• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran
    Meramat skrev 2010-06-05 20:35:38 följande:
    Hej,

Ny här...eller jag ställde en fråga om flygstolar högre upp, men i övrigt ny.
    Vi planerar att åka till Thailand nov-jan med våra då 1-åriga tvillingar. Är det nån här som åkt med så små barn? Eftersom vi har möjlighet tycker jag det känns lika bra att vara borta så länge vi kan, men kanske att 3 månader är för länge. Vi kommer inte flänga runt utan hålla oss ganska still!

Många här som är Koh Lantafrälsta, vad gillar ni mest med den ön? Var där för många år sen men har inte vart där sen....typ 1995...
    Jag är Lantafräls, jag fullkomligt älskar ön!
    Det jag gillar mest är den avslappnade stämingen. Man varvar ner, tar dagen som den kommer och bara är.
    Inga jobba försäljare nånstans. Inga påstridga inkastare och liknande.
    och det bäst enligt mig: inga bananbåtar, inga jetskis, inga stränder fulla av solstolar och parasoll. (känner att jag tjatat lite om detta nu,,,men nu frågades det ju om vad som var bäst ;) ) Det är det där lugnet samtidigt som man får bra utbud av restauranger, saker att göra och lite shopping som vi fastnat för.

Lanta är fantastisk.
    Vi åker dit 1 nov - 13 dec med en tjej som fyller två år när vi är där.

Egentligen hade vi planerat att flytta dit för ett halvår eller mer, men sen blev jag gravid och då las planerna ner. Vi har dock planer på att få till en sådan vistelse om ett par år.
  • Thegran

ni som varit borta säg 4 - 8 veckor, hur mycket pengar har ni gjort av med totalt?

• Smilla75
    Thegran skrev 2010-06-05 20:49:27 följande:
    Jag är Lantafräls, jag fullkomligt älskar ön!
    Det jag gillar mest är den avslappnade stämingen. Man varvar ner, tar dagen som den kommer och bara är.
    Inga jobba försäljare nånstans. Inga påstridga inkastare och liknande.
    och det bäst enligt mig: inga bananbåtar, inga jetskis, inga stränder fulla av solstolar och parasoll. (känner att jag tjatat lite om detta nu,,,men nu frågades det ju om vad som var bäst ;) ) Det är det där lugnet samtidigt som man får bra utbud av restauranger, saker att göra och lite shopping som vi fastnat för.

Lanta är fantastisk.
    Vi åker dit 1 nov - 13 dec med en tjej som fyller två år när vi är där.

Egentligen hade vi planerat att flytta dit för ett halvår eller mer, men sen blev jag gravid och då las planerna ner. Vi har dock planer på att få till en sådan vistelse om ett par år.
    Så känner vi också för Lanta, vi åker varje år 4-8 veckor. Phuket, då avser jag Kata, Karon, Patong är hemskt enligt vår mening men Lanta är ännu i mångt och mycket som Thailand var för 20 år sedan.

Tessa, menar du hur mycket vi gjort av med i fickpengar, dvs mat osv eller med flyg och boende?
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-06-05 21:52:55 följande:
    Så känner vi också för Lanta, vi åker varje år 4-8 veckor. Phuket, då avser jag Kata, Karon, Patong är hemskt enligt vår mening men Lanta är ännu i mångt och mycket som Thailand var för 20 år sedan.

