• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • nadi

Hej,

Ni som åkt med barn runt 16 månader - har ni använt er av sele eller ryggsäck att ha barnet i av och på flyget, vid bagageutlämning o transfern m.m.? Funderar på något av dessa alternativ då jag tänker att det blir tungt att bära dessa sträckor, men jag kan inte bestämma mig för vad som känns mest praktiskt .. en ergobaby eller en sån där ryggsäck där barnet kan sitta i. Någon som har erfarenhet av det ena eller det andra?
  • Smilla75
    winters skrev 2010-05-25 09:16:15 följande:
    Havrix/Twinrix och MPR-sprutan får man inte ta innan 1 år, eller om det är 9 månader på MPR, men då behöver man ta om den vid 18 månader.De andra vaccinen tar man väl dock som vanligt vid 3 månader mot difteri mm. Det är nog bra att fråga BVC så att de kan planera, och att inte ta det dagen innan eftersom många får feber och känner av sprutorna. Vi sa till vid årsskiftet att vi skulle åka i nov-dec så att de kunde lägga upp ett vaccinationsprogram, men Oscar kommer att vara över 13 månader då, så han kan få hela balunsen! :)
    Twinrix ges från 9 månader!
    3 månaders vaccinet bör bebisen ha fått från BVC innan ni åker. Annars behövs inget, de äter ju inte mat heller så gulsot ingen fara.
  • Tullemi
    Smilla75 skrev 2010-05-25 12:35:25 följande:
    Twinrix ges från 9 månader! 3 månaders vaccinet bör bebisen ha fått från BVC innan ni åker. Annars behövs inget, de äter ju inte mat heller så gulsot ingen fara.
    Vi fick inte ge Milea Twinrix innan vi reste nov -08 och då var hon just 9 månader. Inte under 1 år, sa dom. Men som vanligt så kan man få olika svar från klinikerna....
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2010-05-25 13:44:15 följande:
    Vi fick inte ge Milea Twinrix innan vi reste nov -08 och då var hon just 9 månader. Inte under 1 år, sa dom. Men som vanligt så kan man få olika svar från klinikerna....
    Ja, så kan det vara. Vår var nästan 9 mån och vi fick inte (Svea vaccin), de sade 9 månader.
  • Mia 999

Vad är MPR-sprutan?
    Vi åker till Lanta med en 1,5 åring och på BVC pratade de om havrix och tvinrix.

• Tullemi
    Mia 999 skrev 2010-05-25 14:10:42 följande:
    Vad är MPR-sprutan?Vi åker till Lanta med en 1,5 åring och på BVC pratade de om havrix och tvinrix.
    MPR= mässling - röda hund - påssjuka.
    Denna spruta ges vid 18-månader, men man kan få en extraspruta tidigare (oftast får man betala för den) om man ska ut och resa.
  • Mia 999
    Tullemi skrev 2010-05-25 14:12:57 följande:
    MPR= mässling - röda hund - påssjuka. Denna spruta ges vid 18-månader, men man kan få en extraspruta tidigare (oftast får man betala för den) om man ska ut och resa.
    aha tack, ja den skulle han ju få innan, har dålig koll på vad de olika sprutorna heter
  • resemamman
    Thegran skrev 2010-05-24 20:51:02 följande:
    var har ni köpt dem? :)
    Vi har en North Face 90 liter, finns på de flesta sportbutiker. Stadium/Everest har liknande men något billigare.

Sen har vi en på drygt 100 liter som jag fått via jobbet. Den har lite mer fack än NF/Everests, som i princip bara är ett stort fack.

Sist vi reste på långresa (med bebis & 2åring) hade vi bara den stora väskan. Nu i vinter lär vi behöva båda (minst ;)) när vi har 3 barn...
  • Thegran
    resemamman skrev 2010-05-25 17:26:08 följande:
    Vi har en North Face 90 liter, finns på de flesta sportbutiker. Stadium/Everest har liknande men något billigare.Sen har vi en på drygt 100 liter som jag fått via jobbet. Den har lite mer fack än NF/Everests, som i princip bara är ett stort fack.Sist vi reste på långresa (med bebis & 2åring) hade vi bara den stora väskan. Nu i vinter lär vi behöva båda (minst ;)) när vi har 3 barn...
    tack för tipsen, ska kolla upp! vet du vad modellen heter, tänkte om jag kan hitta dem på nätet.

vi behöver nog minst två vi med :) känner jag mig själv rätt så blir det en hel del packning. vi ska dock lämna kvar det mesta vi tar med ner och fylla på med nytt :)
    flytväst och kläder lämnar vi till någon thaifamilj där nere, om de vill ha, annars får iaf flytvästen bli kvar på nåt hotell.

ibland är viktbegränsningarna bra, då kan man inte packa med sig för mycket ;)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)