• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • MissKaos
    stockrosen skrev 2010-07-04 19:26:40 följande:
    Ja fya mig. Jag tror dig. Hur gammal är hon?

Ja, visserligen så har de inte feber utan någon orsak men oftast så blir man hemskickad i alla fall. Så kan det vara, säger de bara.....
    Vi har varit i Asien ett par ggr, 3 i Thiland 1 i Malaysia, 1 i kina och lite andra ställen med kass hygien. Jag har klarat mig från Salmonella, min vännina fick det däremot här hemma. Av ägg. Svenska. Vilket ska vara omöjligt.. Då gillar jag att äta på ställen där personalen inte kan engelska, inga turister syns och det kostar mkt billigt. Ofta inga tak på ställena heller, har även sett maten (kycklingar) bakom huset så färskt blir det iaf.. Nåja, det finns ju antibiotika mot salmonella iaf. Kolla bara att kyckling mm är genomstekt. Läst lite i tråden och läste din oro om dengefeber. Den anses tyvärr som "epidemisk" men de flest fall är lätta. Våra myggmedel härhemma som vi har haft med verkar inte Thaimyggen gilla -så smörj/spraya. Sen hatar dom cig rök med, så röker någon i sällskapet så hjälper det.. Tyvärr! Bästa tipset mot mygg fick vi dock i djungeln i sydamerika. B12! Dom bits inte om du äter B12.. Vet inte om det är ok att ge barn det men det kan du ju enkelt kolla upp m BVC.

Så, Egna frågor: Vi har ju bara rest vuxna förrut, och nu plötslig ät jag med hönsmamma *haha* MANETER? Någon som vet ngt som är publicerat senare än det som skrev kring dödsfallet? Är det mkt kubmaneter kring Phuket ännu? Vi funderar på att ta oss till Koh Lak med lillkillen efter nyår (då är han 2)
    HUR har det gått med flygresan? Bra tips? (man önskar ju man kunde beema a la startreak alt söva ner hela familjen men det går ju inte..)
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024ღ
  • MissKaos
    MissKaos skrev 2010-07-04 20:27:49 följande:
    Vi har varit i Asien ett par ggr, 3 i Thiland 1 i Malaysia, 1 i kina och lite andra ställen med kass hygien. Jag har klarat mig från Salmonella, min vännina fick det däremot här hemma. Av ägg. Svenska. Vilket ska vara omöjligt.. Då gillar jag att äta på ställen där personalen inte kan engelska, inga turister syns och det kostar mkt billigt. Ofta inga tak på ställena heller, har även sett maten (kycklingar) bakom huset så färskt blir det iaf.. Nåja, det finns ju antibiotika mot salmonella iaf. Kolla bara att kyckling mm är genomstekt. Läst lite i tråden och läste din oro om dengefeber. Den anses tyvärr som "epidemisk" men de flest fall är lätta. Våra myggmedel härhemma som vi har haft med verkar inte Thaimyggen gilla -så smörj/spraya. Sen hatar dom cig rök med, så röker någon i sällskapet så hjälper det.. Tyvärr! Bästa tipset mot mygg fick vi dock i djungeln i sydamerika. B12! Dom bits inte om du äter B12.. Vet inte om det är ok att ge barn det men det kan du ju enkelt kolla upp m BVC.

Så, Egna frågor: Vi har ju bara rest vuxna förrut, och nu plötslig ät jag med hönsmamma *haha* MANETER? Någon som vet ngt som är publicerat senare än det som skrev kring dödsfallet? Är det mkt kubmaneter kring Phuket ännu? Vi funderar på att ta oss till Koh Lak med lillkillen efter nyår (då är han 2)
    HUR har det gått med flygresan? Bra tips? (man önskar ju man kunde beema a la startreak alt söva ner hela familjen men det går ju inte..)
    ..och jag skriver som en kratta Dfebern är ENDEMISK dvs, den finns alltid och är iblan mer intesiv än annars.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024ღ
  • stockrosen

Miss Kaos:
    skrev ett långt inlägg men råkade klicka bort det. Suck.

Kommer skriva om det senare men först vill jag svara på din fråga ang maneter:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article6530600.ab

Ovanstående är det sista jag läst...men enligt RYKTEN så skall det förekomma fler fall men utländska dvs har ej rapporterats i svensk media. Men det är bara rykten. Ovanstående skedde i Langkawi.

(Kan tillägga att vi också förmodligen badat bland de här jäkla maneterna UTAN att vi visste om det, också i Langkawi.
    Dagen efter såg vi en liiiiten skylt om det och då förstod vi varför det nästan bara var vi som badade....)

• Flamma

Ska man släpa med sej AD-dropparna ner?

