• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • MissKaos
    stockrosen skrev 2010-07-07 01:09:18 följande:
    verkar i alla fall som den thailändska regeringen har börjat jobba aktivt med att lösa jellyfishproblemet.
    Så man undrar hur hela turstnäringen kommer se ut om några år när maneterna ökat i antal ytterligare. Förhoppningsvis kanske det går att sätta ut nät och dyligt?

thaiboxjellyfish.blogspot.com/2010_05_01_arch...

Ganska intresant med föjlande nyhet fastän det handlar om Langkawi. Inte ett ljud har vi hört i sverige om det...eller har ni det?
    thaiboxjellyfish.blogspot.com/2010_06_01_arch...

Vill avsluta med en trevlig blogg från en familj som rest med en liten tös:
    www.resdagboken.se/Web/Apps/Trip/TripPresenta...
    Det kan ju faktiskt gå alldeles utmärkt! Och oftast så gör det ju det!
    *ryser* Otäckt att dom verkar bli fler, bra att regeringen är intresserade och att det forskas. Vet ine vad jag ska tro om detta ännu. Men ska vi resa i januari hinner jag ju tänka efter innan..
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024ღ
  • MissCh
    Flamma skrev 2010-07-07 20:18:32 följande:
    Melvin var 19 månader första gången vi var i AoNang och vi gillade det jättemycket =)
    Hej, vi har varit i Ao Nang två gånger och trivts jättebra. Andra gången var med våra tjejer som var knappt fem och knappt 2 år. Vi bodde på vid den delen av stranden som ligger längst ner, alltså närmast Railey. Hotellet var toppen, och vi badade en hel del i poolen, och sen var stranden bara på andra sidan den lilla vägen utanför så vi badade mycket där också. Det var ganska smal standstrand där, och helt ok att bada, inga båtar och sånt på den delen av stranden.

Vi åkte nog inte någon dag någon annanstans för att bada, men vi var å andra sidan på andra ställen före och efter Ao Nang som var mer "underbar-strand"- fokus på. Vi hade just varit i fem dagar på Railey innan - och det är ju absoluta favoriten för oss. Underbart vackert och mycket barnvänligt. Men det är ju bara 10 minuter eller nåt sånt med longtailbåten från Ao Nang, så dit kan man ju lätt åka över dagen, det gjorde vi flera gånger första gången vi var i Ao Nang, och det hade vi gjort andra gången med om det inte var för att vi alltså just varit där i fem dagar. Så man kan ju också åka dit och stanna lite, varva med Ao Nang så att säga. Efter Ao Nang åkte vi till ett mer öde ställe, Koh Yao - ett sant paradis! Så för oss var det trevlig omväxling med Ao Nang.

Jag tycker Krabi (Ao Nang med omnejd) är mycket vackrare och trevligare än t ex Koh Samui, men det är ju en smaksak. Det sämsta vi varit på var Phuket (Kata), kommer inte åka dit igen. Koh Lanta verkar väl ok, men lite tråkigt jämfört med Ao Nang/Railey tycker jag (inte lika dramatiska omgivningar). Men nästa gång ska vi ändå åka dit, för vi ska stanna lite längre och där finns skolorna och de svenska kompisarna :) Det blir säkert också jättetrevligt, och vi kommer göra en del utflykter därifrån.

Ja, det var några av mina synpunkter, hör gärna av dig om du vill veta något mer.
  • MissKaos
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-07 20:04:08 följande:
    Hej i tråden!

Någon som varit i Krabi med småbarn? Tycker det verkar lite jobbigt att "vara tvungen" att ta båt varje dag för att komma till fina stränder...

Har tidigare varit 2 ggr på Koh Samui och också Koh Chang och Koh Phangan. Men nu vill jag se andra delar av Thailand. Funderar på Krabi eller Koh Lanta...

