• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Jensa1973

Ja precis för folk rekomenderar ju att man ska ha en liten filt och långben å långärm även om man ska åka buss å så!! Får bli ett par sköna byxor som man kan göra shorts av samt linne och sweetisjacka..

Vi åker nog tåg från Norrland och sedan bor på hotell för att slippa stressa eller känna stress för att tåget skulle bli försenat på avresedagen.. avnjuta en härlig frukost och ta taxi till Arlanda var våra planer.. Och sedan när vi kommer hem i april är det ju nästan sommar ju!!

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • winters

Vi var på östra sidan på bröllopsresa sommaren för 3 år sedan, var väldigt trevligt och mycket bättre väder än i Sverige! :)

Bodde på Koh Samui, Chaweng, och gjorde bl a utflyk till Koh Tao, dit vi även skulle kunna tänka oss att bo om vi åker tillbaka. Att åka dit var jättesmidigt med en stor båt med AC och flygplansstolar och film. Den gick nog även in till fastlandet vill jag minnas.

Oscar 091001
  • blooma

Hej, nu lägger jag mig i tråden också. Vi har bokat flygbiljetter till Bangkok från Arlanda och åker den 31 januari. DrömmerVi tänkte bege oss ner mot Koh Chang och Koh Samet under våra tre veckor. Förra gången vi åkte var i Phuket med charter och det var supersmidigt när vår minsta bara var 1 år då.

Nu kommer han att vara 4 år och helst av allt vill jag slippa ta med sulkyn. Hur hade ni gjort?  Vi kommer inte behöva ta oss några jättelånga sträckor till fots utan det blir mest strand och pool för vår del.

• syster j

Är det nån som vart på koh tao med små barn, är det en barnvänlig ö? När jag kollat på bilder därifrån så ser den ganska klippig ut.... Nån som har nåt bra tips på boende nånstans på Samui eller Koh tao? Tänkte vara där ca 3veckor- 1 månad (i September) med våra 3 små grabbar innan vi drar vidare? Undrar också om nån vart på Koh Chang och vad ni i så fall tyckte om det? Nu börjar det dra ihop sig, så vi försöker fundera ut hur vår "resrutt"ska se ut Det enda som är bestämt är Koh Lanta...... Tar gärna emot tips!!!!!

• elsy

Hej!
    Vi tänkte åka till Koh Samui i början av november. Hur är vädret på den östra sidan då? Vi bokar flyg och boende separat. Undrar om det är nån som vet nåt bra boende på Chaweng Beach. Vi är 2 vuxna med 2 barn som då kommer att vara 8 månader och 2 år och 3 månader cirka. Vi vill att det ska vara fräscht, ligga på stranden (helst), gå att bo på markplan samt ha pool och även bsrnpool. Nån som har några heta tips =)!!??

• Delfinen
    Jensa1973 skrev 2010-06-04 10:58:48 följande:
    ojoj vad det var lugnt här inne..

Jag är sååå i valet och kvalet om vi ska boka hela Lanta vistelsen nu...eller om vi bara ska boka 2 första nätterna..

Är det så att man kan få mycket bättre priser på plats??

Jag tycker detta är så svårt...

FLERA TIPS
    SNACKA om att du får!!
    Bokar du hemifrån Sverige förutsätter dem att du är en rik falang och då slår de på REJÄLT på priset. Men boka några nätter så ni slipper stressa runt, utan kan kolla och jämföra i lugn och ro.!
    Älskade lilla tös - 090815
  • stockrosen
    Delfinen skrev 2010-06-08 09:26:10 följande:
    SNACKA om att du får!!
    Bokar du hemifrån Sverige förutsätter dem att du är en rik falang och då slår de på REJÄLT på priset. Men boka några nätter så ni slipper stressa runt, utan kan kolla och jämföra i lugn och ro.!
    Ja, jag håller med ovanstående. BOKA PÅ PLATS (förutom de första 2-3 nätterna) för om du inte gillar stället så kan du byta. Har du bokat så har du bokat.
  • stockrosen

Nu måste jag fråga er en sak. Skitlöjligt kommer ni tycka men jag måste.
    Jag har en liten tös på ett år och trots att jag vart i Thailand många ggr innan jag fick barn så blir jag harig när jag fått barn.

Hörde senast häromdagen att 70% av alla streptokocker bakterier är multiresistenta i Asien och att det finns massor av sjukdomar som de små kan råka ut för. Annan bakterieflora etc.

jag VET att man kan råka ut för massor av "skit" här hemma också men man utsätter de små för lite större risker därnere trots allt (denugufeber, salmonella, värmeslag och annat). Jag skulle gärna vilja komma iväg till Thailand i höst (okt-nov någongång) men jag blir jätteharig Skäms

Är ni inte rädda? Eller hur tänker ni?
    Detta är absolut INGEN KRITIK utan mer en oro som jag bär med mig nu när jag planerar vår resa.

• Tullemi

Stockrosen: jag funderar inte på sådana saker, då blir semestern helt förstörd. Man gör vad man kan för att skydda sig själv och sina barn (alltså det vanliga som vaccination, handsprit och allmän renlighet), mer kan man inte göra varken hemma eller i Thailand.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Jensa1973

HEJ HEJ

Någon som bott på Lanta Summer House??

Funderar på 2-3 nätter i en Deluxe bungalow.. 1800 THB

Deluxe: There are with one single and one duble bed and Terrace, Satellite TV, Refrigerator, Hot Water
    Dressing table & wardrobes. All room for 3 occupants only

Är det långt till stranden?
    Poolen ser inte stor ut. Men det finns en iallafall!!

Är Transfer från KRabi 2500 THB Dyrt, billigt eller rimligt??

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)