• cillae

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ang transfer till Lanta så har vi de senaste två ggr också använt Lanta Divers på ditresan, jättebra och smidigt. Men nu senast så bokade vi med www.kohlanta.se jättefina minibussar och barnstolar. Sidan drivs av en svensk tjej som bor med sin familj på Lanta 6 månader om året sen flera år tillbaka. Ett tips bara :) Vi hade ju tänkt att vara på Lanta hela tiden, men nu är jag såå sugen att åka till Koh Bulon, har varit det i flera år men vi har inte kommit iväg, blivit bekväm för att jag ena gången var gravid, tyckte att minstingen var för liten osv osv, men nu vill jag verkligen åka. Är det någon som varit där och har något att säga om det?

• cillae
    Thegran skrev 2010-08-18 20:45:10 följande:

Nu har vi precis betalat flygbiljetterna!
    nästan 22 000 slutade det på, jisus.! Men då är det 20 kg extra bagagevikt, försäkring så vi kan avboka oavsett orsak m.m

Skönt att ha det gjort :) Vi avvaktar lite till, maken har inte fått ok med ledigheten än. Men så fort det är klart så... Skilde det mycket på priset ni fick när ni bokade och det ni fick betala nu? Vi hann inte betala inom de 7 dagar priset var garanterat, men det kan väl inte handla om så jättemycket. Hur mycket kostade extra bagae då? Vad ska ni ha med er som behöver så mycket *nyfiken* du behöver naturligtvis inte svara om du inte vill. Vi har haft ca 45 kg inchekat vid avresa, och då tycket jag att vi har haft supermycket och alldeles för mycket med oss. Fast man vet så tar man alltid med sig för mycket.
  • cillae
    Thegran skrev 2010-08-18 21:13:32 följande:
    Vi fick samma pris som när vi bokade. 6795 + skatt. Hade eg till 1 okt på oss att betala, men tyckte att det var skönt att få det gjort.
    skatten var 100 kr dyrare nu än när vi bokade, så det skilde sig inte nämnvärt.

Extra bagage kostade 500 kr för 10 kg.
    Ja..vad vi ska ha med oss? :) inget speciellt, på vägen dit iaf. Kommer absolut inte komma upp i maxvikten när vi flyger dit!
     Men innan vi åker hem ska vi ju shoppa, och då vill vi inte känna oss begränsade av vikten!
    Jag är lite inne på att köpa en triangelkudde, köper man dem stoppade så väger de ju en del. Var inne på att köpa en förra resan, men hade inte vikt för att ta med den hem och att köpa en ostoppad och stoppa den hemma skulle kosta ganska mycket.
    Åhh en sån kudde eller gärna flera skulle jag med vilja ha... Skulle ni till Bkk på hemvägen? Vi har velat fram och tillbaks med det, min man VILL åka dit och har velat de senaste gångerna och jag VILL INTE åka dit, eller vill och vill, jag vill eg men vet ju att det inte är nåt för barnen (förutom jätteakvariet eller vad man ska kalla det i Siam Discovery tror jag det var) Vi har varit där när vår äldsta var var 1 1/2 och när han var 2 1/2, nu är han 5 1/2 och inte lika lätt att att styra över :) och den yngre vägrar sittai vagnen var vi än är och springer runt som en vilding, nej jag tror vi stannar på Lanta, kanske ta Ao nag el Krabi town för lite minshopping på hemvägen ett par nätter.
  • cillae

Vi är vacc hela fam, dock "bara" Havrix (Helpatit A) Jag gjorde det för drygt 10 år sen och då fanns det bara Havrix och barnen var båda 1 år när dom fick och då rek dom bara Havrix här iaf.

Nån frågade om DR Lanta, vi har bott där två ggr och ska bo där igen i nov, vi gillar det. Bra för barn, bra strand utanför, nära till Saladan, helt ok bingalows (ingen lyx) Bra frukost. Vi har bott i Minisuite bungalow

• cillae
    Thegran skrev 2010-08-24 19:56:46 följande:
    Har du några kort innifrån bungalowerna? Gärna både på rummet och badrum..? :)
    Har sett kort utifrån, och sen bara de kort som finns på resortens hemsida. vore dock kul att se egentagna :)
    Ja jag ska kolla, förra året när vi var där så gick kameran sönder, men i år (mars) hade vi en ny :) Ska kolla. Vi har skrivit och lagt upp en hel del bilder på www.resdagboken.se sök på resenär "tiko" och det är dom två sista resorna som vi bott på DR Lanta.
  • cillae

Ska tilägga att vi bodde på DR hela tiden båda gångerna så alla rumsbilder och poolbilder är därifrån. Förrutom 2 nätter på Koh Jum nu sist då.

