• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran

sitter i lite pengafunderingar, igen.
    vad tror ni om 40 000 i fickpengar (mat, transport, utflykter, shopping) under 6 veckor?
    vi är två vuxna och en tvååring.

slå man ut det per dygn blir det väl en 800 kr ungefär, vilket är mycket pengar. Men det handlar ju inte om 800 kr dag, utan utflykter, slutshoppingen i bkk och så ska ju rymmas där i.

Har möjlighet att överskrida budgeten,  men vore skönt att ha ett litet hum om vad vi ska satsa på att ha kvar när vi kommer hem :)

förövrigt; har någon koll på om det går att hyra vanliga cyklar på Lanta?

• winters

Vi räknar med att göra av med 1000 kr/dag, men har ingen budget, men det är nog rimligt. 800 kr räcker säkerligen.

Som du säger blir ju vissa dagar dyrare, t ex när vi ska till Similan 3 dagar går det på 6000 kr, men de dagarna man bara är vid stranden och poolen kommer det ju inte att gå åt 800-1000 kr.

Låter som en bra plan! :)

Oscar 091001
  • Jackie85
    winters skrev 2010-06-22 19:22:26 följande:
    Vi räknar med att göra av med 1000 kr/dag, men har ingen budget, men det är nog rimligt. 800 kr räcker säkerligen.

Som du säger blir ju vissa dagar dyrare, t ex när vi ska till Similan 3 dagar går det på 6000 kr, men de dagarna man bara är vid stranden och poolen kommer det ju inte att gå åt 800-1000 kr.

Låter som en bra plan! :)
    Similian 3 dgr låter som ett överpris. Jag och killen hade egentligen tänkt att dra dit nu i början på året, men ändrade oss i sista sekund då jag blev dålig tyvärr och fick ligga kvar på Phi Phi. Men det erbjudandet vi fick var 7000bath/person för 3 dgr och 2 nätter. Då ingick ALLT...
  • winters
    Jackie85 skrev 2010-06-22 19:37:01 följande:
    Similian 3 dgr låter som ett överpris. Jag och killen hade egentligen tänkt att dra dit nu i början på året, men ändrade oss i sista sekund då jag blev dålig tyvärr och fick ligga kvar på Phi Phi. Men det erbjudandet vi fick var 7000bath/person för 3 dgr och 2 nätter. Då ingick ALLT...
    Tyckte att det såg ut som samma priser överallt där jag kollade, men det går säkert att få bättre erbjudanden på plats, men vi vill ha det bokat och klart så att vi vet att vi kommer iväg på det sätt som vi vill, att det blir den billigaste möjliga dykturen var inte viktigast för oss.
    Vi valde en svensk båt som även passar barn och är anpassad för oss som inte dyker och mannen som vill dyka massor! :)
    Oscar 091001
  • Meramat

Vi har bokat med Thai, direktflyg. Inte billigast men jag känner att det är värt det, givet att man förkortar resan en del!

Budget har vi inte gjort än, men vi kommer bo på samma ställe hela tiden och ha ett ganska soft vardagsliv, så vi kör nog en tightare budget än så. Men - vi har ju också 1-åriga tvillingar som inte direkt törstar efter upplevelser som kostar nåt (och inte jag heller som det känns nu

• Smilla75
    winters skrev 2010-06-22 20:07:48 följande:
    Tyckte att det såg ut som samma priser överallt där jag kollade, men det går säkert att få bättre erbjudanden på plats, men vi vill ha det bokat och klart så att vi vet att vi kommer iväg på det sätt som vi vill, att det blir den billigaste möjliga dykturen var inte viktigast för oss.
    Vi valde en svensk båt som även passar barn och är anpassad för oss som inte dyker och mannen som vill dyka massor! :)
    Oscar 091001
    Det är jättestor skillnad på de svenska arrangörerna och de thailändska vad gäller standard så ni har säkert valt rätt.

Vi har klarat oss på 400 kr dag på Lanta. Då har vi själva köpt alla måltider (alla ute utom frukost) för 2 vuxna och 2 barn under 4 år. Samt lokala utflykter utom dykning, som är dyr i Thailand. Men vi är inte så spendersamma. Här ingår inte shopping men på Lanta finns inget att shoppa ändå.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-06-22 20:56:11 följande:
    Det är jättestor skillnad på de svenska arrangörerna och de thailändska vad gäller standard så ni har säkert valt rätt.

