Inlägg från: Delfinen |Visa alla inlägg
  • Delfinen

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Hej!!

Spenderat 4 månader i Thailand nu med vår dotter som var 4,5månad när vi åkte och nu snart är 9mån.
    Vill bara meddela att jag "finns" å skriv gärna privata mess om ni har frågor och vill ha tips om liknande resor.
    Vi har varit på Koh Lanta 3mån drygt och sedan 1 månad i Phuket (skulle bara vara där 10dgr, men blev kvar pga askan..).

Vi har även varit i Thailand innan om ni undrar över något mer.
    Koh Chang, Koh Kood, Koh Muk, Phuket, Bangkok, Khao Lak, Khao Sok, m.m.

Älskade lilla tös - 090815
  • Delfinen
    Pajsarn skrev 2010-05-13 08:39:56 följande:
    Tessa G: Det är ju därför man ska boka på plats!!! Vi bokar alltid bara 2-3 nätter hemifrån och sedan känner vi oss för och ser oss omkring när vi är där. Väl där får du alltid pruta, för våran del prutade vi ner ordentligt på just Noble House. Pruta eller ej, priset är alltid bättre där. Dessutom kan allt se jättebra ut på nätet men det kanske inte motsvarar förväntningarna när man kommer fram....har gjort den tabben ett par gånger.
    DET stämmer så bra!!
    Oj oj oj.... folk som bokar hemifrån betalar TUSENLAPPAR mer än på plats. Plus att bilder gärna kan förfina ooooerhört mkt i Thailand på standard, funktion, täthet, myggor, osvosv osv.
  • Delfinen
    Tullemi skrev 2010-05-29 14:51:58 följande:
    Vi åker med en 10 månaders och en på 2 år och 10 månader och vi ska ha pool. Gäller att ha lite extra koll, men det är det värt tycker jag. Så skönt med pool tex på sen em/kväll, eller en dag när man inte känner för stranden 
    ..Å det är skönt å slippa sanden överallt kan jag lova!!! :)
  • Delfinen
    Jensa1973 skrev 2010-06-04 10:58:48 följande:
    ojoj vad det var lugnt här inne..

Jag är sååå i valet och kvalet om vi ska boka hela Lanta vistelsen nu...eller om vi bara ska boka 2 första nätterna..

Är det så att man kan få mycket bättre priser på plats??

Jag tycker detta är så svårt...

FLERA TIPS
    SNACKA om att du får!!
    Bokar du hemifrån Sverige förutsätter dem att du är en rik falang och då slår de på REJÄLT på priset. Men boka några nätter så ni slipper stressa runt, utan kan kolla och jämföra i lugn och ro.!
  • Delfinen
    Thegran skrev 2010-07-01 11:37:20 följande:
    150 bath ligger avgiften på.
    i dagsläget ca 36 kr enligt valuta.se
    Obs!!
    Detta gäller inte alla automater!!
    Det står alltid om det är en extra avgift utöver bankens egna avgift!
  • Delfinen
    Smilla75 skrev 2010-07-01 11:35:10 följande:
    Thailand har lagt på en uttagsavgift sedan 2009, minns inte hur mycket det var men ca 20 kr. På varje uttag. Vi har Skandia, då slipper man bankens uttagsavgift men inte valutapåslaget.

Det är Dengueår vartannat är främst, jämna år. Rätt vanligt på Lanta.
    Jag vill tillägga här, att en kvinna dog a Dengue när vi var där, och dem hade inte varit i djungelen eller något sånt. Det var helt sjukt.! MEN!!! Hon tog det inte på allvar, utan lämnade sjukhuset för tidigt - hon dog med andra ord av att kroppen torkades ut och själva "efterdyningarna". !!

Dengue är alltid en risk, även om det inte sägs vara Dengueår.!
    Men det bästa medlet är sunt förnuft; Skydda med myggmedel om man önskar - och/eller med kläder.
    Undvik områden där det är mkt myggor. På dagarna är myggorna mer aggressiva och snabba sägs det, men på kvällarna/nätterna är dem ju desto fler så.....
  • Delfinen
    winters skrev 2010-06-30 20:44:31 följande:

Jag tänkte köpa det därnere, många som har tipsat om Baby Johnson, men det är bra att ha med på listan så att man inhandlar det någon gång iaf.

