• cillae

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Nicke Nyfiken skrev 2011-03-07 12:23:54 följande:
    En kanske dum fråga men alla ni som flyger reguljärt. Vart jaga ni billiga flygpriser och vad går det på ungefär (vi är två vuxna och två barn på 3 och 5) Kollade på Thais sida och då skule en biljett till Sa´mui gå på ca 15 000/vuxen nästa år i januari februari. Känns som att man borde kunna hitta mycket billigare, eller? Och boende vart letar ni det? Vill gärna ha typ villa med pool.
    Senast jag reste runt i Thailand var för ca 8 år sen och utan barn, då åkte vi utan att ha bokat nått alls och bokade på plats, men nu vill vi gärna ha något bokat.
    Nu i år åkte vi som sagt till ett sunwing vilket va jättebra men jag vill kolla lite på annat också och jämföra priser
    Kollade med www.jordenresor.se dom är superbra, du får skicka en förfrågan. Vi bet 27 000 i nov/dec 2011 för två vuxna och två barn till Krabi med Thai, men det var några tusen dyrare till Samui, det var för skatten är dyrare dit sa dom. Både Thai och Bangkok airways flyger till Samui från Bkk. Nu har vi bokat med Turkish till Bangkok 3 dec- 19 jan för två vuxna och två barn (3 och 6 år) för 22 500, vi bokade via Jordenresor. Vi bokade för några veckor sen och nu kostar samma 28 500 på www.supersavertravel.se Vi frågade ju även om Thai, men jag fick pris på nästan 35 000 för samma period och då tiderna var bra med Turkish så tog vi det.
  • cillae
    Zvartaliljan skrev 2011-03-08 08:50:32 följande:
    Några som ska till Koh lanta under perioden 13-27/12? Då kommer vi vara där och jag skulle så gärna vilja hyra ett hus med privat pool men för bara 2 vuxna och 2 barn blir det ju väldigt dyrt   Kanske någon här som har barn i samma ålder som vågar sig på att hyra tillsammans med oss?
    Vi kommer att vara där då, men vi har också redan bokat boende och bet deposit. Kollade också lite på hus men som du säger så blir det dyrt...
  • cillae
    hag7 skrev 2011-03-08 17:29:36 följande:
    Cillae: Var har ni bokat boende o när kommer ni vara där ?
    Vi har bokat på DR Lanta i en månad, 6 dec-6jan, sen får vi se om vi stannar eller åker nånannastans. Vi åker hem 19 jan. Vart ska ni bo?
  • cillae

Vi var också tvungen att betala våran resa inom 3 dagar. I höstas hade vi pckså bokat med Jordenresor (Thai) och då var det enmånad inna som gällde. Kanske är olika biljetter. Vi betalade för ca två veckor sen och då bet vi 22 500 med Turkish till Bangkok, två vuxna och två barn 3 och 6 år. Bu kostar samma resa nästan 29 000... Så det är bara att slå till :)

• cillae
    Zvartaliljan skrev 2011-03-09 22:00:45 följande:
    Hmm...har börjat kika lite på Koh Samui istället för Koh Lanta, vad säger ni ? Vad skiljer dessa ställen åt egentligen? Vilket föredrar ni och varför?
    Vi gillar båda. Fördelen med Smui är att allt finns på ön, flygplats, varuhus, nära mellan stränderna, det finns nån för alla, oavsett om man vill ha lugnt och eller livat, sjukhus (Bangkok international hospital) .. Nära till Koh Phangan om man vill över dit. Vi funderade på det igen nu, men det är mycket dyrare att flyga dit, bara Thai och Bangkok Airways som flyger dit, det är nåt med skatten som gör att det är dyrare. Sen kan mna ju flyga med tex Air Asia till Surathani och sen ta färjan över till Samui, men vi är för bekväma för det :)  Sen trivs vi jättebra på Lanta också, mysigt och lugnt. Och vår son som nyss fyllt 6 år vill verkligen träffa andra barn och leka med, chansen är rätt stor om man säger så när man åker till Klong Dao :) När vi var 4 v under lågsäsong på Samui, han var då nästan 4 år träffade han ingen, lillasyster var då bara 6 månader och var inte mycket att leka med :) Det spelade ingen roll vad vi erbjöd han, det enda han ville var "jag vill bara bara ha en kompis att leka med" Vi har varit på Lanta de tre senaste gångerna och vi vet att vi trivs där, så det får bli det. 
  • cillae
    obelix skrev 2011-03-14 17:10:08 följande:
    Halloj på er.

