• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-07-02 10:53:30 följande:
    Fick svar av Jordenresor ang bagage!!

Precis vuxna får 20kg och bebis 10kg i check in bagage.

För handbagage så är det 7kg per person.

För barnvagnen så går det att checka in, men om det är mindre exempel paraplybarnvagn så behöver man inte checka in den.

du kan dessutom köpa till 10 kg för 500 kr :)
    vi har köpt till 20 kg :)

utöver handbagage får man väl dessutom ha en laptop också, har jag för mig.
  • Jensa1973

oki tessa

Hur tidigt i förväg måste man beställa det??
    Vi har ju redan betalat..
    Kanske ska provpacka någon dag framöver...

Vi har ju alla pratat om väskor.
    Vi har nu kommit fram till att vi ska köpa en sån här..
    http://www.stadium.se/sport/lagsport/hockeyutrustning/086680/reebok-7k-wheel-backpack
    Tror inte vi behöver bära på ryggen på speciallet många ställen. Men bara ifall att...

Sedan köpte jag en sån här billigt på stadium (just "min" verkar vara slutsåld
    http://www.stadium.se/sport/uteliv-resa/vaskor/045015/everest-travel-bag-70l

Sedan svarade Jorden såhär ang vagnen
    Man kan ta med sig upp till planet och personalen kommer att ta hand om den tills landning.

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-07-02 13:24:44 följande:
    oki tessa

Hur tidigt i förväg måste man beställa det??
    Vi har ju redan betalat..
    Kanske ska provpacka någon dag framöver...

Vi har ju alla pratat om väskor.
    Vi har nu kommit fram till att vi ska köpa en sån här..
    www.stadium.se/sport/lagsport/hockeyutrustnin...
    Tror inte vi behöver bära på ryggen på speciallet många ställen. Men bara ifall att...

Sedan köpte jag en sån här billigt på stadium (just "min" verkar vara slutsåld
    www.stadium.se/sport/uteliv-resa/vaskor/04501...

Sedan svarade Jorden såhär ang vagnen
    Man kan ta med sig upp till planet och personalen kommer att ta hand om den tills landning.
    vi sa till om det för några dagar sen. och skulle betala det i samband med utställandet av biljetterna.
    men, om ni vill ha extra är det säkert bara att höra med Leck. Lär ju gå att betala det i efterhand :)

vet du hur många liter den översta väskan är på?

ang vagn så kommer vi checka in vår, så vi kan packa lite extra i vagnväskan :)
  • stockrosen
    Delfinen skrev 2010-07-02 10:29:52 följande:
    Jag vill tillägga här, att en kvinna dog a Dengue när vi var där, och dem hade inte varit i djungelen eller något sånt. Det var helt sjukt.! MEN!!! Hon tog det inte på allvar, utan lämnade sjukhuset för tidigt - hon dog med andra ord av att kroppen torkades ut och själva "efterdyningarna". !!

Dengue är alltid en risk, även om det inte sägs vara Dengueår.!
    Men det bästa medlet är sunt förnuft; Skydda med myggmedel om man önskar - och/eller med kläder.
    Undvik områden där det är mkt myggor. På dagarna är myggorna mer aggressiva och snabba sägs det, men på kvällarna/nätterna är dem ju desto fler så.....
    Ush och fy. Var var det? Phuket?
  • stockrosen

Det här med myggor och långärmat etc...
    Jag har ändå varit i thailand tre gånger a´en månad var. Totalt tre månader. Rest kors och tvärs öst och väst dvs Phuket sidan samt Koh Samui sidan OCH hela södra delen från malaysia. Jag tror inte / minns inte att vi fått ett enda myggbett. Har vart där både under sommarmånaderna och över julen (dec/jan). De enda svåra bett jag fick var över 100 st loppbett....Så vi har aldrig skyddat oss med långärmat....

Har ni blivit bitna?
    Det känns emot att klä ungarna långärmat samt långa byxor när det är 30 grader varmt.
    Då får man ha strumpor och allt också eller????
    Och myggan kan ju vara inne i rummet när man sover............

Jag blir helnojjig

• Smilla75
    stockrosen skrev 2010-07-02 18:14:54 följande:
    Jag har ändå varit i thailand tre gånger a´en månad var. Totalt tre månader. Rest kors och tvärs öst och väst dvs Phuket sidan samt Koh Samui sidan OCH hela södra delen från malaysia. Jag tror inte / minns inte att vi fått ett enda myggbett. Har vart där både under sommarmånaderna och över julen (dec/jan). De enda svåra bett jag fick var över 100 st loppbett....Så vi har aldrig skyddat oss med långärmat....

Har ni blivit bitna?
    Det känns emot att klä ungarna långärmat samt långa byxor när det är 30 grader varmt.

Jag blir helnojjig
    Vi har blivit mkt bitna på Lanta men klarat oss.
  • Tullemi

Vi (jag och dottern) har aldrig fått myggbett, men min man tyckte myggorna om och han var rätt så biten.

Milea 080217 Lucas 100202
  • Delfinen
    stockrosen skrev 2010-07-02 18:14:54 följande:

Har ni blivit bitna?

Jag blir helnojjig
    Ähhhhh, sunt förnuft. Du kommer känna vad som passar er!
    Å längärmat behöver ju små barn ändå mot solen!
    Jag har alltid fått mkt myggbett, och lillan fick en del myggbett hon också men ingen fara alls.!!
    Älskade lilla tös - 090815
  • Delfinen
    Thegran skrev 2010-07-02 10:35:28 följande:
    har jag fel eller är det de gula automaterna som är gratis om man har visa kort? för med mastercard/maestro kostar det väl alltid?
    Alltså banken hemma i Sverige tar ju som regel ut 35kr eller vad det nu är (har glömt exakt summa). Men vissa automater (tror det är dem RÖDA som kostar men gula och röda finns och det står att det kostar extra med uttaget så man kan inte missa det om man läser varje skärmsida!) kostar extra UTÖVER det.!!

Vi har aldrig betalat med våra kort i princip, det kostar ju en slant extra det säkert.
    Vi tar alltid ut maxbeloppet man kan ta ut (20.000 baht) då vi alltid åkt länge (6v-4mån) så vi tar inte ut så många gånger..
  • Delfinen
    stockrosen skrev 2010-07-02 18:09:03 följande:
    Ush och fy. Var var det? Phuket?
    Nej Koh Lanta..
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)