• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • MissCh

Hej! Har inte varit här innan men skummat lite i tråden idag.

Vi åker till Koh Lanta mars - juni nästa år! Alltså 2011. Någon mer?

Vi har bokat hus, och skolplatser åt barnen, men inte flygbiljetter ännu eftersom hemresedatumen inte släppts.

Våra barn kommer vara 7 och ett halvt år, 4 och ett halvt år samt en liten bebis på 4,5 månader (kommer vara 7,5 månader när vi reser hem i mitten av juni).

De två "stora" ska på på Sanuk, en svensk skola på Koh Lanta, i ettan respektive i förskola. Vi tittade även på Lilla svenska skolan, men det blev Sanuk till slut. Vi ska bo på Southern Lanta så det ligger nära.

Givetvis finns en massa saker att reda på och fundera på hur man ska göra med - blöjor, barnmat, välling, gröt, hjälmar, flytvästar, myggnät, myggmedel, barnsäng, vagn mm... pust!

Just nu är jag gravid i v 24, så det får bli en sak i taget.

Vi har rest med barnen i tre veckor till Thailand tidigare, då var de knappt 2 och 5, det gick jättebra.

Tar gärna emot tips förstås, och utbyter funderingar med andra i liknande situation.

• Tullemi
    stockrosen skrev 2010-07-05 13:15:26 följande:
    www.reseguiden.se/forum/blogg/vaccinationer-f...

Inte ens jag som är så nojjig orkar och bryr mig om allt som står där.....
    Det är klart att det kan vara bra att känna till faror/risker osv, men jag undrar hur kul semster man får om man är alltför påläst och dessutom kanske förstorar upp faran? Nu avser jag bloggen, inte dig, Stockrosen
  • MissCh

När det gäller risker försöker jag att aktivt lägga åt sidan sådana där läskiga grejer men som är väldigt låg sannolikhet, men att istället försöka att förebygga de mer vanliga olyckorna/sjukdomarna som är större risk ska hända. T  ex att ha hjälmar i tuktuk, försiktiga i allmänhet i trafik, myggnät mm, och jag ville inte boka husmed egen pool utanför dörren. Förra gången bokade vi alla transfers och längre bilsträckor i förväg med bil med svensk standard på bilstolar till exempel.
    Men visst blir man berörd när man läser om dödsfallen med maneterna, det är jättehemskt. Om jag fördjupar mig i det kan jag bli skräckslagen, så jag försöker låta bli :)

• Mawe123
    MissCh skrev 2010-07-05 14:19:52 följande:
    När det gäller risker försöker jag att aktivt lägga åt sidan sådana där läskiga grejer men som är väldigt låg sannolikhet, men att istället försöka att förebygga de mer vanliga olyckorna/sjukdomarna som är större risk ska hända. T  ex att ha hjälmar i tuktuk, försiktiga i allmänhet i trafik, myggnät mm, och jag ville inte boka husmed egen pool utanför dörren. Förra gången bokade vi alla transfers och längre bilsträckor i förväg med bil med svensk standard på bilstolar till exempel.
    Men visst blir man berörd när man läser om dödsfallen med maneterna, det är jättehemskt. Om jag fördjupar mig i det kan jag bli skräckslagen, så jag försöker låta bli :)
    Jag tycker också att det här med maneterna, denguefebern och rabies apor är jobbigt att tänka på, men samtidigt skördar ju trafiken i Thailand bra mycket fler offer, och den oroar mig inte så mycket..
    William 000213, Lowe 070712
  • syster j

Är det någon som vet om KUBmaneterna och dengue febern är spridd över hela Thailand eller om det enbart finns i vissa regioner?

• Thegran

det är kul att upptäcka att biljetterna för samma flyg som vi åker med  nu kostar ca 3000 kr mer per person än när vi bokade! :)

• Tullemi
    Thegran skrev 2010-07-05 18:28:28 följande:
    det är kul att upptäcka att biljetterna för samma flyg som vi åker med  nu kostar ca 3000 kr mer per person än när vi bokade! :)
    Hm, vår resa är fortfarande 4000:- billigare än när vi bokade . Får se om priset går upp senare, men inte för att det spelar nån roll, vi har ju redan betalat den.
  • syster j

Har börjat kolla på ett ställe  heter Mai Phim, är det någon som har varit där?
    Någon som vet om det är barnvänligt?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)