• cillae

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2010-10-07 17:14:28 följande:
    Den här är det många som har pratat om, den tänker vi köpa i Thailand:
    cgi.ebay.co.uk/Johnsons-baby-mosquito-Repelle...

Vet någon förresten vart man kan köpa den i Ao nang?
    Jag vet inget speciellt ställe efterssom jag inte varit där, men på alla andra ställen så finns det på Apoteken.  Kanske även på andra affärer
  • cillae

Ang Cherekringar så absolut de röda, dom lär sig snabbt. Vi köpte röda till sonen när han var 7 mån och han hade dom tills han var ca 4 år, sen ville han dyka under vattnet :)  Till dottern fick vi ett par gröna när hon var ca 7 mån, men hon ärvde brorsans istället och sen köpte vi ett par till röda till henne, dom vara ganska använda och lagade om jag säger så :) Den kan vara lite ovant att hålla balansen med huvudet från början om dom är små, men som sagt dom lär sig snabbt, sen lugger som där guppar på i vattnet. Och som sagt tidigar, åker man med Thai hela vägen till slutdestination så behöver man inte inte hämta ut bagage i BKK, bara gå mot "Transfer till Phuket, Krabi,Samui, Chang Mai mm" förj skyltarna, ni ska alltså INTE gå mot bagage och Imigration. Sen på slutdestination, så står det "Domestic" och "international" på bagaebanden, så har vi flera gånger missat och tänkt att vi åker ju "domestic" och vårat har inte kommit, men det kommer ju på "international" efterssom vi kommer från arlanda ursprungligen.

• cillae
    Kitty baby skrev 2010-10-11 21:03:03 följande:
    Hej, är det någon som vet mer kring maxvikt för en babybasket/basinette på flyget? Är kanske olika för olika flygbolag..vi ska flyga med lufthansa till bangkok och har bokat en sådan men jag börjar fundera ifall min lilla är för stor då...är 11 månader när vi åker.

Någon som vet eller har erfarenhet?

Tack på förhand!
    Ja det är som du säger, det varierar från flygbolag till flygbolag, kanske går att hitta på deras hemsida? Vi åkte med Thai när dottern var drygt 6 mån, det gick på ditvägen, men när vi åkte hem var hon 8 månader och då gick det nästan inte att dra igen dragkedjan med skyddet så dom inte ska flyga upp om det blir luftgropar. Hon vägde då ca 8 kg.
  • cillae
    Thegran skrev 2010-10-12 07:06:14 följande:
    ja, det åker ut. Har nog bestämt oss för en kamera tror jag...verkar kunna få köpa en begagnad, så inväntar bara lite mer info om den innan vi bestämmer oss :)
    Vi köpte en olympus som man kan ha under vattnet, supebra även när man är vi poolen och stranden, man behöver inte vara rädd att den ska bli blöt. Köp en :)
  • cillae
    resemamman skrev 2010-10-12 22:01:03 följande:
    livet från ljusa sidan skrev 2010-10-12 20:16:40 följande:
    Åh kan man vaccinera 8 mån?? Verkar vara många som reser med små :) är galet nervös över flygresan, får ju ingen baby cot och man kan ju inte hålla en 8mån hela resan.. Men man kanske får bädda lite på golvet för honom? Vår4,5 åring är jag inte alls nervös över, har ett nyinköpt ds till honom ;)
    Inte alla flygbolag är ok med att man har barn på golvet. Det är långt ifrån säkert att ha dem sovandes där... Turbulens och annat är inte att leka med!
    Precis min tanke, det brukar inte vara tillåtet, pga turbulens och dyl.  Vår son fick inte ens sitta på golvet när han var ett år (vi satt längst fram vi en vägg) dom sa till direkt.
  • cillae
    Havanna vs Neo skrev 2010-10-14 23:05:00 följande:
    Hur bra är blöjorna som finns där nere? Är det mycket parfym i dem?
    Vi har bara använt Mamy Pokos och dom tycker vi är bra, finns både "byx" och "knäpp" och för kille (blått paket) och tjej (rosa paket) och Unisex (grönt paket) Parfyredare tror jag inte dom är, har aldrig känt nån lukt.
  • cillae

Jag/vi har geller aldrig tagit Ducoral och vi har klartat oss bra.

Ang det här med att inköp innan resan, nu MÅSTE nu ju åka fler gånger när allt är köpt och vaccinationerna är tagna *blink blink* :) Jag insåg det nu att vi har inte behövt köpt en endaste grej nu de senaste gångerna, för det är redan gjort. Lite tråkigt på ett sätt, för förberdelsera är också roligt :-P NU var det "bara" att köpa bilj och fixa boende och....så var det klart liksom.

Och saronger finns i överflöd där, känns som det är Sarongernas land

• cillae
    Agnes och Ville skrev 2010-10-17 20:41:28 följande:
    Ska ta och kolla på vagnsväskan på pappaprylar annars så tänkte jag använda ett av våra resefodral till golfklubborna. Tror nog att vår vagn går ner där...och den är lite vadderad. Ska bara se till att vi får ner blöjor och välling där också!

Har räknat ut att vi måste ha med oss lite drygt 2 paket välling...och då är vi bara borta 2 veckor. Hur mycket måste inte ni som är borta i månader ha med er...!
    Ja typ 6-7 pkt för en månad har vi haft... Då har jag räknat på en liter om dan, och vällingen har varit det, nu dottern och förut sonen mest levt av. Dom har inte druckit samtidigt som tur är Sonen hade slutat  innan dottern kom. DOm har ätit annat också men mest välling, men då har vi iof låtit dom göra det utan protester, skönt att veta att dom får i sig både vätska och näring. Hoppas på mindre denna gång.
  • cillae
    Tullemi skrev 2010-10-18 16:42:15 följande:
    Vi har köpt dessa till Milea. Så fina i rosa
    crocs.timarco.se/HugeImage.aspx?showIT=22153H...
    Sådana rosa köpte vi sist till dottern, i Krabi, på Big C finns en butik som heter Big Sport eller nåt, där har dom original Crocs, lite billigare än hemma. Sonen har ett par blåa, jag tycker dom är jättesnygga.
  • cillae

För övrigt så är Crocs de enda skor vi alla använt när vi varit i Thailand. Enkelt och smidigt för barnen också, vi har hafr med sandaler, men de har aldrig använts. Jag själv har ett par i flip flop modell och jag kan lova att de är den skönaste skor jag nånsin haft. Har slitit ut två par. Tyvärr har dom gjort om modellen, så dom är plattare och inte lika sköna som förut. Dom ser ut typ såhär, de stod att detta var barn, men dom ser ut så http://www.brandos.se/crocs/kids-athens-sea-blue-lime/a1271

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)