Någon med erfarenheter av dessa?
    Lanta lär ju inte vara så vackert efter vad man har hört -men ska vara lätt att köra barnvagn på stranden osv. Vi lurar på Koh Lak för att det ska vara finare där. OM det nu stämmer. Jag blev lite kär i Phangan när vi var där bodde då på Panviman.com (det är det enda "bra" hotellet där) Och det var verkligen fantastiskt. Skulel inte rekomender angn att åka bil över den ön med barn bara. Isf deras privata båt-pick-up servic på Samui. Krabi är fint, vi gillade det mkt. Railay är vackert! VI bodde ovanför/efter Au nang och det var trevligt fast vi tog båten vidare varje dag. Inte så kul med småbarn kanske...
    Jag tänker kompletera barnvagnen med bärsjal så man kan röra sig ute om vi åker. Tror itne vi ska göra utflykter direkt denna gången utan bara njuta av att vara i mitt älskade Thailand (längtar dit igen såå)

Läser om era packningsbekymmer, vad är det som ska packas i vacuum o varför? *puckad* Jag har alltid haft en väska bara. Dom har ju blöjjer mm på seven-eleven och T-shirt säljer dom ju i varenda hörn?  Och, tvättservice finns? Och handtvättmedel  och tvätt i haldfatet som en trist (men funktionell)lösning. Eller, blir det så mkt som måste med med lillkråkan? 
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-07-07 18:24:39 följande:
    ja, om några veckor ska vi till ullared. tänkte passa på att köpa lite grejer som kan roa dottern på flyget. Tips på vad som kan passa en 2åring?

Jag har tänkt;
    rittalva/ritplatta
    bok med klistermärken som man kan flytta runt
    liten ask m. kritor och ett block
    bärbar dvd med barnfilmer

vad finns mer?
    tänkte ha ganska mycket smågrejs så man kan ta fram något nytt med jämna mellanrum.
    Kex/godis/rispuffar.. matmutor är bra.
    Någon bok om att bada/gå till stranden kanske?

Jag hoppas på nattflyg och sömn *gulp*

Föresten: Vi funderar på att flyga med fritidsresor domkör ju direkt på krabi/phuket ifrån göteborg. Någon somahr flugit med dom? HUr trångt är det? Får barnet egen stol även om det är under 2 år? Har nu kosntaterat att man får betala fullpris över 2 år, så kan vi åka innan blir det ju billigare. Sådär 11.000 billigare.. Fast ha han i knäeet i 11h verkar inte så kul. Någon som vet?
  • Tullemi

Vacuumpåsar är till för att platta ner klädpackningen så man får plats med mer saker, speciellt på hemresan när man säkert har lite shopping osm sk med hem . Några blöjor tar vi med, men mest för att slippa gå ut att köpa det första man gör när man kommit till sitt hotell/lägenhet osv. Sen handlar vi dom i affären i Thailand. Vi brukar också använda oss av tvättservice. Jag kommer aldrig mer packa ner så mycket barnkläder som jag gjorde sist - första resan med barn. Inte ens hälften användes.

Vi har flugit direktflyg till Phuket, fast med Ving/Thomas Cook. Milea var då 9 månader och fick sitta i knät på oss. Vi hade dock förbokat platser (mot avgift) för att få bättre platser med benutrymme.

Milea 080217 Lucas 100202
  • stockrosen
    FredrikaoEmil skrev 2010-07-07 09:20:32 följande:
    Håller med! Annars kommer vi alla att avboka snart! Mileas mamma:<js
    Tullemi skrev 2010-07-07 08:31:06 följande:
    Stockrosen, nu får du sluta surfa på nätet efter maneter . Du har manetsurfförbud nu!!
    Jepp! Nu slutar jag....Och åter igen så ber jag om ursäkt om  jag skrämt upp er. Lovar, det var inte syftet.
    MEN jag blir inte klokare än så. De finns där, de är livsfarliga men risken att smittas är ju inte så stor.

