• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi

Ja, det där med långärmat är svårt. Vi hade med oss långärmade tunna bodysar till dottern på senaste resan och det var omöjligt att låta henne ha på sig långärmat. Pust pust så varmt det var. Hon hade långärmad solskyddströja på dagen, men på kvällen gick det inte med bodysarna.

• stockrosen
    Tullemi skrev 2010-07-02 22:09:46 följande:
    Ja, det där med långärmat är svårt. Vi hade med oss långärmade tunna bodysar till dottern på senaste resan och det var omöjligt att låta henne ha på sig långärmat. Pust pust så varmt det var. Hon hade långärmad solskyddströja på dagen, men på kvällen gick det inte med bodysarna.
    Ja, så har vi det också. Lillan vill helst gå naken (hon har alltid hatat kläder - blivande nudist kanske )
    På dagen har hon solskyddkläder. Men så fort vi kommer hem så går hon naken och gallskriker när jag vill klä henne....
  • stockrosen
    Delfinen skrev 2010-07-02 21:49:52 följande:
    Ähhhhh, sunt förnuft. Du kommer känna vad som passar er!
    Å längärmat behöver ju små barn ändå mot solen!
    Jag har alltid fått mkt myggbett, och lillan fick en del myggbett hon också men ingen fara alls.!!
    Jo, jag brukar ha sunt förnuft...men just nu är jag bara lite övernojjig...
    Funderar på om jag verkligen vill ta mina små barn till ett land där både dengufeber och kolera härjar bara för att vi skall få 5 slappaveckor.............tänk om det händer något....................
    nä, jag måste fundera på det här lite till för jag vill gärna men samtidigt så känns det fel.........jag får hänga här med er ett tag och se hur ni tänker osv. Så får jag väl byta nick till hönsmorsa
  • Thegran
    stockrosen skrev 2010-07-03 00:03:32 följande:
    Funderar på om jag verkligen vill ta mina små barn till ett land där både dengufeber och kolera härjar bara för att vi skall få 5 slappaveckor.............tänk om det händer något....................
    nä, jag måste fundera på det här lite till för jag vill gärna men samtidigt så känns det fel.........jag får hänga här med er ett tag och se hur ni tänker osv. Så får jag väl byta nick till hönsmorsa
    som någon skrev, sunt förnuft.
    sen kan självklart något hända ändå. Men man går ju inte runt i en skyddad atmosfär här hemma heller.
    För mig och min familj väger fördelarna med att resa betydligt mer än nackdelarna som man ev kan stöta på.
    och SÅ många är det ju inte som drabbas, så man ska ha otur om just ens egen familj ska drabbas.
    (jag personligen skulle isånnafall oroa mig mer för trafiken än för sjukdomar av olika slag)
  • Thegran

Sådär. Inatt fick vi bekräftat att hotellet i BKK har rum åt oss. Nu ska vi bara betala sen är det klart :)
    Kommer bo mitt emot Platinum :) Perfekt läge!
    Riktigt bra omdömen har det fått också, så det blir nog super som avslutning på resan

• Jensa1973
    Thegran skrev 2010-07-02 15:01:36 följande:
    vet du hur många liter den översta väskan är på?
    Nej jag vet inte hur många liter den är på.
    Men någon som är duktig att räkna kanske kan trolla fram.
    Mått; 43x66x41 cm

Har vart in i butiken ett antal gånger och provat och klämt å så. Kändes att detta var väskan jag letat efter..
    Jag KAN ha den på ryggen om man inte lägger ALLT tungt i den.. Sedan använder vi den mindre på 60 l som andra väska.. Priset helt okej också
    Som sagt flytvästen tar ju plats men lämnas ju kvar och jag tror inte vi behöver bära så ofta...

En hockeytrunk borde ju dessutom kunna tåla lite.

samt att jag känner att denna kommer jag använda även hemma på kortare resor!!
    kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Jensa1973

jo jag skulle ju skriva ang hur stor väskan var.
    Vi ställde en 70 liters duffelbag bredvid och den är kanske någonstans mellan 100-120 liter..??

Tror inte den blir så stor som 2 duffelbagar... men betydligt mer än 1st...

kärleksbeviset Henrik kom till världen då vårens solstrålar visade sig! 14/3 -09
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-07-03 09:14:17 följande:
    Vi ställde en 70 liters duffelbag bredvid och den är kanske någonstans mellan 100-120 liter..??

tack för svaret!
    tror nog att vi kanske också köper en sån! Hjul vill vi ha, och ryggsäcksfunktion också så den verkar ju perfekt!
    Har en bra ryggsäck på 70 l redan som vi tar med, och sen den där på hjul som du visade..det räcker nog på vägen dit iaf. Kan ju dessutom packa i vagnväskan.
    var ju helt ok pris på den också :) Ska åka och kolla in den nästa helg!
  • Thegran
    Jensa1973 skrev 2010-07-03 09:14:17 följande:

116 liter ungefär ska den vara på, enligt sambons uträkning :) så din uppskattning verkar stämma bra
  • Tullemi
    stockrosen skrev 2010-07-03 00:03:32 följande:
    Att säga att kolera och denguefeber härjar är nog fel ordval . Dessa sjukdomar existerar och det är bra att känna till dem och göra vad man kan för att skydda sig. Det är väldigt få som drabbas och jag tycker det verkar tråkigt om ni stannar hemma pga detta. Som TessaG skrev så är nog trafiken farligare isf (inte för att ge dig ännu en sak att oroa dig för )
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)