• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Flamma

Jag är ju inte så resvan, men jag gillade Kamala jättemycket, men AoNang är ju vårat paradis p jorden Skrattande.

★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
  • stockrosen
    Thegran skrev 2010-06-22 18:21:33 följande:

sitter i lite pengafunderingar, igen.
    vad tror ni om 40 000 i fickpengar (mat, transport, utflykter, shopping) under 6 veckor?
    vi är två vuxna och en tvååring.

slå man ut det per dygn blir det väl en 800 kr ungefär, vilket är mycket pengar. Men det handlar ju inte om 800 kr dag, utan utflykter, slutshoppingen i bkk och så ska ju rymmas där i.

Har möjlighet att överskrida budgeten,  men vore skönt att ha ett litet hum om vad vi ska satsa på att ha kvar när vi kommer hem :)

förövrigt; har någon koll på om det går att hyra vanliga cyklar på Lanta?

Är det med eller utan boende?
    För jag funderar på samma summa, samma längd fast med boende....det kanske blir för lite?

Nu har jag inte vart i Thailand på 5 år och vet inte hur det ligger till med priserna men visst kan man väl bo realtivt bra för 1400 bath natten?
    Och vad äter man för? Vad kostar frukost, lunch, middag?
  • Thegran
    stockrosen skrev 2010-06-28 22:56:01 följande:
    Är det med eller utan boende?
    För jag funderar på samma summa, samma längd fast med boende....det kanske blir för lite?

Nu har jag inte vart i Thailand på 5 år och vet inte hur det ligger till med priserna men visst kan man väl bo realtivt bra för 1400 bath natten?
    Och vad äter man för? Vad kostar frukost, lunch, middag?
    i fickpengarna ingår inte boende.
    vi har bokat en minisuit bungalow för 1300 bath/natt. ord. pris 2600 bath natt. Fick 50% på priset, så är riktigt nöjda. då ingår frukost.

vad maten kostar är olika, beroende på vad och var du äter. strandrestauranger är i regel dyrare är ställen längs vägar. moppekök billigast. äter ni thaimat kommer i billigare undan än om ni äter västerländskmat.
    Vi åt för 10 kr på ett ställe, 40 kr på ett annat, och ännu mer på en del. Det varier väldigt, alltså.
  • Thegran
    stockrosen skrev 2010-06-28 22:43:31 följande:
    Hm....nja...kanske. Fast lite tantvarning är det ju...Foten i munnen.Vilka fler alternativ har du?
    haha, tantvarning var just det jag funderade på om det var :)

kör nog med badshorts och bikiniöverdel som vanligt, och drar på mig ett linne eller en klänning efteråt :)
  • Love5

Är nyligen hemkommen efter drygt två veckor i Phuket. Läste tråden lite bakåt, och tänkte kommentera några av frågorna/funderingarna som ni haft. Gällande magsjuka så drabbades tyvärr hela vår familj av kräkningar eller diarré. Värst var det för våra 6-och 10-åringar, 1-åringen kräktes endast en gång och vi vuxna var bara dåliga i magen och tappade matlusten för ett par dagar. Dock gick magsjukan över rätt snabbt och tog allt som allt bara ett par dagar av vår resa. Vi åt av frukostbuffén på hotellet (Centara Kata), för övrigt åt vi på vanliga restauranger.

Vi hade mycket funderingar kring en resesulky inför resan: köpa en ny, en begagnad, vagnsväska till eller inte... Valde till slut köpa en begagnad Carena paraplysulky med suflett (hade inte behov av en till vagn egentligen), inte den allra smidigaste att köra men den funkade fint för ändamålet. Vi köpte ingen transportväska till, och för vår del var det nog rätta valet :) Fick ta med vagnen ända till gaten i Arlanda, sedan hade vi tillgång till vagnen igen i Bangkok där vi mellanlandade för vidare transport till Phuket. Att ha möjlighet att använda vagnen i Bangkoks flygplats var guld värd, det var en lång promenad till inrikesflighten (750 meter raksträcka, och lite till :) ), dessutom flög vi nattid så han fick möjlighet att sova i vagnen medan vi väntade på nästa flyg. Att slippa bära vår drygt 12 kilo vägande, icke gående son mitt i natten kändes lyxigt :)

Vi hade hört innan att det skulle gå bra att köpa barnmat på plats i Phuket, men hittade endast en mataffär som sålde burkmat (modersmjölkersättning fanns däremot i många butiker), tyvärr så hade bäst före-datumet gått ut i de burkarna vi hittade, så mitt tips är att ta med ordentligt med matburkar hemifrån, om barnet inte äter "vanlig" mat ännu.