Funderar faktiskt på om man kan hålla sig till poolbadning men när man åker regjuljärt så vet jag inte om man kan hitta hotell med barnpooler. Det skulle vara skönt att kunna veta att man KAN göra det. Men jag har bara sett barnpooler på hotell som använder sig av charter.....Eller så har jag aldrig kollat efter det.....
  • stockrosen
    MissKaos skrev 2010-07-07 21:11:43 följande:
    *ryser* Otäckt att dom verkar bli fler, bra att regeringen är intresserade och att det forskas. Vet ine vad jag ska tro om detta ännu. Men ska vi resa i januari hinner jag ju tänka efter innan..
    Jag tänkte åka redan i oktober .
    Så du har inte heller köpt någon biljett änuu?
  • stockrosen
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-07 20:04:08 följande:
    Hej i tråden!

Någon som varit i Krabi med småbarn? Tycker det verkar lite jobbigt att "vara tvungen" att ta båt varje dag för att komma till fina stränder...

Har tidigare varit 2 ggr på Koh Samui och också Koh Chang och Koh Phangan. Men nu vill jag se andra delar av Thailand. Funderar på Krabi eller Koh Lanta...

Någon med erfarenheter av dessa?
    Jag tyckte att öarna utanför Ao Nang var vackra men jag vet faktiskt inte om jag hade åkt tillbaka dit igen. Det jag gillade med stället var också att vi träffade oerhört många trevliga thailändare där.
    Raily beach var fin men vi tröttnade rätt snabbt på stället (fast vi är lite rastlösa och vi hade inga barn när vi var där).

VAD tyckte du om Koh Chang? Vad kan du jämföra ön med? Ko Samui, Ko Phangan???
    Är sugen på Ko Chang....men osäker ändå.... (som vanligt -velepotta som jag är)
  • stockrosen

Är det ingen som är sugen på phi phi.....?
    Själv ÄLSKAR jag Phi Phi även om det är väldigt turistiskt! Men jag gillar den där "easy going" atmosfärern. Fast det är en del festande där förstås.

• Thegran
    MissKaos skrev 2010-07-07 22:04:27 följande:
    Lanta lär ju inte vara så vackert efter vad man har hört -men ska vara lätt att köra barnvagn på stranden osv. Vi lurar på Koh Lak för att det ska vara finare där. OM det nu stämmer. Jag blev lite kär i Phangan när vi var där bodde då på Panviman.com (det är det enda "bra" hotellet där) Och det var verkligen fantastiskt. Skulel inte rekomender angn att åka bil över den ön med barn bara. Isf deras privata båt-pick-up servic på Samui. Krabi är fint, vi gillade det mkt. Railay är vackert! VI bodde ovanför/efter Au nang och det var trevligt fast vi tog båten vidare varje dag. Inte så kul med småbarn kanske...
    Jag tänker kompletera barnvagnen med bärsjal så man kan röra sig ute om vi åker. Tror itne vi ska göra utflykter direkt denna gången utan bara njuta av att vara i mitt älskade Thailand (längtar dit igen såå)

Läser om era packningsbekymmer, vad är det som ska packas i vacuum o varför? *puckad* Jag har alltid haft en väska bara. Dom har ju blöjjer mm på seven-eleven och T-shirt säljer dom ju i varenda hörn?  Och, tvättservice finns? Och handtvättmedel  och tvätt i haldfatet som en trist (men funktionell)lösning. Eller, blir det så mkt som måste med med lillkråkan? 
    Det finns vackra ställen på Lanta. Speciellt söder ut på ön. Lanta är även en bra utgångspunkt för att åka ut till öarna.

I vacuum påsar packar man kläder, reser man med barn tycker iaf jag att det är bra att ta med så man vet att man har. På tex Lanta är ju inte klädutbudet så stort...
    sen är de bra att ha på vägen hem, efter man shoppat loss i bangkok ;)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)