• cillae

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi har bokat med Turkish, 22 000 för sex veckor 3 dec-19 jan. Två vuxna och två barn, 3 och 6 år. Tyckte det var ett bra pris, bra flygtider och väntetider. Det är ju visserligen "bara" till Bangkok, men vi tar AirAsia till Krabi. Vi bet drygt 27 000 med Thai i nov/dec 2011 och nu skulle det gå på 32 000, så valet var lätt. Även om Thai är väldigt bekvämt.

• cillae

Vi bodde på Ananta burin i Ao  nang, ligger inte heller mitt i smeten, men ändå nära. Vi gillade inte heller Ao nang, men hotellet var jättefint.

Vi åker 3 dec, flyger med Turkish och sen vidare till Krabi, vi har bokat två nätter i Krabi stad för div shopping, sen har vi bokat transfer därifrån till Lanta där vi bokat en månad på DR Lanta, sen är planen att äntligen ta oss till Koh bulone pch sen till Koh Lipe. Vi har velat åkt dit de senaaste gångerna men sen på plats har vi blivit så "lata" att vi stannat kvar på Lanta :) Men nu har vi bokat 5 nätter på Buloneresort, då det är högsäsong och begränsat med boende, sen kollar vi på nåt på Lipe, är det nån som har tips?? Vi tänkte sen flyga från Hat Yai till Bangkok och avsluta med två nätter där  

• cillae
    Thegran skrev 2011-08-18 09:26:48 följande:
    Maggi soja heter den.  Flaskan är rund nertill och smalnar sen av.
    på framsidan är det en gul etikett med stekt ägg och korv på bild.
    brukar stå framme på borden på i stort sett alla restauranger i thailand.

Jättejättejätte god att ha till i stort sett alla thairätter :)

ska bege mig ner på stan och se om vår butik med utländska matvaror kan tänkas ha den, eller ta in...
    Vår son älskar den med, får köpa hem flera flaskor varje gång :)
  • cillae
    Mawe123 skrev 2011-09-02 13:50:18 följande:
    Hjälp!!

Vilka är det som flyger direktflyg från arlanda till krabi?

Ska boka en resa till min far och han vägrar mellanlandning.

Han ska vara borta ca en månad över jul och nyår, har kollat med ving och fritidsresor,
    men det hade i princip slutsålt..

Är det någon fler som flyger utan mellanlandning??
    Har du kollat Apollo?
  • cillae
    hag7 skrev 2011-09-04 07:21:37 följande:

Nån som vet om man får nått barnkitt när man flyger Thai ? vi kommer att ha 3 o 5 åring med oss. Hur funkar underhållningen ombord på planen o hur är det med maten o drycken ? Serveras det en viss tid finns den sen nån dryckesvagn där man kan gå o ta dryck o snacks ?

Om ni vill ha barnmat till barnen med Thai så måste man förbeställa det, jag kan rekomendera det, det var mycket bättre mat på dom brickorna än våra :) skulle hellre haft dom brickorna :) Vi hade bokat med Jordenresor så vi mailade dit och sa till. Annars är det som TessaG skrev, bara en stor skärm längst fram i varje sektion.
  • cillae
    hag7 skrev 2011-10-04 17:05:15 följande:
    Nån som har åkte mellan Koh Lanta o Kata/Karon ? Hur gör man , vad kostar det o hur lång tid tar det ?

Jag har gjort det, en gång med bil/minbuss (privat) och en g¨ng med båt. Båten tog lång tid, typ 5 til, finns speedboat med, fast du kommer inte till Kata/KAron utan till piren i Phuket. Bil tar väl också ca 5 tim. KOmmer ej ihåg priset, ca 5000 THB med privat minbuss. Men det går ju att åka delad minbuss för en mycket billigare summa. Men personligen undviker jag dessa resor ( Hellride )
  • cillae
    Lilla Gny skrev 2011-10-11 11:59:13 följande:
    Finns det förresten blöjor i större storlekar att köpa på plats? Vår fyraåring behöver fortfarande nattblöja...

Mamy pokos har upp till 26 kg
  • cillae
    Sia längtar skrev 2011-10-11 21:11:16 följande:
    Ni ska vara borta i 65 dagar...Vi ska vara borta i 71 dagar...Visum kan man endast ordna för 60 dagar (om man ska åka på semester) i förväg, men sedan kan man förlänga det på plats i Thailand i upp till 30 dagar till. Jag har ställt en fråga i den här tråden om det är någon som har förlängt sitt visum i Thailand och vet hur det fungerar? Har dock inte fått något svar än. Det jag vet är att det kostar 1900 bath per person, och ska förlängas ca 1 vecka innan de första 60 dagarna passerat. Undrar dock om de ordnar med visumförlängning medan man väntar, eller om man måste åka dit fler gånger för att lämna in ansökan och sedan hämta ut? Undrar också om hela familjen behöver komma dit, eller om det räcker att en person lämnar in ansökningarna?
    Hoppas att någon kan upplysa om det  

Jag ska se om jag kan ta reda på svaren på dina frågor till senare i dag. Men man får åka till Immigration office i den provins man är i, tex är man på Koh Lanta får man åka till Krabi town och sen gör man det där. Ska ta reda på mer.
  • cillae
    JohannaL skrev 2011-10-25 19:01:36 följande:
    Helt nojig börjat packa och ordna inför vår 5 månaders resa om 4a veckor. Känns som jag har glömt fixa nått viktigt, nån som har idéer på vad man absolut inte får missa?
    "Silvertejp" eller vad det kallas, superbra att laga saker med.
  • cillae
    Martha skrev 2011-11-07 15:22:28 följande:
    Blev lite orolig nyss.. En säljare som var in här på jobbet berättade om nån bekant till dom som funderade på att boka om sin resa.. Enligt henne var det brist på massor av saker även i Phuket.. Mediciner bl.a. Och även i affärerna gapade det tomt i hyllorna eftersom leveranser inte kunde komma fram. Är det nån som hört nått liknande?

Kopierat från en som är på Koh Lanta, skrivet förra veckan:

Koh Lanta. Är här för tionde vintern. Vi har aldrig under den tiden haft ett så soligt och torrt oktober som i år. Vattennivån i träsk och vattendrag runt Klong Dao är som de normalt brukar vara i  December, dvs lågt. Höstarna 05 och 10 var däremot rekordblöta men det läste jag aldrig någonting om. Inget problem med färskt flaskvatten här eftersom det framställs lokalt. Ris, fläsk (bacon) och Sing...ha öl (om man bryr sig om det) sinar eller kommer att sina eftersom detta framställs norr om Bangkok. Mejeri, nötkött och Chang öl (fortfarande om man bryr sig i denna situation) framställs söder om Bangkok och finns således. Sortimentet i 7-Eleven sinar pga att det skickas centralt från Bangkok och dessa transporter kan inte köras. Har en bekant som kommer från Korat. Enligt hennes familj så är det inga problem där men det vet jag inget om själv.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)