• winters
    Thegran skrev 2010-06-29 06:28:40 följande:
    haha, tantvarning var just det jag funderade på om det var :)

kör nog med badshorts och bikiniöverdel som vanligt, och drar på mig ett linne eller en klänning efteråt :)
    Efter graviditeten kör jag ofta med baddräkt och ett par bikiniboxers ovanpå, känns lite ungdomligare tycker jag och dessutom kan man liva upp en vanlig svart baddräkt med roliga boxisar! :)
    Oscar 091001
  • Flamma

Milea - Den baddräkten du länkade till gillade jag skarpt, men jag vill ha brun mage - även om den har sett sina bättre dagar Flört..

Ni som åker med minibarn, hur gör ni med barnvagn? Vet inte om vi ska ta paraplyvagnen eller kombivagnen.... Meya kommer vara ungefär nio månader när vi åker. Funderar även på hur man ska göra med mat och gröt och välling å så....

★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
  • Ancilla
    Flamma skrev 2010-06-29 18:07:24 följande:
    Milea - Den baddräkten du länkade till gillade jag skarpt, men jag vill ha brun mage - även om den har sett sina bättre dagar Flört..

Ni som åker med minibarn, hur gör ni med barnvagn? Vet inte om vi ska ta paraplyvagnen eller kombivagnen.... Meya kommer vara ungefär nio månader när vi åker. Funderar även på hur man ska göra med mat och gröt och välling å så....
    Flamma: TA absolut INTE med  kombivagnen. Den kommer inte ens att gå in i taxibilarnas baklucka . En paraplyvagn är MYCKET bättre. Kombin kommer att kännas jätteklumpig där , tro mig. Vi har rest med barn och sett andra som haft stora briovagnar och ångrat sig. VI har själva en briovagn här hemma som lillan sover middag i men som sagt, en bra paraplyvagn är det bästa. Kan dock rekommendera att köpa ett solparaply till vagnen eftersom solen är väldigt stark och man inte alltd kan vända vagnen och dra den baklänges. Lycka till.

Ancilla
  • stockrosen
    Love5 skrev 2010-06-29 09:26:15 följande:
    Är nyligen hemkommen efter drygt två veckor i Phuket. Läste tråden lite bakåt, och tänkte kommentera några av frågorna/funderingarna som ni haft. Gällande magsjuka så drabbades tyvärr hela vår familj av kräkningar eller diarré. Värst var det för våra 6-och 10-åringar, 1-åringen kräktes endast en gång och vi vuxna var bara dåliga i magen och tappade matlusten för ett par dagar. Dock gick magsjukan över rätt snabbt och tog allt som allt bara ett par dagar av vår resa. Vi åt av frukostbuffén på hotellet (Centara Kata), för övrigt åt vi på vanliga restauranger.

Vi hade mycket funderingar kring en resesulky inför resan: köpa en ny, en begagnad, vagnsväska till eller inte... Valde till slut köpa en begagnad Carena paraplysulky med suflett (hade inte behov av en till vagn egentligen), inte den allra smidigaste att köra men den funkade fint för ändamålet. Vi köpte ingen transportväska till, och för vår del var det nog rätta valet :) Fick ta med vagnen ända till gaten i Arlanda, sedan hade vi tillgång till vagnen igen i Bangkok där vi mellanlandade för vidare transport till Phuket. Att ha möjlighet att använda vagnen i Bangkoks flygplats var guld värd, det var en lång promenad till inrikesflighten (750 meter raksträcka, och lite till :) ), dessutom flög vi nattid så han fick möjlighet att sova i vagnen medan vi väntade på nästa flyg. Att slippa bära vår drygt 12 kilo vägande, icke gående son mitt i natten kändes lyxigt :)

Vi hade hört innan att det skulle gå bra att köpa barnmat på plats i Phuket, men hittade endast en mataffär som sålde burkmat (modersmjölkersättning fanns däremot i många butiker), tyvärr så hade bäst före-datumet gått ut i de burkarna vi hittade, så mitt tips är att ta med ordentligt med matburkar hemifrån, om barnet inte äter "vanlig" mat ännu.
    Nej, vad tråkigt. Men skönt ändå att det gick över snabbt.
    Helt extremt skönt att höra att er ettåring klarade sig så bra! Åt hon/han vanlig mat? Blir lite nojjig eftersom vi kommer ha 1,5 åring med oss.

Vi tänkte köpa en billig sulky på Ullared. Vi gjorde det till vår äldsta son och den sulkyn klarade mååååånga resor innan vi slängde den. Tre år tror jag vi hade den.

Åkte ni charter eller reguljärt?
    Vad var bäst/jobbigast med ettåringen?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)