Salubrin verkar inte användas längre, kollade på sjukvårdsrådgivningen, och de rekommenderade xylocain och/eller hydrokortisonsalva.

Semper vätskeersättning
    Alvedon suppar 125 mg
    Medicinskt kol
    Renässans och/eller Otrivin
    Xylocain
    Första hjälpen-väska
    Extra plåster
    Termometer
    Pincett
    Inotyol
    Solskyddskräm
    After sun (finns det speciell till barn?)
    Aloe vera-gelé
    Myggmedel - Baby Johnson har rekommenderats som köps i Thailand
    Hydrokortisonsalva

Vill kommentera listan lite med våra erfarenheter (vi var i Thailand januari-maj och våran dotter var 4,5mån när vi anlände):::::

Medicinskt kol = finns på Apoteken! De är jätteduktiga på magbesvär, de är så vana vid alla turisters problem... och det är ju inte dyrt om vi säger så!!
    Pincett, termometer, plåster = finns på Apoteken!
    Solskyddskräm = undvik solskyddskräm på barn under 2 år, i Sverige avråder man starkt från att använda på spädbarn!! Vi använde endast kläder. Små barn kan inte hantera alla ämnen som finns i solkrämerna, och kan inte göra sig av med ämnena!! (Men självklart är det pest eller kolera - så var och en gör det som känns bäst! Flera av våra vänner vi skaffade därnere smörjde in sina barn ändå)
    After Sun = Köp Aloe Vera på Apoteken därnere, suveränt bra och helt naturliga!! Finns i geler som är dryga och funkar jättebra både på barn & vuxna. Utan parfym dock, självklart!!!
    Myggmedel = finns en uppsjö att köpa om man vill, men vågar man inte så köper man ju hemma ändå såklart..

Trevlig resa :) :)
  • Delfinen
    stockrosen skrev 2010-07-02 18:14:54 följande:
    Det här med myggor och långärmat etc...
    Jag har ändå varit i thailand tre gånger a´en månad var. Totalt tre månader. Rest kors och tvärs öst och väst dvs Phuket sidan samt Koh Samui sidan OCH hela södra delen från malaysia. Jag tror inte / minns inte att vi fått ett enda myggbett. Har vart där både under sommarmånaderna och över julen (dec/jan). De enda svåra bett jag fick var över 100 st loppbett....Så vi har aldrig skyddat oss med långärmat....

Har ni blivit bitna?
    Det känns emot att klä ungarna långärmat samt långa byxor när det är 30 grader varmt.
    Då får man ha strumpor och allt också eller????
    Och myggan kan ju vara inne i rummet när man sover............

Jag blir helnojjig
    Ähhhhh, sunt förnuft. Du kommer känna vad som passar er!
    Å längärmat behöver ju små barn ändå mot solen!
    Jag har alltid fått mkt myggbett, och lillan fick en del myggbett hon också men ingen fara alls.!!
  • Delfinen
    Thegran skrev 2010-07-02 10:35:28 följande:
    har jag fel eller är det de gula automaterna som är gratis om man har visa kort? för med mastercard/maestro kostar det väl alltid?
    Alltså banken hemma i Sverige tar ju som regel ut 35kr eller vad det nu är (har glömt exakt summa). Men vissa automater (tror det är dem RÖDA som kostar men gula och röda finns och det står att det kostar extra med uttaget så man kan inte missa det om man läser varje skärmsida!) kostar extra UTÖVER det.!!

