• cillae

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Smilla75 skrev 2010-09-16 09:41:04 följande:
    Det är samma ägare till båda bagerien. Vi handlar också vårt frukostbröd på det nära Southern. (Och tyvärr ofta en kaka med....)
    cillae skrev 2010-09-16 06:10:40 följande:
    Jag rekomenderar också Cherekringar, dom är verkligen super!! Sonen hade dom när han var liten och sen fick dottern dom, hade dom i ett år och nu i våras köpte vi ett par extra när vi åkte till thailand för säkerhets skull, vi hade lagat dom flera ggr och dom hade bitit på dom så plopparna för att stänga dom var helt trasiga, men dom är prima än. DOm håller hur länge som helst och barnet kan verkligen inte sjunka/komma under vattnet. Vi har bara haft röd/gula sen dom var knappt under året, tycker det har gått bra.

Ang present: Ebba fyllde också 2 år i våras när vi var där. Jaghade världens planer på att gå till bageri och försöka få tag på en tårta, köpa nåt osv... Det blev ingenting. Det finns ju lite småsaker att köpa, både i Saladan och på 7/11. VI hade firat henne hemma med släkt och våra vänner som var med hade med en present till henne. Men det lev inget direkt firande.
    Vet du vilket lim som kan användas när det medföljande tagit slut? Vill ju inte testa vad som helt, ngt tvåkomponentslim?
    Vi köpte typ sånt man lagar cykledäck med på OK eller nåt. Det har gått bra.
  • cillae
    Thegran skrev 2010-09-16 06:54:57 följande:
    För oss är födelsedagar viktiga, även om hon är så liten att hon inte vet vad det är för något, så vill VI fira henne på hennes dag.
    Hon kommer firas här hemma innan vi åker av släkten, men det blir 3 veckor innan hon fyller.
    Vi tänkte ordna ett litet kalas med våra vänner som är på Lanta samtidigt, sen kanske man träffar någon annan barnfamilj som vill äta lite tårta också :)

vi tar med ett par smågrejer hemifrån, som två nya barnfilmer som hon kan ha på resan hem, men de "riktiga" presenterna får hon hemma i förväg.
    Vill dock köpa något på Lanta också. Kanske någon rolig strandleksak, gosedjur, docka eller annat som hon iaf kan leka med under resan, och så hon får lite paket att öppna.
    minns inte förut att vi såg direkt några leksaker, men vi kollade iof aldrig efter det heller...hur är utbudet på sådant?

Hennes pappa fyller också år när vi är där, men har för nöja sig med en ny halskedja som jag köper här hemma och en massage eller så :)
    Jag håller med dig, jag har haft jättedåligt samvete för hennes 2 årsdag.. även om inte hon kommer ihåg det. Vi hade ju sagt firat hemma, men jag ville ju göra det på den riktiga dan också. Jag hade också kollat på German bakery och sen gillar hon kladdkaka och det hade dom på Gafé aroy (svensk cafe) men sen blev det inget alls. Det finns ju lite typ Barbiedockor i Saladan, strandleksaker, åker ni till Krabi och åker på tesco eller nåt så finns ju massor. Annars finns det små telefoner på 7/11 som har varit väldigt populära.
  • cillae

Leksakstelefoner :) Med en melodi som du garanterat blir less på efter några dar :) Men båda mina barn har gillat den. I våras iaf så hade dom god köttfärssås på DR,  Appropå nojja för konstiga saker så fick jag även dåligt samvete när sonen började prata om att han längtade efter julkalendern och undrade om han skulle få den med små paket i varje dag.... och undrade vad det slulle vara på tv julkalendern och som att inte det vore nog så sa han även att  han skulle vara tomte och lillasyster lucia på dagis när dom firade där. Och så är dom inte ens hemma.... Jag kände mig nästan hemsk!!! Nåväl vad är väl en strand i Thailand när man kan fira lucia hemma :)

• cillae
    Thegran skrev 2010-09-16 20:02:06 följande:

visst är man lite lustig på det sättet? att man alltid hittar något att nojja för, få dåligt samvete över eller annat :)

förresten, alla som är på Lanta samtidigt (nov) vi kanske skulle dra ihop en liten träff? någon som är på?

