• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-06-30 22:07:43 följande:
    Om man är rädd för kolera så kan man ju alltid ta en slurk Ducoral. Men myggorna är lite svåra att undvika .
    ja, det enda man kan göra är väl myggmedel, ha långärmat/långbyxor på kvällarna, se till att ha dörrar och fönster stängda.. till barn i vagn kan man ju ha myggnät också.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-06-30 22:19:29 följande:
    Nej , aldrig hört något sådant. Tvärtom så har jag hela tiden fått höra hur laglydiga thailändarna är. Men det finns väl busar även där tyvärr.
    med tanke på all maffiaverksamhet i thailand så visst finns det busar ;)
  • Jensa1973

Oj så annorlunda det såg ut nu!!

Jag fick rekomendationer att använda vitt myggnät och prova gärna med ett universal till en dubbelvagn så kan man få runt det om vagnen ännu bättre!

Fungerar bra på våran då man har den i liggläge!

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Smilla75

Thailand har lagt på en uttagsavgift sedan 2009, minns inte hur mycket det var men ca 20 kr. På varje uttag. Vi har Skandia, då slipper man bankens uttagsavgift men inte valutapåslaget.

Det är Dengueår vartannat är främst, jämna år. Rätt vanligt på Lanta.

• Thegran
    Smilla75 skrev 2010-07-01 11:35:10 följande:
    Thailand har lagt på en uttagsavgift sedan 2009, minns inte hur mycket det var men ca 20 kr. På varje uttag. Vi har Skandia, då slipper man bankens uttagsavgift men inte valutapåslaget.

Det är Dengueår vartannat är främst, jämna år. Rätt vanligt på Lanta.
    150 bath ligger avgiften på.
    i dagsläget ca 36 kr enligt valuta.se
  • Smilla75
    Thegran skrev 2010-07-01 11:37:20 följande:
    150 bath ligger avgiften på.
    i dagsläget ca 36 kr enligt valuta.se
    Hyfsat bra gissning då! Störig avgift hur som helst och bahten som är så dyr nu.
  • Love5

Stockrosen:
    Vi hade med oss ungefär en burk om dagen, var borta drygt två veckor. Jag köpte av de alternativen som finns i plastförpackningar, Nestlés NaturNes och Hipps Pasta junior + något mer från Hipp i plastförpackningar (kommer inte ihåg just nu vad de heter :) ) Kom på efter ett tag att Hipps pastarätter (i hjärtformade förpackningar) kunde jag dela till två måltider och kokade då lite extra pasta till. Då blev portionerna lagom stora och mindre "såsiga".  Det gjorde också att han vissa dagar kunde äta två portioner av burkmat.

• Jackie85

Någon som vet ifall det är Amerikanska våfflor/plättar/pannkakor som serveras nästan på alla hotell under frukosten i Thailand? De brukar serveras med honung till. Letar som en galning efter ett recept på just sådana, men lite svårt eftersom jag inte är säker på vad de kallas för....Någon som vet?

• Tullemi
    Jackie85 skrev 2010-07-01 16:38:57 följande:
    Någon som vet ifall det är Amerikanska våfflor/plättar/pannkakor som serveras nästan på alla hotell under frukosten i Thailand? De brukar serveras med honung till. Letar som en galning efter ett recept på just sådana, men lite svårt eftersom jag inte är säker på vad de kallas för....Någon som vet?
    Om man är bekväm så kan man alltid tillaga dom med hjälp av denna "flaska". Tillsätt bara mjölk:
    http://www.maizena.se/amerikanske-pandekager.aspx
  • stockrosen
    Love5 skrev 2010-07-01 16:14:33 följande:

Stockrosen:
    Vi hade med oss ungefär en burk om dagen, var borta drygt två veckor. Jag köpte av de alternativen som finns i plastförpackningar, Nestlés NaturNes och Hipps Pasta junior + något mer från Hipp i plastförpackningar (kommer inte ihåg just nu vad de heter :) ) Kom på efter ett tag att Hipps pastarätter (i hjärtformade förpackningar) kunde jag dela till två måltider och kokade då lite extra pasta till. Då blev portionerna lagom stora och mindre "såsiga".  Det gjorde också att han vissa dagar kunde äta två portioner av burkmat.

Ja men det var ju toppentips. För plastburkarna väger inte lika mkt som de där glasburkarna.....
    Tusen tack för tipset!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)