• cillae
    Thegran skrev 2010-08-25 17:38:26 följande:
    har kikat lite, inte så mycket bilder från rummet men en del från området iaf :)
    ser fint ut, lite mycket folk, men fint.
    det blir nog bra (även om det än en gång känns som att vi eg valt "fel" strand...snälla någon, intala mig att det kommer bli toppen på klong dao med!)
    sen tror jag att det är mer folk i mars än i nov.
    kanske.

äh. det blir bra. DR ser trevligt ut och stranden är ju långgrund och bra för en 2åring!
    Ja alltså DR har bestått till 95% svenska barnfam när vi varit där. Jag hade inte valt det om jag åkte utan barn, men för dom så är det perfekt. Framförallt 5 åringen vill ju ha kompisar att leka med och det har funnits där. Jag vet inte hur det är  med mängden folk, nov räknas ju som högsäsong och mars som lågsäsong. På slutet har vi varit nästan själva där. Lite chartervarning blev det sist när folk sprang ut på morgonen och la ut handdukar på stolarna runt poolen och dom neråt stranden... tråkigt! Men tyvätt gjorde man ju samma sak själv efter ett tag annars blev man ju utan. Men det är mysigt där och framförallt bra för barn. På stranden brukar det vara ganska lite folk och inga solstolar, bara om nån drar ner från resorten. Och hur som helst så är det MYCKET bättre än en svensk novemberdag :)
  • cillae
    Tullemi skrev 2010-08-25 18:38:40 följande:
    När man ligger på stranden på Koh lanta, använder man inte parasoll då? Ligger ni på handdukar i stekande sol?
    Bara om du köper ett och tar med det själv. Vi har inte heller "legat" på stranden. Mest varit ner och badat och lekt. Skönt när man bor nära så man inte behöver ta med sig massa saker. Gillar inte heller poolen eg, men barnen vill ju bara bada i poolen... sist så införde vi "poolförbud"  vissa dar. Nästan varenda unge blev ju sjuk och jag inbillar mig att poolen var boven, men jag vet inte. Den var visserligen bra skött och städades varje dag.
  • cillae

Jag såg att nån frågade om Boots på Lanta, det finns som sagt inte. Men vi brukar varje gång göra en tripp till Krabi Town och åka till Tesco Lotus, Big C och så finns det en stor outlet. Dom ligger efter varann en lite bit från flygplatsen, Vi brukar ordna en bil med chaufför, göra upp ett pris och så kör han och väntar på de olika ställena och sen tillbaka till Lanta. I vilket fall så finns Boots på Tesco och Big C. Det finns även på BKK's flygplats, men dom har inte lika bra priser, inte så mycket erbjudanden, typ ta 2 bet för 1 osv. Det är ju ingen jättebra shopping på de här ställena, men vi brukar åka i början och köpa ett storpack blöjor, allt annat som kan tänkas behövas, för det finns ALLT, helst i barnväg, allt ifrån vällingdoserare, flaskborstar, knäskydd för att börja krypa :)ja det är sant, och billigt. Barnkläderna kostar ingenting, inte så jättefina, men slit och släng. Sen sliter vår som Crocs som bara den och på Big C finns det Supers sport och där han dom Crocs original. Finns även nån butik med Converse osv. Lite snabbmat.

• cillae
    Ariella skrev 2010-09-04 20:47:59 följande:
    Okej. Istället för att åka till Koh Lanta en fjärde gång på raken (även om jag gärna hade gjort det...) så har vi bestämt oss för att försöka hitta ett nytt resmål i Thailand. Tidigare har vi varit på Lanta, Phuket, Koh Muk, Phi Phi, Koh Yao, Koh Samui, Koh Tao, Similan.

Vi tänker flyga till och från Bangkok och för enkelhetens skull tänkte vi ta något ställe som ligger relativt nära BKK. 

Nu är jag lite inne på Koh Samet. Är det någon av er härinne som har varit där, och kan ni i så fall rekommendera det? Vi är två vuxna och två barn som kommer vara 5 respektive nästan 2. Vi tänker åka någon gång i mars/april och vara borta 2-2,5 veckor.

Tips?

Tack på förhand!
    Vi var på Koh Samet första gången 2006, bodde på Samed Villa på Ao phai. Vi tyckte att det var supermysigt där då, relativt lugnt, mycket Thailändare på helgerna på Hat saew kaew (eller vad den hette) den strörsta stranden. Men fina stränder och härligt vatten. Så 2008 åkte vi dit igen, samma ställe och vi blev såå besvikna. Hela stranden var full med vattenskotrar och båtar så gasade på och vattnet var smutsigt, rent ut sagt äckligt, avloppsvattnet gick rätt ut. Alldeles för mycket folk som låg och trängdes. Det var våran erfarenhet.  Det värsta var att det var så skitigt där. Massörerna sa til oss "det här får vi inte säga, men vi skulle aldrig låta våra barn bada här, det är så smutsigt," Dom sa tom att det var giftigt, fast det vet jag inte om det var. Vi badade ändå, men visst det var inte som gången före på långa vägar.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)