• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • paxa

Hej!

Hoppas jag får blanda mig i eran tråd lite grann!

Jag och sambon funderar på att åka till thailand i höst, typ sep-nov i tre månader. Än så länge har vi bara lite funderingar, inget mer men det är kul att börja reka lite.

Är ni som hänger här på väg att resa för att vara borta en längre period, eller kortare charter? Jag är lite intresserad av tips på att hyra hus ifall någon kan lite om det?

Vänliga hälsningar Paxa.

• syster j

Det är  precis den perioden vi åker.... Sept  och 3 månader framåt med 3 grabbar ,1 ,3 och 5 år. Vi har inte helt bestämt resrutt än. Men vi börjar nog på östra sidan pga att det är minst regn där i sept. Koh Samui/Koh tao, sen åker vi mot Koh Lanta sen upp mot Koh Chang. Detta är vår preliminära  resrutt. Vi har ej heller bestämt om vi ska boka longstay boende hemifrån eller bara boka de först nätterna hemifrån för att sedan boka på plats. Hur ser era planer ut och hur gamla är era barn?

• Thegran
    paxa skrev 2010-06-17 22:14:04 följande:
    Hej!

Hoppas jag får blanda mig i eran tråd lite grann!

Jag och sambon funderar på att åka till thailand i höst, typ sep-nov i tre månader. Än så länge har vi bara lite funderingar, inget mer men det är kul att börja reka lite.

Är ni som hänger här på väg att resa för att vara borta en längre period, eller kortare charter? Jag är lite intresserad av tips på att hyra hus ifall någon kan lite om det?

Vänliga hälsningar Paxa.
    vi kommer vara borta sex veckor, åker från sverige 1 nov.
    tyvärr blir resan inte så lång som önskat, pga min skola, men vi har planer för ett halvår i thailand när studierna är klara.
  • Tullemi

Och vi åker bara för 3 veckor. Hade tänkt åka ca 8 veckor men mmaken fick ett nytt jobb och då passar det inte

Barnstolarna i Thailand måste jag varna lite för. Det har vi iofs pratat om tidigare i tråden, men för de som är nya här så nämner jag det. Barnstolarna som finns (som vi stött på) är som vanliga stolar men högre. Det funkade oftast ganska bra att ha dottern i dom, men 2 gånger gled hon ur dom. Hon gled ner framtill eftersom det inte finns nåt främre skydd. Nu gick det ju bra, men det var himla otäckt och hon blev ju så rädd . Nåt att knyta fast barnet med kan ju vara bra, ja .

Milea 080217 Lucas 100202
  • Ariella

Gällande barnstolar och sack n seat etc så  måste jag tillägga att när vi var på Koh Lanta nu i april så var det rätt många restauranger som hade börjat med IKEAS Antilopbarnstolar eller liknande stolar med skydd framtill. Det har jag aldrig sett tidigare där. Vi fick dock användning för vår sack n seat på många andra ställen där vi var, den funkade kanon.

• winters

Hm, då får vi fundera på det, In the pocket kanske är bättre. Har även en sele till Stokke-stolen, men den har vi aldrig använt, så jag vet inte riktigt om den kan gå att ha med och använda på vanliga stolar, får testa här hemma helt enkelt! :)

Oscar 091001
  • syster j

Fått ett bra pris på Lanta sea house. Nån som har bott där och som vet om det är ett bra ställe?

• Meramat

Hej,

Vi har precis prelbokat biljetter till Thailand 25 okt - 20 jan, blir nästan tre månader = helt underbart. Jag har dock lite ångest inför flygresan och undrar hur det gått för er som är lite rutinerade....Hur är det att flyga 11 timmar med aktiva/krälande/brottningssugna småkillar. Våra tvillingar kommer vara 11 månader när vi åker och 14 månader när vi åker hem. Vi kör direktflyg med Thai och har bokat bra platser (vid tv-skärmen = ingen framför).

Hur gick det för er andra att flyga med såna små? Tips och trix?

• Jackie85

Jag och min sambo har varit i Thailand i 3 år i rad och är fullkommligt förälskade i det landet. 2011 blir det däremot det första uppehållet från resa då jag är beräknad att föda runt den perioden som vi brukar åka. Det jag funderar på mycket nu är ifall och när man kan åka med ett barn på en längre resa? Hur har ni gjort?

Innan har vi bokat flyg och boende själva och bott på relativt svåråtkomliga platser, alltså inte Phuket och likande turistställen (har dock varit där 2 ggr, men mer som en genomfart till andra destinationer). När vågar man resa med barn och hur löser man allt det praktiska på smidigast sätt? Tex så finns det ställen som inte har vägar över huvud taget utan enbart stränder och "djungel", där kan man ju omöjligt dra fram en barnvagn...

Jag är så rädd att våran absolut största hobby (resor) skall bli något som vi tvingas lägga på hyllan bara för att vi får barn. Jag vet att man brukar säga att det blir vad man gör det till, men ändå så borde det finnas grejer som amn skall ta hänsyn till. Tex ifall jag skulle få för mig att resa redan sommaren 2011 då barnet bara är 6 månader gammalt, är det för tidigt och borde man isåfall satsa på en kortar resa, såsom en charterresa till Grekland? Hur har ni gjort? Alla tips är välkommna.

• Jackie85
    Meramat skrev 2010-06-20 20:38:09 följande:

Hej,

Vi har precis prelbokat biljetter till Thailand 25 okt - 20 jan, blir nästan tre månader = helt underbart. Jag har dock lite ångest inför flygresan och undrar hur det gått för er som är lite rutinerade....Hur är det att flyga 11 timmar med aktiva/krälande/brottningssugna småkillar. Våra tvillingar kommer vara 11 månader när vi åker och 14 månader när vi åker hem. Vi kör direktflyg med Thai och har bokat bra platser (vid tv-skärmen = ingen framför).

Hur gick det för er andra att flyga med såna små? Tips och trix?

Jag har aldrig själv åkt med så små barn, eftersom jag inte ännu har barn. Men just flygresan borde ju inte vara något problem. Jag brukar boka platserna som är precis bakom de platserna som är reserverade för barnfamiljer och det verkar ha gått bra för alla dom. På de flesta flyg får barnen som är riktigt små "sängar" som dom fäster framför sätena, så barnen kan sova. Självklart har jag hört många småbarn skrika på flygplan, men jag personeligen har nog bara någon gång stört mig på det i något ögonblick så jag tror inte man behöver bli desperat så fort ens barn börjar gallskrika och bli rädd för att övriga passagerare skall flyga på en.

Jag väntar själv barn nu och har mina funderingar kring resor med barn, men tycker det känns underbart att läsa att ni åker iväg i 3 månader. Thailand är verkligen ett underbart land och ni kommer verkligen inte att ångra er. Lycka till nu och skriv ett litet meddelande ifall du vill ha lite tips på resemål etc.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)