• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran
    Pajsarn skrev 2010-05-13 08:39:56 följande:
    Tessa G: Det är ju därför man ska boka på plats!!! Vi bokar alltid bara 2-3 nätter hemifrån och sedan känner vi oss för och ser oss omkring när vi är där. Väl där får du alltid pruta, för våran del prutade vi ner ordentligt på just Noble House. Pruta eller ej, priset är alltid bättre där. Dessutom kan allt se jättebra ut på nätet men det kanske inte motsvarar förväntningarna när man kommer fram....har gjort den tabben ett par gånger.
    visst kan man göra så. Vi skulle absolut åka ner utan boende bokat om det var under lite andra omständigheter.
    Nu har vi ju dock ett litet barn med oss, plus att vi vill bo nära svenska skolan för att underlätta. Vi ville dessutom ha fyra bungar/rum. En bunge åt oss (jag, sambo, dotter) under fyra veckor, en åt mina föräldrar, en åt min syster och en åt mina svärföräldrar som är med oss två veckor där. Det kändes helt enkelt osäkert att lyckas hitta boende åt alla på samma ställe, som dessutom låg nära skolan och var inom ramarna för vad vi vill lägga ut pengamässigt.

Vi har goda vänner som bor halvårsvis på lanta, de har varit och kollat upp resorten åt oss och betalat vår deposition. Vi litar helt och fullt på deras omdöme :)
    och mycket bättre pris än vad vi fick via mailkontakt hade vi nog inte kunnat få på plats heller ;) Vi betalar långt under lågsäsongspris under högsäsong, pga att en ur personalen uppgav fel pris.

Vi har dock inte bokat något för de två sista veckorna i Thailand och kommer inte göra heller fören vi är i landet iaf. Det var just boendet på Lanta vi ville ha färdigt pga av omständigheterna ovan :)
  • Jensa1973

Tessa
    Jag håller med, vi har inte heller lust att gå runt i värme med packning och leta boende..Har bekanta som bott på resorten 2 år irad, bara för att det är barnvänligt..
    Eller boka bara 3 nätter och ska sedan flytta på oss..Känns bättre för liten att få bo in sig..

Jag tror dock vi skulle kunna få ett bättre pris, men nu vet jag vad det kostar, så det blir ingen överaskning..

Har beställt sprutor som jag ska hämta ut på apoteket och boka tid på VC...

Blir twinrix för oss alla 3, då har vi det "gjort"

Lilleman och jag gjorde ju pass förra året..

Till veckan ska vi betala resan. Efter det ska jag börja "räkna ner" hehehee

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Jensa1973

Ställer en fråga igen om okej bra billigt boende i Patong

Vi vill turista och handla lite innan vidarefärd till sagoöarna i Malaysia

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • resemamman
    Pajsarn skrev 2010-05-13 08:39:56 följande:
    Tessa G: Det är ju därför man ska boka på plats!!! Vi bokar alltid bara 2-3 nätter hemifrån och sedan känner vi oss för och ser oss omkring när vi är där. Väl där får du alltid pruta, för våran del prutade vi ner ordentligt på just Noble House. Pruta eller ej, priset är alltid bättre där. Dessutom kan allt se jättebra ut på nätet men det kanske inte motsvarar förväntningarna när man kommer fram....har gjort den tabben ett par gånger.
    En Noble House fråga, till dig som bott där. Vad bodde ni i för typ av rum? Vi vill ev bo där i januari/februari, med tre barn (bebis + 4 o 6år) men funderar på vilket typ av rum vi behöver. Bebis sover med oss, och de stora barnen kan nog dela säng. Men det är svårt att se på hemsidan hur de olika bunge-typerna ser ut. Vi spar hellre pengarna till något annan än bor onödligt stort. Har frågat Alex per mail, men inte fått svar på mina frågor (bara på pris/avaliabilty frågorna...).

