• cillae

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

daniels baby skrev 2012-12-17 09:12:42 följande:
    Hej igen alla! tog en paus härifrån men nu är jag tillbaks med frågor!
    Vi kommer åka i Mars istället för jan/feb, å det blir Lanta. Det känns som att det är bäst för barnen (2 å 4 år)
    Ang hotell: känns som alla lite finare är snor dyra. vi hade inte alls den uppfattningen när vi va på Samui i maj men detta ställe kanske är mer poppis å nu åker vi i högsäsongen. men anyway, har ni tips på bra hotell?
    VI är inne på att boka DR Lanta. vet att några härifrån bott där? berätta allt ni orkar snälla=)
    VI vill ha bra frukost, fint rum å nära till matställen utanför då vi är beroende av take away.
    Tips?? 
    Vi har bott på DR 4 ggr och trivs jättebra, det ligger på den bästa delen av stranden, några ställen från Southern. Det är inte alls stenigt och nån "bäck" har jag aldrig sett?!? Längst ned är det steningt och ett vattendrag, men här är den bred och fin. Helt ok frukost, buffe med rostat bröd och frukt och flingor, kaffe och the och sen får man beställa till ägg, pannkaka mm (ingår alltså) Jag tror inte allt är fullt i mars, maila direkt till hotellen och fråga om pris och tillgänlighet. Kollar man på tex booking eller agoda så kan det stå att det är fullt, men det beror på att tex Booking har 6 rum på stället och dom är fullbokade, men resten kan vara tomt. På DR brukar vi bo i en Mini Suite, en dubbelsäng och en lite bredare vanlig. Betydligt billigare än Family. Vi kommer att åka i feb-april och barnen är då 5 och 8 år, vi har bokat en Mini Suite. Nära till Saladan och mycket restauranger i närheten. Två pooler har dom.
  • cillae
    Billabong skrev 2012-12-22 00:15:53 följande:
    Också storlek 6 på Up&go, men strl 7 på "vanliga", barnet väger kring 16 kg.
    50 blöjor räcker inte långt...
    Finns det alltså på plats? I så fall behöver vi inte ta med så mycket.

Jomen Mamy Pokos har till 25 kilo. Både up and go och vanliga. Men grejen är att det är inte alltid det finns på 7/11 och Lanta mart, jag skulle tro att det finns. Men annars är det bästa om man kan stanna till på Tesco Lotus eller Big C i Krabi, nära flygplatsen och köpa storpack (som vi har hemma) Annrs är det det typ 5-10 pack. Alternativt göra en tripp till Krabi och handla, men det tar ca 1 1/2 tim dit och sen ska man tillbaka?!? När vi behövde en potta för nåt år sen då bad vi chauffören åka till Tesco och så sprang jag in och köpte en, men det är ju inte säkert dom vill.  Ang tvillingvagn (bred) så är det svårt att ta sig fram på Lanta, på stranden går det bra, men ska ni till tex Saladan så kommer ni inte in nånstans. Blir svårt att få in i en tuk tuk med. Vet en som reste själv och hade en tvillingvagn, men hon tog sig ju ingenstans, fick tillslut en resevag Carena och den äldste fick gå :)
  • cillae
    Norken skrev 2012-12-22 07:47:03 följande:
    Men det måste ju finnas blöjor på andra ställen i thailand än just lanta och krabi.
    Vi ska ju va borta i 7 v. Jag kan ju inte ta med mig 300 st blöjor

Ja det finns blöjor överallt. Men försök att hitta en stor affär tex Big C eller Tesco Lotus, då har dom storpack annars är det bara småfrp. Big C och Lotus finns i de flesta städer, men inte på småöar. Det är typ motsvarande Ica Maxi, det finns allt där, som en stor mataffär och massa andra småbutiker och billigt :)
  • cillae
    bumbi skrev 2013-02-01 22:22:08 följande:
    åh idag är jag så ledsen :(
    Vi skulle egentligen ha suttit på ett plan till Phuket just nu men då dottern insjuknade i en fruktansvärd magsjuka med hög feber i natt så var vi tvungna att avboka resan akut.. Det känns förjävligt rent ut sagt och vi är alla så ledsna.
    Vi hade verkligen sett fram emot två veckor med sol och bad och dessutom skulle vi åka med min syster och hennes familj samt en till familj.. De sitter nu på planet medans vi är hemma och deppar ihop :(
    Har letat efter en ny kortare resa till t.ex. Kanarieöarna nästa vecka men hittar inget som är intressant, vi vill ju till Thailand! Tyvärr så kommer vi inte att kunna åka dit på ett tag då jag börjar plugga om 2 veckor men det är ju bara att gilla läget..

Tycker så synd om barnen som längtat och tjatat, yngsta dottern (6 år) har gråtit oavbrutet idag men den stora tjejen (8 år) är för sjuk för att orka bry sig om att den är inställd. Har lovat att vi ska göra nåt riktigt kul nästa helg, oavsett om vi åker på en ny resa eller inte :)

Det här trodde vi aldrig igår kväll när vi packade det sista inför dagens resa..

Åh nej vad tråkigt för er.... Ja det där är skräcken nu, vi åker 18 feb, Hoppas ni kommer iväg nånstans och att hon blir frisk snart och att ni andra klarar er
  • cillae
    Grön03 skrev 2013-05-06 12:47:51 följande:
    Hej allihop!

Nu behöver jag lite hjälp av er som har varit runt lite i Thailand. Jag håller som bäst på att planera för en resa på två veckor i mars nästa år och kan inte bestämma mig vart vi ska åka!