Vi har aldrig betalat med våra kort i princip, det kostar ju en slant extra det säkert.
    Vi tar alltid ut maxbeloppet man kan ta ut (20.000 baht) då vi alltid åkt länge (6v-4mån) så vi tar inte ut så många gånger..
  • Delfinen
    stockrosen skrev 2010-07-02 18:09:03 följande:
    Ush och fy. Var var det? Phuket?
    Nej Koh Lanta..
  • Delfinen
    stockrosen skrev 2010-07-03 00:03:32 följande:
    Jo, jag brukar ha sunt förnuft...men just nu är jag bara lite övernojjig...
    Funderar på om jag verkligen vill ta mina små barn till ett land där både dengufeber och kolera härjar bara för att vi skall få 5 slappaveckor.............tänk om det händer något....................
    nä, jag måste fundera på det här lite till för jag vill gärna men samtidigt så känns det fel.........jag får hänga här med er ett tag och se hur ni tänker osv. Så får jag väl byta nick till hönsmorsa
    Men man är ALLTID 10000ggr mer orolig hemma i Hängslen- och Livrem-landet Sverige, snacka om det!!! Jag kollade upp ALLA saker jag nojjade över innan vi åkte.
    Tro mig, det kommer gå hästlängder bättre än du ens kan föreställa dej!!
    Å sjukdomarna lyser med sin frånvaro, tänk så oerhört få som drabbas av något och vilka MÄNGDER människor som reser till Thai varje år ????
  • Delfinen

Ett annat bra tips är;
    packa inte ALLA barnens saker i en väska utan sprid i ett par väskor. För försvinner en väska är man lite strandsatt.. de har inte direkt samma typer av kläder, saker och attiraljer i Thailand som man kanske önskar. Vi packade ungefär samma saker i två väskor - dvs. delade upp blöjorna, kläderna, sakerna, toalettsakerna, osv.

• Delfinen

Hej allihop!! :)

Vår lilla familj (sambon, jag & lillan som nu är 15mån snart..) var i Thailand 4mån i år (kom hem i maj) och har innan dess åkt flera vintrar (utan barn då alltså) ca 6v-2mån..
    I år kan vi inte bestämma oss, då det ju inte är så länge sen vi kom hem till Sverige - men samtidigt har vi åkt varje år pga att vi blir så oerhört vinterdeppiga jag & sambon...

Är det någon som ska till Khao Lak i år?? Hur länge isåfall & hur ser er familj ut?? (har vi kanske barn i samma ålder, menar jag?)
    Vi klurar på mitten/slutet av november och en månad framåt isåfall.... Men kan inte bestämma oss om vi blir hemma....

Skriv gärna privat, för inte säkert  jag kommer kolla tillbaka i tråden om det skrivs mkt... :/
    Loggar inte in så ofta här längre pga bloggprioritering då jag sitter här...!

• Delfinen
    Dynah skrev 2011-09-25 21:07:12 följande:
    Vad har ni för solskydd till de små barnen? Åker med en 1-åring och vill gärna ha solskydd med enbart fysikaliskt filter och utan parabener, finns det? Är det solskyddsfaktor 50 som gäller för alla, eller? Hela familjen är rätt så "soltåliga" med bruna ögon osv.
    Kläder! :) :)

Barn under 2år rekommenderar man starkt att inte smörja alls - så långt det går.
    Detta för att de inte kan hantera alla ämnena i de produkterna som finns, bryta ner dem dvs.

Vi smörjde inte vår dotter en enda gång när vi var iväg 2010 när hon var bebis.. funkade suveränt bra!
    Vi skyddade med hela kläder istället, motsvarar ca 30-50.

• Delfinen
    Några longstayers i tråden som kommer vara i södra Thailand?
    I vinter åker vi december + januari, bokat flyg till Phuket och kommer resa med en 2-åring!

Vi har bara bokat flyg till Phuket, och inte bestämt oss vart vi ska vara denna vintern faktiskt.
    Förra året (2010) var vi 4mån föräldralediga tillsammans med dottern då hon var 4,5månader och framåt.. spenderade 3mån på Koh Lanta och 1 månad i Phuket.

Innan, utan barn, har vi rest runt massor i hela Phuket (på moppe!!), Khao Lak, Khao Sok, Koh Koo Kood, Koh Chang, Koh Mook, Similan Islands (liveaboard), Bangkok, Canchanabury, Koh Phi Phi, och säkert fler ställen jag inte kommer på nu :)

• Delfinen
    mojäng skrev 2011-09-28 21:46:56 följande:
    Hej, jag har läst lite i tråden och det är verkligen jätteintressant och många bra tips! 