Ja jag är med :)

Ja datorn ska med så det går ju att kolla där. Appropå det så säljer dom kort med tid till Internet, tex 8 tim, 12 tim osv på tex DR och lite överallt. Men om man går till Laguna så säljer dom månadskort med obegränsad tid för 1200 THB ( i mars) så behöver man inte tänka på tiden och det går att använda i hela Thailand där det finns WIFI. Och man ör inte bunden till en speciell dator utan kan användas på sin efen eller på andra eller varför inte telefonen :)
  • cillae
    Thegran skrev 2010-09-17 16:14:19 följande:
    vadå, behöver jag ett kort för att kunna ansluta datorn till wifi nät?
    är det med någon kod då, eller hur fungerar det?

helt novis på sånt där, men ska ta med datorn, måste kunna ha lite kontakt med skolan.
    Alltså om dom har gratis WIFI då är det bara att använda, men DR har inte gratis, så då loggar man in med en kod som står på kortet. Dom info ej om att det finns månadskort, men Laguna säljer det som sagt. En del har ju gratis och så är det bara att koppla upp sig. Nåt år tidigare när vi bodde på ett annat ställe så kunde man koppla upp sig mot Noble Houses nät gratis om man satt på ett visst ställe. Men enklast är att köpa ett sånt kort om man ska vara där ett tag.
  • cillae
    Lycka 1 skrev 2010-09-17 21:13:47 följande:
    Bra att veta om internet

Hur långt bort ligger Laguna ifrån DRlanta?
    Är Laguna ett annat hotell eller vad är det?
    Till höger om DR, när man står och tittar mot havet ligger Summer House och bredvid SH ligger Laguna. Dom har för övrigt jättegoda mackor, Ciabatta med bla riktig tysk Salami och god ost, som man köpa och ta med eller äta där. Bra om man ledsnar på Thaimaten, inte för att jag nånsin har gjort det, men andra i familjen har :)
  • cillae
    ulligulli skrev 2010-09-25 13:43:41 följande:
    Jag börjar vela lite med boende nu mindre än en månad innan vi åkerFoten i munnen.

Vi har ju bokat Dr och fått ett bra pris, men vi är sååå sugna på att bo på Noble House igen. Tycker det är så bra när poolen ligger i skugga!

Vad har ni andra fått för pris vid förfrågan på Noble House? Vi är 2 vuxna och 2 barn. Vet någon vad de tar för 1 extrasäng och frukost för 2 barn?

Ha en bra lördag alla! Själv ska jag iväg och jobba...
    Jag skrev också till Noble house och frågade om 4v från 13 nov, det vi ville ha var fullt, det enda dom hade var i hotelldelen längst bak, och det var vi inge sugna på. Så det blev DR igen :)
  • cillae
    ulligulli skrev 2010-09-26 19:34:20 följande:
    Visst ligger Good Days på södra Long Beach? Vi bodde på Lanta Sand 2 nätter förra året och runt där fanns det en massa mysiga retauranger på stranden, är det likadant på södra delen?

Någon som bott på Lanta Nakara?

Någon som bott på Klong Nin stranden och har något tips på boende?
    Vi har bott på Nakara -06, helt ok bungalows. MEn då var personalen totalt dum i huvuvdet och nonchalanta, vi bestämde oss dock för att bo kvar och inte bry oss i dom. Vi hade föhandlat bort frukosten, så det åt vi på ett ställe bredvid. Nu i våras så bodde bekanta till oss där och dom har visst renoverat bungarna så det såg jättefint ut, och dom var nöjda.
  • cillae
    Millans hustru skrev 2010-09-29 19:34:35 följande:

Det är med maneter i mars. är det någon som sett det mycket? Tex vid koh lanta?

Vi var på Lanta i mars i år, vi såg ganska många maneter, det var flera som blev brända. Vår son har blivit bränd två ggr, en gång på Klong Dao förra året i mars och en gång utanför Emerald Cave (koh Mook) för tre år sen i november. Det brändes och blev röda strimmor efter trådarna. Dom vi såg var röda, som en knuten hand i stl, man såg dom ganska lätt. Det är ju inte dom där superfarliga, men visst blir man påverkad och går och kollar.. Egentligen är jag inte rädd att bli bränd bara jag VET att det inte är en sån farlig... Sådan som det skrivits om i några fall. Men men vattnet är ju underbart så vad ska man göra :)
  • cillae
    Thegran skrev 2010-09-29 20:28:09 följande:
    visst är det så att de riktigt farliga ser man inte i vattnet? de är väl genomskinliga?

förövrigt var det väl i början av april för ett par år sen som den svenska tjejen dog efter att ha blivit bränd av manet på klong dao?
    Ja så har jag också hört, och att dom är jättesmå. Ibland bränner det ju till när man badar och man ser inget, då kan det vara trådar som lossnat ´, men som bränns ändå, alltså inte så mycket, bara bränner till liksom. Ja det var i början på april, våra kompisar var där då. Läser man statstik så är ju risken minimal, det är ju tex mycket större risk att nåt ska hända på väg till flygplatsen här hemma än att man ska bli bränd av en farlig manet.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)