• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-06-15 19:37:13 följande:
    Vi reser nog inte bättre än någon annan, men vi har valt att boka ett direkt flyg från arlanda till krabi utan mellanlandning och med TUI fly´s underhållningspaket i varje stolsrygg, så att restiden ska fungera så smidigt som bara går =)

Sen har vi bokat detta huset goodfriends.nu/properties/residential/Souther.../
    eftersom det huset vi bodde i i vintras var uthyrt redan, men jag tror vi kommer att trivas Flört
    William 000213, Lowe 070712
    Det är superfint. Vi bor i lägenheterna som vanligt men hade valt husen om jag inte vore så snål. Hoppas din son tar det lite lugnare på sin upptäcksresa i huset i år.
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-06-15 19:09:44 följande:
    ja precis. Är man borta en månad är det billigare. När man överskrider det stiger priset, vi är borta 6 veckor, vilket gör att det blir en "tre månaders biljett", och då är priset högre.

när betalade ni er resa?
    och vilka flyger ni med?

Hade vi varit borta en månad, och tagit sådana biljetter man betalar vid eller strax efter bokningen, så hade vi kommit betydligt billigare undan vi med. Vi valde dock att ta biljetter vi kan betala 4 veckor innan avfärd, mycket för att vi inte ville ligga ute med pengar så långt i förväg.
    (vi är förövrigt borta 1 nov - 13 dec)
    Vi har aldrig rest så billigt. Tidigare år när vi stannat flera månader har varit dyrare.
    Vi betalade i april tror jag men bokade om för två veckor sedan pga flighten inställd, det sparade 4000 kr! Ett ukrainskt bolag. Säkert usel service. Mellanlandar Kiev. Vi tar nog en natt i Bankok år båda hållen, blir för tufft med barnen annars.
  • Jensa1973

Vi bokade ungefär på en gång de släppte biljetterna. Men till skillnad mot Tessa så valde vi att betala på en gång. De hade redan i maj fått indikationer på att både flygskatten och bränsle skulle gå upp från 1 juni så istälelt för att vara osäker så betalade vi på en gång

16.600
    2 vuxna å infant
    Arl  (bkk) Krabi och hemresan Kuala Lumpur (Bkk) Arl...
    1 månad blir vi borta!

Vi hade kanske kunnat få resan lite billigare, eller dyrare om vi bara bokade och inte gjorde betalningen. Men nu är det betalt och det är lite lättare att spara..

Nu vet jag ju att jag kommer iväg och att bara JAG kan påverka min vistelse i form av boende, mat, shopping, tandläkare osv...

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-06-15 20:01:20 följande:
    Vi bokade ungefär på en gång de släppte biljetterna. Men till skillnad mot Tessa så valde vi att betala på en gång. De hade redan i maj fått indikationer på att både flygskatten och bränsle skulle gå upp från 1 juni så istälelt för att vara osäker så betalade vi på en gång

16.600
    2 vuxna å infant
    Arl  (bkk) Krabi och hemresan Kuala Lumpur (Bkk) Arl...
    1 månad blir vi borta!

Vi hade kanske kunnat få resan lite billigare, eller dyrare om vi bara bokade och inte gjorde betalningen. Men nu är det betalt och det är lite lättare att spara..

Nu vet jag ju att jag kommer iväg och att bara JAG kan påverka min vistelse i form av boende, mat, shopping, tandläkare osv...
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
    ja, ni bokade ju lika tidigt som oss, så fort det gick :) så där ser man tydligt hur olika faktorer spelar in.

häromdagen var skatten nästan 3000 kr, så vi hoppas på att den sjunker en del innan vi ska åka..Kan ju eg betala resan när vi vill, behöver ju inte vänta om vi inte vill, så tänker ha koll på skatten och så betalar vi någon dag när den ligger lite bättre till.
    känns dock som att någon tusenlapp mer eller mindre eg kvittar i långa loppet, det går åt så mycket pengar ändå att det inte kommer göra någon större skillnad.

man blir ju egentligen nästan lite mörkrädd när man ser hur mycket pengar man lägger ut,  men det är verkligen värt varenda öre!
  • Mawe123
    Smilla75 skrev 2010-06-15 19:48:02 följande:
    Det är superfint. Vi bor i lägenheterna som vanligt men hade valt husen om jag inte vore så snål. Hoppas din son tar det lite lugnare på sin upptäcksresa i huset i år.
    Tack, ja det hoppas jag med!

Just nu är han väldigt lugn, ramlade med cykeln för två veckor sedan och spräckte mjälten. Blev ambulans färd till sjukhusset och en vecka inlagd, så nu är han nyss hemkommen och ganska spak, inga fysiska aktiviteter på 3 månader säger doktorn, trist sommarlov säger sonen..
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-06-15 20:31:16 följande:

Just nu är han väldigt lugn, ramlade med cykeln för två veckor sedan och spräckte mjälten. Blev ambulans färd till sjukhusset och en vecka inlagd, så nu är han nyss hemkommen och ganska spak, inga fysiska aktiviteter på 3 månader säger doktorn, trist sommarlov säger sonen..
    stackars!

var det din son som sprang rakt in i en glasdörr och skar sig rejält?
  • Mawe123
    Thegran skrev 2010-06-15 20:39:24 följande:
    stackars!

var det din son som sprang rakt in i en glasdörr och skar sig rejält?
    Japp
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-06-15 21:02:00 följande:
    Japp
    vilken olycksdrabbad liten grabb, hoppas han får ett fint sommarlov trots att han måste ta det lungt!
  • stockrosen
    Mawe123 skrev 2010-06-15 20:31:16 följande:

Näää, vad tråkigt men vad skönt att det gick bra trots allt. Hur gammal är han?
  • Mawe123
    stockrosen skrev 2010-06-15 22:15:38 följande:
    Näää, vad tråkigt men vad skönt att det gick bra trots allt. Hur gammal är han?
    Han är en rörlig 10-åring =)
    ..som kommer att få det tufft att vara stilla hela lovet..
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)