Vi är just nu i ban phe och trivs jättebra, sista natten funderar vi på att ta i bangkok, vi ska i så fall gå på siam oacen world och vill ev hinna med lite shopping... barnen är ju inte gladaåt att gå och shoppa så det blir tyvärr inte mycket sånt skulle jag tro...  Kan nån rekommendera ett bra och prisvärt hotell nära nått av detta... vet inte hur långt det är mellan akvariet och mbk

Tips mottages gärna i kväll...
    Vi bodde på Manhattan nu i dec. Nära till Skytrain, station Nana åt ena hållet och Asol åt andra och några stationer från MBK och Siam Ocean World. Ingen superlyx men helt ok. Nära till ett Robinsson varuhus med Mc D och lite shopping. I Siam Paragaon fanns en jättebra leksaksavdelning där våra barn lekte ganska länge, fanns bord med Lego och dyl och bilar man stoppade pengar i mm mm. Var där ganska länge, alltså det är som en leksaksaffär men även lite att leka med. Samma byggnad som Ocean World alltså fast några våningar upp
  • cillae
    Zvartaliljan skrev 2011-03-15 16:05:27 följande:
    21.000baht för en mini superior svit 14 dagar under peak säsong. Inkl. frukost för oss vuxna. Priserna på t.ex agoda.se och booking.com var betydligt högre samma säsong...
    De erbjöd också kostnadsfri transfer från flygplatsen.
    Vi bodde på Florist för drygt två år sen, vi hade bokat 3 nätter men stannade i 4 veckor, vi gillade det jättemycket. Vi bet då 900 THB för en sån där mini superior suite med utgång till poolen. Det var dock under lågsäsong och vi förhandlade bort frukosten (300 THB/dag) då vi inte gillade den, sen gick vi på ett annat ställe och åt för samma pengar inkl vår son, dottern var då bara 6 månader så hon ammades :) Vår son tyckte dock att det var jättetråkigt där då vi var i princip ensamma på hela resorten och han inte hade nån att leka med på fyra veckor. Men som sagt vi gillade Florist jättemycket och vi var sugen på att åka dit nu i dec/jan igen. Men att vi valde Lanta berodde mest på att chansen att träffa andra barn kändes större.
  • cillae
    Zvartaliljan skrev 2011-03-15 20:42:08 följande:
    synd ni inte valde det denna gången också så kunde våra barn lekt med varandra
    Ja precis :) Det är ju samma tid också.... Nu har vi redan betalat deposit på DR, men jag börjar ångra mig lite. Flyger ni till Surat thani eller direkt till Samui?
  • cillae
    Zvartaliljan skrev 2011-03-16 07:58:05 följande:
    vi flyger köpenhamn-bangkok o sen bangkok surat thani. Vet du hur lång tid det brukar ta från Surat thani - koh samui?
    Nja, sist så flög vi med Thai fr Bkk till Samui och sen har jag åkt båt som ung backpacker :) Tror det tog ca 2 tim, men jag kan ha fel. Sen beror det ju på när man kommer till Surat thai, om man hinner med nån färja samma dag osv, och samma när man ska tillbaka. Dvs det kan bli en övernattning i Surat thani, men åker man fr Bkk på morgonen/fm är det ju inga problem. Vet inte hur länge färjan går.
  • cillae
    Kitty baby skrev 2011-03-17 02:40:24 följande:

Hej alla ni som är vana resenärer med barn....

...på väg hem efter underbara 2,5 månad i thailand. Min dotter på 1 år har nu fått hög feber och vi åker hem om ca 10 h. Igårkväll hade hon närmare 40grader och med lite alvedon fick vi ner den till 38,2. Hon har sovit dåligt och är het som en kamin. I övrigt ganska ok, men spak och såklart extra kinkig. Känner mig såklart lite orolig över hemresan...jag vet inte vad febern beror på - så svårt att säga om hon kommer att bli sämre...det är ju en så lång resa och jag vet inte hur jag ska göra. Ladda upp med alvedon förstås...hon är svår att få i vätska när hon är sjuk för att inte tala om alvedon...stön.

Tacksam för råd och pepp!

Ja usch vad jobbigt... Har tyvärr inga råd att ge, men håller tummarna för att hon ska krya på sig. Hinner ni kanske gå till en läkare för att kolla att det inte är nåt annat än "bara" vanlig feber? Ladda upp med alvedon och näsdroppar/spray för öronen? Lycka till!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)