• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Tullemi
    syster j skrev 2010-06-30 19:57:49 följande:
    Ja, just det va den jag menade.....
    Det verkar ju bra med bakteriekulturen också.
  • Thegran

funderar på att skaffa ica banken, enbart för att slippa de där 35 kronorna i uttagsavgift och enbart betala de 150 bath som det alltid kostar...
    35 kr + 150 bath per uttag är ju ändå en del pengar som man kan lägga på mat eller annat.

hur har ni gjort?

• Tullemi
    Thegran skrev 2010-06-30 20:07:46 följande:

funderar på att skaffa ica banken, enbart för att slippa de där 35 kronorna i uttagsavgift och enbart betala de 150 bath som det alltid kostar...
    35 kr + 150 bath per uttag är ju ändå en del pengar som man kan lägga på mat eller annat.

hur har ni gjort?

Ja, men det kostar ca 300:-/år att ha Ica-banken så det är kanske ingen förtjänst då.
  • Flamma

Ingen som har lust att göra en lista på ett lämpligt reseapotek när man reser med barn?

★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
  • winters
    Flamma skrev 2010-06-30 20:12:01 följande:
    Ingen som har lust att göra en lista på ett lämpligt reseapotek när man reser med barn?
    Bra idé, jag börjar med det som jag har tänkt på hittills!

Semper vätskeersättning
    Alvedon suppar 125 mg
    Medicinskt kol
    Renässans och/eller Otrivin
    Xylocain
    Första hjälpen-väska
    Extra plåster
    Termometer
    Pincett
    Inotyol
    Solskyddskräm
    After sun (finns det speciell till barn?)
    Aloe vera-gelé

Vad har man för typ brännmaneter nuförtiden? När jag var liten var det salubrin som gällde.

Oscar 091001
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-06-30 20:11:38 följande:
    Ja, men det kostar ca 300:-/år att ha Ica-banken så det är kanske ingen förtjänst då.
    Med VISA kostar varje uttag ca 70 kr. (35 kr i visakortets avgift, och ca 36 kr i uttagsavgift i thai)
    vi är borta sex veckor, säg att vi tar ut pengar en gång i veckan, då blir det 420 kr.
    tar vi ut pengar två gånger i veckan, är vi uppe i det dubbla.
    vi vill helst inte ha allt för mycket kontakter löst. dels är det ingen höjdare att gå runt med, och dels försvinner det ibland saker från säkerhetsboxar på hotell etc...

så en förtjänst tror jag att det skulle bli, för vår del.
    frågan är bara om det är "bökigt" att flytta hela sparkontot till ett ica konto istället. vi vill helst ha minst två konton knutna till banken/kontot vi ska ta ut pengar med (ett konto direkt kopplat till kortet, med en mindre summa på, och ett konto som man inte kan göra uttag med via kortet utan bara kan föra över pengar från via internet - som e-sparkontot hos swedbank) antar att det kostar extra dessutom.
    att föra över från swedbank till ica banken tar ju några dagar,så att ha större delen av reskassan på kontona vi har där känns inte heller som något riktigt alternativ, behöver man pengar snabbt av någon anledning är det bra om överföringen sker direkt.

hm. ska flundra lite..kanske smidigast att ta de där 70 kr per uttag.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-06-30 20:26:51 följande:
    Med VISA kostar varje uttag ca 70 kr. (35 kr i visakortets avgift, och ca 36 kr i uttagsavgift i thai)
    vi är borta sex veckor, säg att vi tar ut pengar en gång i veckan, då blir det 420 kr.
    tar vi ut pengar två gånger i veckan, är vi uppe i det dubbla.
    vi vill helst inte ha allt för mycket kontakter löst. dels är det ingen höjdare att gå runt med, och dels försvinner det ibland saker från säkerhetsboxar på hotell etc...

så en förtjänst tror jag att det skulle bli, för vår del.
    frågan är bara om det är "bökigt" att flytta hela sparkontot till ett ica konto istället. vi vill helst ha minst två konton knutna till banken/kontot vi ska ta ut pengar med (ett konto direkt kopplat till kortet, med en mindre summa på, och ett konto som man inte kan göra uttag med via kortet utan bara kan föra över pengar från via internet - som e-sparkontot hos swedbank) antar att det kostar extra dessutom.
    att föra över från swedbank till ica banken tar ju några dagar,så att ha större delen av reskassan på kontona vi har där känns inte heller som något riktigt alternativ, behöver man pengar snabbt av någon anledning är det bra om överföringen sker direkt.

hm. ska flundra lite..kanske smidigast att ta de där 70 kr per uttag.
    äh jag tänkte fel. det kostar ju bara 35 kr extra per uttag med visa jämfört med ica.
    36 kr (150 bath) får man ju betala oavsett...
    lite virrig ikväll :) haha. men det kanske lönar sig ändå med ica kort..eller inte. hm.
  • Thegran
    winters skrev 2010-06-30 20:22:53 följande:
    Bra idé, jag börjar med det som jag har tänkt på hittills!

Semper vätskeersättning
    Alvedon suppar 125 mg
    Medicinskt kol
    Renässans och/eller Otrivin
    Xylocain
    Första hjälpen-väska
    Extra plåster
    Termometer
    Pincett
    Inotyol
    Solskyddskräm
    After sun (finns det speciell till barn?)
    Aloe vera-gelé

Vad har man för typ brännmaneter nuförtiden? När jag var liten var det salubrin som gällde.

Oscar 091001
    myggmedel, tydligen är det extra hög risk för denguefeber nu, iaf i Phuket;
    http://www.phuketgazette.net/archives/articles/2010/article8887.html
  • Tullemi
    Thegran skrev 2010-06-30 20:28:28 följande:
    äh jag tänkte fel. det kostar ju bara 35 kr extra per uttag med visa jämfört med ica.
    36 kr (150 bath) får man ju betala oavsett...
    lite virrig ikväll :) haha. men det kanske lönar sig ändå med ica kort..eller inte. hm.
    Nu är ju ni borta lite längre tid än vad vi ska vara, och ni kanske har användning för Ica-kortet vid kommande resor, men själva håller vi på att avsluta våra Ica-konton eftersom vi har vanliga VISA-kort vid sidan av och det lönar sig då inte för oss. Vi åker utomlands max 1 gång/år. Vi tycker det är bökigt med 2 banker. Men om man är lite mer ordningsamma än vad vi är och reser oftare så kan det ju vara bra
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)