Men jag undrar om nån av er som rest mycket till thailand kan svara på en liten fråga, det är nämligen så här att vi tänkt åka till koh samui/koh lanta i januari och stanna där i 2 månader, vi tänkte resa med vår son som kommer vara knappt 8 månader vid avresan, men nu har vi blivit lite tveksamma efter att ha fått lite olika bud.. BVC råder oss att inte åka med en sån liten då han inte kommer att ha skydd mot mässlingen tex och andra sjukdomar som finns där, och enligt SMI så ska man visst inte vaccinera mot mässlingen innan 9 månader, så vi är väldigt tveksamma nu till hur vi ska göra.. 

Men jag läser ju här och på andra forum om folk som rest med sina bebisar, så jag vore jätteglad om nån har lust att berätta hur ni gjort angående vaccinationer och hur tänker ni om de sjukdomar som finns där?

Sen funderar jag lite på det här med värmen, är det väldigt varmt där jan-mars, och hur gör ni för att skydda små bebisar från solen? Det är ju inte så kul om man måste sitta inne på hotellrummet hela dagarna menar jag, men sollotion ska man väl inte använda innan de blivit ett år gamla.. 

Jag vore jätteglad om nån hade lust att svara och berätta hur ni gör/tänker Glad 
    KLART ni ska resa!! Så små barn har antikroppar och kan inte hantera MPR-vaccinet och är högst osannolikt att han blir smittad därför! Vår dotter var 9mån när vi åkte hem, och hon var inte ens i närheten av sjuk en enda dag!

Sjukdomar som finns där? Var noga med vattnet, ta med vätskeersättning, coh kan ni äta det så kan barnet äta det. Men ett så litet barn kanske du ammar än och bara ger välling och smakisar så det kommer ju funka toppen! Undvik råa grönsaker och så - sunt förnuft liksom :)

Ja, det är VARMT.

Skyddar med kläder!! Å skugga.       
  • Delfinen
    Peak skrev 2011-09-29 11:54:35 följande:
    ingen som har ställen att rekommendera?
    (förutom Patong och områdena närmast)

Gärna med tips på boende också!

Räkna alltid med, att bokar du hemifrån så är priserna HÖGA!
    Du får en bråkdel av priset många gånger om du förhandlar på plats. Plus att du då ser vad du betalar för..
    rekommenderar att boka några nätter, och sen kollar ni runt och jämför :)  
  • Delfinen
    enny signatur skrev 2011-09-30 03:01:56 följande:
    Varför ta med vätskeersättning och inte bara göra?
    För att jag tycker det är enklare än att göra på plats :) Slipper man köpa ingredienserna utan bara har en färdig påse anpassad för barn :) Men det gör man ju som man vill precis.
  • Delfinen
    Halvblod skrev 2011-10-01 16:26:31 följande:

Fast det där säger emot allt vad jag har hört och upplevt. Om man ska bo på de billigaste backpackerställena eller om man ska boka långtidsboende kan man nog pruta ner ordentligt på plats men en normal resa är i princip alltid billigare att boka via internet eftersom dom flesta hotell har avtal med resesidor där dom får garanti att vara billigast.

Jag rekomenderar Agoda.se eller latestays.com om man vill lite sista minuten.

Vi har använt båda sidorna och fått rikitgt bra priser.    
    Ja det stämmer säkert för kortresor, den kortaste resan jag gjort till Thailand är 6v så då är priserna något man bör förhandla. Om man inte är onödigt rik och vill slösa dvs ;)

Jag skulle aldrig åka till Thailand för bara ett par veckors semester, för jag anser att resan är så oerhört tuff och det tar lång tid att ställa om sig. Men jag vet att många gör det och tycker det funkar bra. SÅ det är ju bara en smaksak. 
  • Delfinen
    DecemberBebis skrev 2011-10-02 11:49:30 följande:
    Jag har med hört att det ska vara billigare att boka via typ agoda eller latestays , det har vi gjort och jag tycker vi gar kommit undan riktigt billigt !

Nån som har nåt tips på var man kan boka transfer hemifrån , från krabi flygplats till phi phi ? Vi vill ha det klart när vi landar !

Kolla med hotellet där ni bor om de kan hämta, det brukar dem gärna göra - eller känna till hur ni kan boka!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)