★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
  • Tullemi
    Flamma skrev 2010-07-05 08:26:08 följande:
    Ska man släpa med sej AD-dropparna ner?
    Det har inte vi gjort. Inte för de 3 veckor vi var borta och just i Thailand får barnen ju massor med sol .
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Pigelinen
    stockrosen skrev 2010-07-04 19:26:40 följande:
    Ja fya mig. Jag tror dig. Hur gammal är hon?

Ja, visserligen så har de inte feber utan någon orsak men oftast så blir man hemskickad i alla fall. Så kan det vara, säger de bara.....
    Hon var knappt 1½år när hon blev sjuk.
    Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • Jackie85

Okej så nu är det bestämt. Jag och sambon satt och pratade igår kväll på balkongen och kom fram till att när barnet kommer så skall vi INTE sluta resa. Vi skall fortsätta precis som vanligt. Vi har beräknad förlossning den 7 januari 2011, med andra ord kan vi inte åka någonstans i vinter eftersom man inte får flyga efter en viss vecka och jag vill inte riskera att föda utomlands då jag antagligen skall göra kejsarsnitt här i Sverige. När kan vi tidigast åka och vad skall vi tänka på? Vi kommer nog max kunna ta ut semester 4 veckor på sommaren 2011 och jag har aldrig vart i Thailand under sommaren, rekommenderas det? Får man flyga med spädbarn i förstaklass på långflygningar? Barnet är ju 6 månader vid denna tidpunkt.

• Jackie85
    winters skrev 2010-07-04 17:59:09 följande:
    Förvaring / Ordning & Reda
    Artikelnr: 40-BRS9112
    Benämning: Vacuumpåsar
    Fabrikat: SpaceBag
    Info: Space Bag Travel är ett fantastiskt förvaringssystem som genom att ta ut luften ur vacuumpåsen genom de ventiler som sitter på ena sidan av påsen reducerar volymen med upptill 50% och som skyddar dina kläder från t ex läckage från necessären i resväskan. Space Bag Travel är ett måste för dig som reser lätt – är back-packer eller friluftmänniska– Travel är både vattentätt och skapar extra utrymme! Levereras i 3-pack (1 L 45x57 cm + 2 M 34x49 cm).
    Info: SpaceBag
    Pris: 185.00 kr
    Jag har 2 st sånna 3 pack, fast mina är köpta från Oriflame för ca 30 spänn per 3 pack och de är kanon att ha med på resan, speciellt när man shoppat loss i Bangkok.
  • Jackie85

Ett tips för att slippa myggbett som jag ser har diskuterats i den här tråden, är att äta allergipiller under hela vistelsen. Jag är väldigt känslig mot myggor och 2009 hade jag sammanlagt 23 myggbett på ENA benet upp till knät, efter det orkade jag inte räkna mer, detta va bara ena benet och det andra såg likadant ut. Jag blev jättedålig, hade feber och fick äta inte mindre än 3 antibiotikakurer under 2½ vecka i Thailand. Min fot svullnade upp som en ballong tom. Efter detta oroade jag mig för resan som bar av 2010 och fick då tipset att köpa pollen/pälsallergi medicin på apoteket och äta ett piller varje morgon under hela vistelsen. Jag var på exakt samma hotell och det var exakt samma mängd mygg och under hela vistelsen på 2½ vecka fick jag 3 myggbett. Så testa allergimedicinen, det funkade kanon!

• Thegran
    Jackie85 skrev 2010-07-05 10:11:49 följande:
    Okej så nu är det bestämt. Jag och sambon satt och pratade igår kväll på balkongen och kom fram till att när barnet kommer så skall vi INTE sluta resa. Vi skall fortsätta precis som vanligt. Vi har beräknad förlossning den 7 januari 2011, med andra ord kan vi inte åka någonstans i vinter eftersom man inte får flyga efter en viss vecka och jag vill inte riskera att föda utomlands då jag antagligen skall göra kejsarsnitt här i Sverige. När kan vi tidigast åka och vad skall vi tänka på? Vi kommer nog max kunna ta ut semester 4 veckor på sommaren 2011 och jag har aldrig vart i Thailand under sommaren, rekommenderas det? Får man flyga med spädbarn i förstaklass på långflygningar? Barnet är ju 6 månader vid denna tidpunkt.
    Thailand under sommaren funkar fint, främst den östra sidan. Vi åker till thai nu i vinter och planerar ytterligare en resa under nästa sommar. Under sommaren är det dessutom en del kampanjer som gör att man kan ta sig dit billigt.

Vad jag hört får man ej ha barn under två år i första klass, tror dock åldergränserna kan variera lite mellan flygbolagen.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)