• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Flamma

Äääääntligen ska vi snaaaaart boka en resa!!!! Glad

Funderar på koh lanta. men vilken strand är bäst där???

★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
  • syster j

Har några funderingar som kanske ni vart på lånresa i Thailand tidigare kan svar på. Många skriver att de ska ta med hjälmar till sina barn. Att ta med sig 3 hjälmar, kanske 5 om man ska ta till sig själv också tar ju ganska mycket plats. Finns det ok hjälmar att köpa där? eller vågar man inte lite på deras kvalitet/säkerhet? En annan sak jag funderar över är välling, nån som vet hur den Thailändska vällingen är? Det funkar ju inte att ta med välling för 2 barn i 3 månader. Annars får vi köra avvänjning här i sommar!!!!

• Thegran
    Flamma skrev 2010-06-23 09:27:28 följande:
    Äääääntligen ska vi snaaaaart boka en resa!!!! Glad

Funderar på koh lanta. men vilken strand är bäst där???
    vi gillar Long Beach! helt fantastisk! v
    har också en förkärlek till klong kong, som dock är stenig.

i år blir det klong dao för oss, egentligen är vi mest sugna på long beach, men nu vill vi ha nära min praktik av praktiska skäl, och då blir det den stranden.
    det är den stranden som klassas som mest barnvänlig, då den är långgrund. det är även den mest exploaterade stranden.
    gott om boenden och restauranger, och nära in till saladan, som är "stan" på Lanta
  • Thegran
    syster j skrev 2010-06-23 09:36:16 följande:
    Har några funderingar som kanske ni vart på lånresa i Thailand tidigare kan svar på. Många skriver att de ska ta med hjälmar till sina barn. Att ta med sig 3 hjälmar, kanske 5 om man ska ta till sig själv också tar ju ganska mycket plats. Finns det ok hjälmar att köpa där? eller vågar man inte lite på deras kvalitet/säkerhet? En annan sak jag funderar över är välling, nån som vet hur den Thailändska vällingen är? Det funkar ju inte att ta med välling för 2 barn i 3 månader. Annars får vi köra avvänjning här i sommar!!!!
    välling finns inte i thailand, iaf inte sådana vi har här hemma.

hjälmar finns att köpa på Tesco Lotus, av vad jag fått höra så ska de vara bra.
    vi  tar dock med oss hjälm ner, men lämnar kvar den i thailand sen.
    likaså flytväst - vilket är ett måste att ha med om man ska åka båt.
  • Frosk

Hej! Är ny i tråden och vi ska åka till Phuket, Karon beach i januari. Undrar en massa egentligen och detta är första resan min sambo och jag gör tillsammans och med våra barn. Hur gör man tex med barnvagn? Jag såg att det fanns nåt ställe där nere som man kan hyra av. Hur har ni andra gjort? Och vad bör man inte glömma att ta med sig? Är det många som åker på magsjuka där nere? Behöver alla tips jag kan få!

• Tullemi
    Frosk skrev 2010-06-23 11:22:45 följande:
    Hej! Är ny i tråden och vi ska åka till Phuket, Karon beach i januari. Undrar en massa egentligen och detta är första resan min sambo och jag gör tillsammans och med våra barn. Hur gör man tex med barnvagn? Jag såg att det fanns nåt ställe där nere som man kan hyra av. Hur har ni andra gjort? Och vad bör man inte glömma att ta med sig? Är det många som åker på magsjuka där nere? Behöver alla tips jag kan få!
    Man kan hyra barnvagn av kids-on-board tex (googla så får du mer info). Vi tog med oss resesulky och ska göra det igen i december. Vi ska också till Karon.

Vi har varit magsjuka i Thailand en enda gång, men det var innan vi hade barn. Annars har det gått jättebra och vi äter allt. Ta med välling om barnen vill ha det, och även burkmat om man inte kommer att kunna ge dom av thaimaten (finns dock många bra rätter).
  • Flamma

Tack för svar! Skrattande

Mileas Mamma - Var och när åker ni?

• Tullemi
    Flamma skrev 2010-06-23 13:50:56 följande:
    Tack för svar! Skrattande

Mileas Mamma - Var och när åker ni?
    Tjing på dig Flamma!
    Karon (igen) 20 dec-12 januari ... Jag hade gärna åkt till östsidan men det villa inte maken och min pappa.
  • Frosk

Är det bättre att ta med egen sulky? Jag kollade lite och priset blir ungefär samma om man köper en billig som om man hyr. Är det nåt man bör undvika i matväg för att minimera risken att bli dålig?

• Thegran
    Frosk skrev 2010-06-23 17:56:46 följande:
    Är det bättre att ta med egen sulky? Jag kollade lite och priset blir ungefär samma om man köper en billig som om man hyr. Är det nåt man bör undvika i matväg för att minimera risken att bli dålig?
    sulkyn tar du ju med gratis på flyget (iaf om du åker reguljärt, hur det är med charter vet jag inte)
    vi tar med oss sulky till vår dotter, köpte en smidig resesulky förra veckan som vi hunnit prova lite och är jättenöjda med.

i matväg så undviker vi bufféer, annars äter vi allt.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)