• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran

usch, det är riktigt obehagligt det som sker i BKK just nu. Hoppas det lugnar sig snart!

• noggis

Hej!

Nu har vi kommit hem från Thailand! Det gick över förväntan bra med både fly och värmen för lilleman! =)
    Rekomenderar starkt att åka dit, för er som planerar å tänker!!

Massa kramar/petra

• Smilla75
    Thegran skrev 2010-05-14 09:04:01 följande:
    var har du varit, vilken resort menade du?
    Noble House
  • Pajsarn
    resemamman skrev 2010-05-13 14:19:32 följande:
    En Noble House fråga, till dig som bott där. Vad bodde ni i för typ av rum? Vi vill ev bo där i januari/februari, med tre barn (bebis + 4 o 6år) men funderar på vilket typ av rum vi behöver. Bebis sover med oss, och de stora barnen kan nog dela säng. Men det är svårt att se på hemsidan hur de olika bunge-typerna ser ut. Vi spar hellre pengarna till något annan än bor onödligt stort. Har frågat Alex per mail, men inte fått svar på mina frågor (bara på pris/avaliabilty frågorna...).När bodde ni där? Har hört att det "brukar" vara tjockfullt i jan-mars och att förhandsbokning är ett måste. Vi bokar ogärna i förväg... men under just de veckorna vi är på Lanta bor vi helst på Noble House eller liknande pris/standard/läge. Och det vore ju synd om det är knökfullt överallt.
    Eftersom vi bokade på plats vet jag tyvärr inte namnet, men vi bodde i en "radhuslänga" typ närmast poolen. Rummet var i vinkel så barnen hade en extrasäng uppställd där. Våra barn delade säng och sov skavfötters, kan kanske bli trångt med en säng till men tror att det är fullt möjligt. Det fanns andra fristående bungar mittemot våra på andra sidan poolen, kan hända att de var större?!
    Vi var där i april och då är det ju inte direkt knökfullt men det var klart mest folk på vårat hotell om man jämförde med andra så jag kan tänka mig att de har ganska fullbelagt under högsäsong?!
  • YlvaD

Hej svejs!

Nu är det bokat och klart!

Gjorde en ändring och resan blir följande:

3 veckor Kho Lanta (två veckor på ett hotell och en på ett annat)

1 vecka Khanom

Hoppas att detta blir bra!

// Ylva

• Delfinen

Hej!!

Spenderat 4 månader i Thailand nu med vår dotter som var 4,5månad när vi åkte och nu snart är 9mån.
    Vill bara meddela att jag "finns" å skriv gärna privata mess om ni har frågor och vill ha tips om liknande resor.
    Vi har varit på Koh Lanta 3mån drygt och sedan 1 månad i Phuket (skulle bara vara där 10dgr, men blev kvar pga askan..).

Vi har även varit i Thailand innan om ni undrar över något mer.
    Koh Chang, Koh Kood, Koh Muk, Phuket, Bangkok, Khao Lak, Khao Sok, m.m.

Älskade lilla tös - 090815
  • Delfinen
    Pajsarn skrev 2010-05-13 08:39:56 följande:
    Tessa G: Det är ju därför man ska boka på plats!!! Vi bokar alltid bara 2-3 nätter hemifrån och sedan känner vi oss för och ser oss omkring när vi är där. Väl där får du alltid pruta, för våran del prutade vi ner ordentligt på just Noble House. Pruta eller ej, priset är alltid bättre där. Dessutom kan allt se jättebra ut på nätet men det kanske inte motsvarar förväntningarna när man kommer fram....har gjort den tabben ett par gånger.
    DET stämmer så bra!!
    Oj oj oj.... folk som bokar hemifrån betalar TUSENLAPPAR mer än på plats. Plus att bilder gärna kan förfina ooooerhört mkt i Thailand på standard, funktion, täthet, myggor, osvosv osv.
    Älskade lilla tös - 090815
  • Suzybo
    Delfinen: Intressant! Du verkar vara en frekvent Thailandresenär. Underbar resa ni haft nu med dottern - en dröm låter det som!
    Vi kommer att åka i februari 2011, två veckor i Kata och två i Khao Lak. Har tidigare varit i Phuket-Patong-Karon, men det var många år sedan.
    Är nyfiken på dina tips i Khao Lak framför allt. Vi har med oss en 13-åring
    och en 1 1/2-åring på resan.

Första tiden i Kata har vi tänkt köra barnfamiljs-race och lyxhotell-race, det är inte så mycket att fråga om. Shopping, restauranger, pooler, stränder, barnplask, Bamse och sedvanliga semester-köret.
    Men i Khao Lak tänkte vi slappa rejält med en Bunga på stranden och supersemestra innan vi åker hem igen. Jag tänker låg puls, havsbris, borsta sand mellan tårna, korsord och pussa barn. Kanske lite trekking. Om vi orkar. Om vi blir uttråkade.

Så, alla tips kring Khao Lak blir jag jätteglad för!
  • Karolina75
    Delfinen skrev 2010-05-14 22:03:22 följande:
    Hej!! Spenderat 4 månader i Thailand nu med vår dotter som var 4,5månad när vi åkte och nu snart är 9mån. Vill bara meddela att jag "finns" å skriv gärna privata mess om ni har frågor och vill ha tips om liknande resor. Vi har varit på Koh Lanta 3mån drygt och sedan 1 månad i Phuket (skulle bara vara där 10dgr, men blev kvar pga askan..). Vi har även varit i Thailand innan om ni undrar över något mer. Koh Chang, Koh Kood, Koh Muk, Phuket, Bangkok, Khao Lak, Khao Sok, m.m.
    Välkommen hem!! Hoppas ni kunde njuta av er extratid i Phuket och att det inte bara blev en väntan på att få komma hem;o)

En annan fråga - tror ni som har erfarenhet av att resa med småbarn att det är positivt eller negativt att bo i en poolsvit när man har en 4 åring och en 14 månaders med sig?! Alltså tanken på att de ligger inne och sover i rummet på kvällen medan jag och min sambo sitter precis utanför vid poolen och kanske tar några kvällsdopp låter ju underbar, men det kanske det väger ner att det blir ett enormt vaktande på dagtid att ingen ska ramla i poolen...?! Diskuterar fram och tillbaka här... Hjälp mig med era erfarenheter!
  • Smilla75
    Karolina75 skrev 2010-05-14 23:00:58 följande:
    Välkommen hem!! Hoppas ni kunde njuta av er extratid i Phuket och att det inte bara blev en väntan på att få komma hem;o) En annan fråga - tror ni som har erfarenhet av att resa med småbarn att det är positivt eller negativt att bo i en poolsvit när man har en 4 åring och en 14 månaders med sig?! Alltså tanken på att de ligger inne och sover i rummet på kvällen medan jag och min sambo sitter precis utanför vid poolen och kanske tar några kvällsdopp låter ju underbar, men det kanske det väger ner att det blir ett enormt vaktande på dagtid att ingen ska ramla i poolen...?! Diskuterar fram och tillbaka här... Hjälp mig med era erfarenheter!
    Herregud har ni råd så självklart. Kan ni göra något bättre när de sover din tok?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)