodde på Chada kom dit och åt lunch, sen till middan var det nästan tomt där. Vi är så sugna nu igen så vi har bokat 12 nov igen :) En månad denna gång med. Ska bli underbart skönt!

• cillae
    Thegran skrev 2010-08-11 17:52:52 följande:
    ska ni bo på dr i år med?
    isånnafall är vi där samtidigt.

och tack för info om matpriser! Från 100 bath låter helt ok :)
    Ja vi hade tänkt det, om det inte är fullt vill säga. Mailade dom idag, det här blev bestämmt i veckan :) Vad kul, då ses vi där då. Hur gamla är era barn?
  • cillae
    Thegran skrev 2010-08-11 19:11:42 följande:
    Vi har en dotter som fyller två år under tiden på DR :) Vi är där 2 - 27 nov sen åker vi vidare.
    Ditt/dina barn då? 
    Du har alltså bott på DR tidigare?  Vi har bokat en minisuit, vet du hur de är? :)

En till från tråden, Ulligulli, är där samtidigt också så vi blir ett litet gäng härifrån. Vi får ta en liten FL träff i poolen ;)
    Ja verkligen, eller i deras mysiga strandbar där dom har världens godast Moijito för 100 THB. Stackarn som gjorde dom, han gjorde ju en och en och det tog säkert 5 min att göra en, för han var noga när han muddlade limen och myntan och så kostade dom ynka 100 THB. Vi har också bott i Minisutie båda gångerna, jättebra tycker jag. En dubbelsäng och en till, lite bredare än vanlig. En garderob, ok toa och dusch. Det är inte världens bästa standard, men helt ok och vi gillar det. det här blir tredje gången som vi bor där. Har även bott på Summer House en gång, stället bredvid, typ samma men dom har inte Minisuite så bungarna är lite mindre. Frukosten är ok, buffé med rostade mackor ocj frukt och resten, typ ägg och så får man beställa så gör dom det. Vi har en son som fyller 6 i jan och en dotter som fyllde 2 i mars. Det är mycket (mest) svenska barnfamiljer som bor där, men vi har valt det pga av det. Sonen vill väldigt gärna ha nån annan än oss att leka med... Det problemet hade man ju inte när han var yngre, men det märktes på den resan när han var 3 1/2.
  • cillae
    Thegran skrev 2010-08-11 20:46:41 följande:
    låter fint med strandbar :)
    hur är fruktshakerna på DR? det är det godaste jag vet :)

Ska bli härligt att åka! och nu är det ju inte alls så lång tid kvar! Fast....liiiite gnager det att vi inte ska bo på Long beach men det ska jag försöka släppa!

förresten, vet du om man kan köpa resevattenkokare på lanta? eller bör vi ta med det hemifrån? Jag tror det skulle finnas på DR, men vi ska vidare till andra ställen efteråt och vet inte var vi kommer hamna så då vill vi ha med det för att fixa välling enkelt.
    Jag såg ingen vattenkokare att köpa på Lanta, iof kollade jag inte heller, på DR fanns det inte. Men på Tesco i Krabi finns det. Vi har haft med oss en liten. Dom hade en underbar coconutshake på DR mmmm. Men även som andra var bra.  När åker ni? VI bodde på Long beach en gång när sonen var 1 år, det var mysigt också.
  • cillae
    Thegran skrev 2010-08-12 09:21:10 följande:
    tack för tipset, ska kolla!
    Vi har också en sån, tror den rymmer 500 ml, liten och smidig. Vart ska ni efter Lanta då?
  • cillae
    ulligulli skrev 2010-08-12 20:17:40 följande:
    Japp, vi kommer bo där ifrån den 22:a oktober till den 16:e november! Ses i poolenCool
    Jaa ska bli så härligt!  Sist så var vi till Koh Jum några dagar, var sådär, och för några år sen på Koh Mook, mysigt. Vi har också kollat lite på Koh Klang, ser mysigt ut, men kanske väl lugnt. Phi phi gillar vi också.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)