Tessa, menar du hur mycket vi gjort av med i fickpengar, dvs mat osv eller med flyg och boende?
    totalt.
    eller utan flyg :)

Vi har ingen klar budget, och känner inte riktigt att i behöver det heller. Har lite löst räknat på 70 000 totalt för våra 6 veckor. Då ingår flyg 21 000. Vore dock kul och intressant och veta hur mycket de som varit borta ungefär lika länge gjort av med, så man vet om vår uppskattning är helt orimlig :)
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-06-05 22:04:56 följande:
    totalt.
    eller utan flyg :)

Vi har ingen klar budget, och känner inte riktigt att i behöver det heller. Har lite löst räknat på 70 000 totalt för våra 6 veckor. Då ingår flyg 21 000. Vore dock kul och intressant och veta hur mycket de som varit borta ungefär lika länge gjort av med, så man vet om vår uppskattning är helt orimlig :)
    kan tillägga att allt boende också är inräknat i den summan, samt mat och fickpengar etc.
  • Smilla75

Vi lägger kring 20 000 kr på flyg ( 2 vuxna, tre barn varav ett spädis). Ca 16 000 kr på boende per månad (lägenhet Lanta, 2 nätter Bangkok). Vi gör inte mycket utflykter osv, 1000 kr kanske. Dagis 2 barn Lanta 6000 kr (3 veckor), mat o dryck ca 350 kr dag. (Vi äter frukost hemma men lunch o middag ute)
    Vad säger du om detta? Man skulle ju kunna pressa matkontot men det är ju en så liten del av budgeten men viktig för trivseln. Vi vill ha dagis för barnen har roligt och vi kan gå på massage osv som inte hinns med annars. Vi har dock alltid haft ett barn som varit för litet för svenska skolan och så även i år så vi får turas om.

• FredrikaoEmil
    Tullemi skrev 2010-06-05 17:43:20 följande:
    790 kr för både dit å hem (395 kr x 2). Fast det var nov 2008, kanske har ändrats.
    ok ja men det är säkert så nu med bara jag som fått för mig att det var per resa och att det skulle bli 1600 kr men nu kändes det ju mer prisvärt
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-06-05 22:43:40 följande:
    Vi lägger kring 20 000 kr på flyg ( 2 vuxna, tre barn varav ett spädis). Ca 16 000 kr på boende per månad (lägenhet Lanta, 2 nätter Bangkok). Vi gör inte mycket utflykter osv, 1000 kr kanske. Dagis 2 barn Lanta 6000 kr (3 veckor), mat o dryck ca 350 kr dag. (Vi äter frukost hemma men lunch o middag ute)
    Vad säger du om detta? Man skulle ju kunna pressa matkontot men det är ju en så liten del av budgeten men viktig för trivseln. Vi vill ha dagis för barnen har roligt och vi kan gå på massage osv som inte hinns med annars. Vi har dock alltid haft ett barn som varit för litet för svenska skolan och så även i år så vi får turas om.
    Tack!
    Ja, matkontot tänker vi inte pressa! Som du skriver, maten är viktig för trivseln :) Det är en av favoritgrejerna med thailand - all god mat! :) Men samtidigt har vi upptäckt att den godaste maten oftast finns på de billigare och mindre ställena, som moppekök och restauranger där mest thai äter, så vi blandar nog friskt mellan sådana ställen och strandrestauranger. frukost ingår i boendet så där lägger vi inget extra.

vårt boende på Lanta ligger på ca 8000 kr för en månad. Sen har vi två veckor till där vi ska ha boende men det fixar vi på plats eftersom vi inte vet vart vi ska...
    vi kommer nog antagligen lägga betydligt mer på utflykter än er också.

någon mer?
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-06-06 09:34:13 följande:
    Hej hej

Hur tusan gör ni med vinterkläder..

Detta blir ju lite dyrt
    www.bagport.se/cms_se/index.php
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
    vi får skjuts till arlanda (har jag räknat med iaf...har dock inte kollat med någon än, hm kanske bör göra det? :) ), och då tar den som skjutsar med kläderna hem.
    åker man bil eller tåg behöver man ju inte så värst mycket på sig heller. 

Vet att par som fulat lite, de har lämnat in grejerna i disken där man kan hämta borttappade saker och låtsas att de hittat dem övergivna på flygplatsen o sen har de hämtat ut dem när de kommit hem igen ;)

kommer dock ha lite varma kläder, en luvtröja eller tunn fleece att ha på flyget. frös som sjutton sist!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)