Vi har klarat oss på 400 kr dag på Lanta. Då har vi själva köpt alla måltider (alla ute utom frukost) för 2 vuxna och 2 barn under 4 år. Samt lokala utflykter utom dykning, som är dyr i Thailand. Men vi är inte så spendersamma. Här ingår inte shopping men på Lanta finns inget att shoppa ändå.
    vi kommer också äta ute alla mål, frukosten ingår dock i boendekostnaden.
    vi gör nog inte så värst mycket utflykter, jag har ju praktik tre av de sex veckorna så då blir det inte så mycket utsvävningar. de sista två veckorna kommer vi dock åka runt en del, tror vi. har även tänkt åka på utflykter under helgerna de veckor jag har praktik.

shopping kommer vi ju dock göra av en del med, vi avslutar med några dygn i bkk :)

ang dykningen, vi var ute och dök en heldag med egen instruktör.
    båt, frukost, lunch och två dyk på en timme vardera för ca 1000 kr skalle, det tyckte jag var billigt!

jaja. ska bli intressant o se hur mycket pengar som går åt :)
  • paxa
    syster j skrev 2010-06-18 07:02:11 följande:
    Det är  precis den perioden vi åker.... Sept  och 3 månader framåt med 3 grabbar ,1 ,3 och 5 år. Vi har inte helt bestämt resrutt än. Men vi börjar nog på östra sidan pga att det är minst regn där i sept. Koh Samui/Koh tao, sen åker vi mot Koh Lanta sen upp mot Koh Chang. Detta är vår preliminära  resrutt. Vi har ej heller bestämt om vi ska boka longstay boende hemifrån eller bara boka de först nätterna hemifrån för att sedan boka på plats. Hur ser era planer ut och hur gamla är era barn?
    Hej Syster J!

Vi funderar på sep-nov, mer än så har vi inte tänkt. Vi har också tänkt att börja på östsidan, så jag antar att jag skall försöka hitta flygbiljetter från Göteborg till Ko Samui. Har googlat och hittat Finnair som billigast.

Jag har en snart två årig tjej och en tjej på två månader. De blir 2 år och 2 månader samt 4,5 månader när vi åker.

Vad är Longstay?
  • paxa
    Meramat skrev 2010-06-20 20:38:09 följande:

Hej,

Vi har precis prelbokat biljetter till Thailand 25 okt - 20 jan, blir nästan tre månader = helt underbart. Jag har dock lite ångest inför flygresan och undrar hur det gått för er som är lite rutinerade....Hur är det att flyga 11 timmar med aktiva/krälande/brottningssugna småkillar. Våra tvillingar kommer vara 11 månader när vi åker och 14 månader när vi åker hem. Vi kör direktflyg med Thai och har bokat bra platser (vid tv-skärmen = ingen framför).

Hur gick det för er andra att flyga med såna små? Tips och trix?

Hej Meramat!

Förra året åkte jag till Phuket med dottern som då var 8 månader. Resan ner gick över natten så hon sov i min famn, vilket gick alldeles utmärkt. Hemresan var lite "tjatigare". Jag skulle sammanfatta det så här, var utsövd innan och ta med dig en stor dos tålamod.

Sammantaget gick det otroligt smidigt. Jag hade laddat med mkt välling...
  • paxa
    Jackie85 skrev 2010-06-21 08:24:50 följande:
    Jag är så rädd att våran absolut största hobby (resor) skall bli något som vi tvingas lägga på hyllan bara för att vi får barn. Jag vet att man brukar säga att det blir vad man gör det till, men ändå så borde det finnas grejer som amn skall ta hänsyn till. Tex ifall jag skulle få för mig att resa redan sommaren 2011 då barnet bara är 6 månader gammalt, är det för tidigt och borde man isåfall satsa på en kortar resa, såsom en charterresa till Grekland? Hur har ni gjort? Alla tips är välkommna.
    Hej Jackie85,

jag har rest en del med min äldsta tjej (hon är snart två år). Förra året hann vi med Åre, Thailand, Italien och Spanien (längsta resan med henne, ca en månad). Så det går alldeles utmärkt.
    Jag skulle säga att största skillnaden är att man har mer bagage, naturligt blir lite mer bekväm samt tar det mesta i ett lite lugnare tempo.

Så oroa dig inte för att sluta resa! Det blir bara ett nytt häftigt sett att göra det på.
    Pia.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)