Alt 1. Vi var i Phuket, Karon och Kata, i november förra året och vi älskade det verkligen! Det var lagom med shopping, plus nära till Phuket stad med mer shopping ;) och dessutom fina stränder. Så ett alternativ är att ta det säkra före det osäkra och ta Phuket igen.

Alt 2. är Khao Lak. Har förstått att det är betydligt lugnare men HUR mycket lugnare? Vi har två barn, som då kommer vara 3 och 5 år.

Vi är ute efter vackra, barnvänliga stränder och så ska det finnas ett bra utbud av restauranger och butiker, så man har att göra på kvällar o så...
    Har tittat på Koh Lanta och så där också, men verkar bökigt med resan dit tyvärr...

Såå, vad rekommenderar ni? Solig

Nån som varit i Khao Lak som kan ge sin bild?
    Ja jag säger Koh Lanta :) Inte alls bökigt, bara att beställa en minbuss som står och väntar vid flygplatsen och sen eter ca 1 1/2 timme är ni framme, kanske två om det är kö till färjan, no problems :) Vi har varit på Lanta flera ggr, kanske 5-6 ggr, och ni senast två månader i vintras, det är TOPPEN! Vi var till Khao lak och sen Kamala på slutet i två veckor och vi gillade det inte alls. Har även varit på andra ställen, men lugnet och myset på Lanta slår allt.
  • cillae
    lindaha skrev 2013-05-16 20:21:30 följande:
    Solstolar är ett måste då min mamma har problem med höft och rygg och klarar inte av att sitta på stranden utan måste ha en stol :)

Orkar du berätta hur det är på lanta? Finns det saker att göra på kvällarna, musik eller liknande att lyssna på kvällarna och på restauranger? 

Enda stället i Thailand som jag har sett upprade solstolar är på Phuket, det är förbjudet annars, och då kostar dom ju att hyra. Men som sagt på Lanta tar man ned sin egen stol från hotellet och sen bär tillbaka. Lanta är fantstiskt :) Massor med restauranger på strande och på vägen, eldshower på en del ställen, musik vet jag inte men det är jättemysigt där
  • cillae
    obelix skrev 2013-05-11 22:46:38 följande:

När ni va på koh lanta 2 månader var bodde ni då? Vad fick ni ge i svenska kr? Skulle du valt samma ställe om du skulle åka nästa år igen?

Vi bodde på DR Lanta bay resort, det var femte gången vi bodde där på fyra år, så JA jag skulle åka tillbaka :) Helt ok, ingen lyx, bästa läget på stranden, rel nära Saladan, två pooler, ok frukost.
  • cillae
    hag7 skrev 2013-05-30 15:39:41 följande:
    En liten funderinga bara hur tänker ni? Min syster har precis bokat resa till Krabi restid dit 20 tim o hem 26 tim från Arlanda.Jag tycker att det är jättelång restid för en 6 o 12 åring men hontyckte att det var värt att spara 3000 kr istället för att åka med Thai 16 tim. Visst det är hennes ensak men jag tycker att det är väldigt lång restid.

Vi har åkt med Thai, men även med Finnair, Turkish, KLM  och det blir som sagt lite längre, men det har aldrig varit nåt problem för barnen (hellre för oss då :) ) Nu sist i april när vi skull hem, vi åkte med Qatar, skulle åka Phuket-Kuala Lumpur-Doha-Stockhol, men sen hade flyget mellan Doha och Stockholm ställts in, så vi fick även flyga till Köpenhamn och sen Sthlm. Sen tåg till Sundsvall, totalt från dörr till dörr tog det 36 timmar, var lite orolig, men som sagt, för barnen var det inga problem. Barn sover ju när dom trötta osv, ju mindre dom ör desto enklare, våra var 5 och 8 men det gick toppen.
  • cillae
    DecemberBebis skrev 2013-09-19 11:31:01 följande:
    vi står i valet och kvalet om vi ska åka till vintern eller ej , har hittat billiga flygstolar..
    men så är nästa stora fråga , var ska vi åka ??!!
     vi älskar koh lanta , men hade velat prova något annat och har pratat om både koh chang och koh Samui , kanske några nätter på koh samet...

vad säger ni , koh chang eller Samui ? eller åka till trygga underbara koh lanta ?     

Jag skulle, och har valt underbara Koh Lanta :)
  • cillae
    hag7 skrev 2013-11-29 07:08:19 följande:
    Jag tänkte på en sån minibus som tex Lanta Divers har.

Jag har åkt dom, vi har åkt två fam (fyra vuxna och fyra barn) och det borde ju gå en fram och ca 9 bak? Men det blir nog trångt och så är det packningen, det är inte stort där bak, iof kan dom ju surra fast på taket.
  • cillae
    är du min skrev 2013-12-19 13:26:44 följande:
    Mindre än en månad tills vi åker till Phuket!!

Hur gör man med myggmedel på små barn? Finns det för barn under två år? Ni som har varit i Phuket, är det mycket mygg där?

VI brukar köpa "Johnssons for baby" liten grön flaska på tex apotek eller 7/11, sen om det är godkändi Sverige vet jag inte, men vi har använt den när barnen var små. Vi har även tagot myggmedel på klderna och vagen, vet inte om det skyddar... SEn finns ju typ citronella och sånt där, typ naturmedel
  • cillae
    Florimell skrev 2013-12-29 23:25:05 följande:
    Ni som reser längre tid än 45 dagar, vilken reseförsäkring har ni? Det verkar som om de flesta försäkringar bara gäller i 45 dagar :-O

Vi har reseförsäkringen genom hemförsäkringen (Folksam) och sen förlänger man den så många dar som man är borta, och bet extra för det.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)