När bodde ni där? Har hört att det "brukar" vara tjockfullt i jan-mars och att förhandsbokning är ett måste. Vi bokar ogärna i förväg... men under just de veckorna vi är på Lanta bor vi helst på Noble House eller liknande pris/standard/läge. Och det vore ju synd om det är knökfullt överallt.
  • Karolina75
    Thegran skrev 2010-05-13 10:31:12 följande:
    visst kan man göra så. Vi skulle absolut åka ner utan boende bokat om det var under lite andra omständigheter. Nu har vi ju dock ett litet barn med oss, plus att vi vill bo nära svenska skolan för att underlätta. Vi ville dessutom ha fyra bungar/rum. En bunge åt oss (jag, sambo, dotter) under fyra veckor, en åt mina föräldrar, en åt min syster och en åt mina svärföräldrar som är med oss två veckor där. Det kändes helt enkelt osäkert att lyckas hitta boende åt alla på samma ställe, som dessutom låg nära skolan och var inom ramarna för vad vi vill lägga ut pengamässigt. Vi har goda vänner som bor halvårsvis på lanta, de har varit och kollat upp resorten åt oss och betalat vår deposition. Vi litar helt och fullt på deras omdöme :) och mycket bättre pris än vad vi fick via mailkontakt hade vi nog inte kunnat få på plats heller ;) Vi betalar långt under lågsäsongspris under högsäsong, pga att en ur personalen uppgav fel pris. Vi har dock inte bokat något för de två sista veckorna i Thailand och kommer inte göra heller fören vi är i landet iaf. Det var just boendet på Lanta vi ville ha färdigt pga av omständigheterna ovan :)
    Vi har efter att äntligen(!) kollat lite tillsammans med min sambo på hemsidor för boenden på Klong Dao kommit fram till att Laguna beach verkar vara ett bra alternativ för oss. Har dock inte fått svar från dem än. Eftersom ni först bestämt er för detta ställe, betyder det att era vänner som bor det kollat upp det förut och uppfattat det som bra?! Det vore ju bra isåfall:o)
  • Thegran
    Karolina75 skrev 2010-05-13 15:50:21 följande:
    Vi har efter att äntligen(!) kollat lite tillsammans med min sambo på hemsidor för boenden på Klong Dao kommit fram till att Laguna beach verkar vara ett bra alternativ för oss. Har dock inte fått svar från dem än. Eftersom ni först bestämt er för detta ställe, betyder det att era vänner som bor det kollat upp det förut och uppfattat det som bra?! Det vore ju bra isåfall:o)
    Nej, Laguna var de inte till. Vi hann inte mer än att bestämma oss för att vi ville bo där så fick vi priset på DR och tog det istället...så de hann aldrig till Laguna.

Jag har försökt hitta lite på nätet, och det jag hittat om Laguna låter bra. Det negativa var att det inte finns frukost eller restaurang på resorten längre.
    Poolen ser ju dock fantastisk ut, och bungarna trevliga, iaf på korten. De vi kollade på var nybyggda, kan ha hetat family deluxe bungalow eller nåt liknande. De erbjöd oss 10 % rabatt, men hade kanske gått att få ner det om man försökte.

Vi väntade ganska många dagar på svar från Laguna, tog nog nästan en vecka, så om det dröjer för er med så ge inte upp hoppet.

Jag vet som sagt inget om stället alls egentligen, mer än det jag läst.
  • Karolina75
    Smilla75 skrev 2010-05-13 19:54:52 följande:
    Vi har varit där, det är trevligt.
    Vad kul att höra!! Vad hade ni för typ av rum?!
  • Smilla75

Vi bodde inte där, vi bor alltid i lägenheterna bakom Southern Lanta. Jag har varit där och kollat till min systers familj och de har nu bokat Noble. Jag tror de blir nöjda, alla har varit det som jag talat med. Barnpoolen är fin och frukosten super.

• Thegran
    Smilla75 skrev 2010-05-13 19:54:52 följande:
    Vi har varit där, det är trevligt.
    var har du varit, vilken resort menade du?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)