• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • stockrosen

Måste fråga en sak till:
    ni som köpt regulj. biljetter, VAR har ni hittat dem? Har ni någon bra hemsida att rekommendera eller bra resebyrå??? Det kryllar ju av tusentals sidor och olika priser visas på alla dessa sidor.............jag blir helt trött............

• Thegran
    stockrosen skrev 2010-06-29 23:13:56 följande:
    Måste fråga en sak till:
    ni som köpt regulj. biljetter, VAR har ni hittat dem? Har ni någon bra hemsida att rekommendera eller bra resebyrå??? Det kryllar ju av tusentals sidor och olika priser visas på alla dessa sidor.............jag blir helt trött............
    kan rekomendera Jordenresor och Jade! 
    Jordenresor har jättebra service, de svarar på mail både kvällar och helger, är alltid lika personliga och trevliga. Har bokat våra biljetter via dem, och varje gång vi hör av oss för att fråga något vet de direkt vilka vi är.

På Jade skulle jag kontakta en anställd som heter Lena . Upplever lite varierande servicegrad hos deras anställda, men Lena är jättebra.

Jag upplever det "tryggare" med en riktig resebyrå istället för en bokningssida som tex travelstart.
    Man vet var och vem man ska vända sig till, man kan få specialbiljetter som inte finns på bokningssidorna och, om man ska flyga vidare inrikes så kan man lägga inrikesflyget vilken dag man vill (ifall man tex vill stanna i bkk några dygn), vilket man inte kan med bokningssidorna.
    (klart man kan boka inrikesflyg separat, men åker man med thai och bokar allt direkt blir det betydligt billigare)
  • Hanakana

Vi ska till Phuket, Kata Beach med släktingar (de har bestämt vart vi ska åka...).
    Är det fint där med fina stränder och klart fint vatten? Eller måste man åka båt ut någonstans för att få uppleva de fina ställena som man ser på foton och i kataloger? I resebroschyren om Phuket ser det ju väldigt fint ut i Phuket...

• Flamma
    Ancilla skrev 2010-06-29 22:34:59 följande:
    Flamma: TA absolut INTE med  kombivagnen. Den kommer inte ens att gå in i taxibilarnas baklucka . En paraplyvagn är MYCKET bättre. Kombin kommer att kännas jätteklumpig där , tro mig. Vi har rest med barn och sett andra som haft stora briovagnar och ångrat sig. VI har själva en briovagn här hemma som lillan sover middag i men som sagt, en bra paraplyvagn är det bästa. Kan dock rekommendera att köpa ett solparaply till vagnen eftersom solen är väldigt stark och man inte alltd kan vända vagnen och dra den baklänges. Lycka till.

Ancilla
    Tack, När vi har åkt med sonen har vi alltid haft lättare vagnar med oss. paraplyvagnen har nästintill fullt liggläge. Har även parasoll till den, så det alternativet får det nog bli. Som sagt, en Brio på en tuktuk Obestämd.
    ★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
  • Love5

Stockrosen

Vår ettåring (1 år 3 mån) åt bröd och minibananer av frukostbuffén, och drack juice. För övrigt åt han burkmat vi haft med oss hemifrån och lite välling och gröt (vällingflaskan ratade han ofta, tror att han föredrog kall dricka i värmen). Han smakade någon gång lite av den mat vi hade beställt på restaurangerna, men inga mängder. Vill man minimera riskerna för magsjuka så tror jag att det kan vara klokt att undvika buffémat, även om jag inte på något sett tror att vi blivit smittade av den. Just när det gäller magsjukan så tror jag tyvärr att det är lätt att smittas andra vägar också, lite kallsup i poolen etc.

Vår son är väldigt nöjd och anpassningsbar så vi stötte inte på några större svårigheter under resan. Det tog oss några dagar att lära sig att hantera värmen, men till sist hittade vi fungerande rutiner kring det också. Mitt på dagen fick han sova i sin vagn i hotellrummet (med AC på) eller på balkongen, vid poolen var det så varmt även i skuggan att han inte lyckades få någon längre, skön sovstund där. Vi undvek att bada med honom mitt på dagen, men på eftermiddagarna gick det bra. På kvällarna, när solen hade gått ner och vi gick ut för att äta middag så var han nöjd i vagnen, oftast satt han i vagnen medan vi åt, kanske knaprandes på en majskrok eller två :) Flygningarna gick också bra, han sov några timmar och vi fick utnyttja ett ledigt säte i närheten av våra platsen både på vägen dit och hem, så vi slapp ha honom i knät hela tiden (vi flög reguljärt med Thai). Så egentligen tyckte jag inte att någonting var jobbigt, men helt klart får man utgå i från barnens behov under resan, precis som man gör hemma :)

Vi bokade våra flybiljetter genom Odenresor och boendet genom Sawadee på nätet, var väldigt nöjda med båda.

Mamma72
    Just nu var inte vattnet klart och fint så som i katalogerna vid Kata beach, men det är ju regnperiod nu med mycket strömmar etc, tror att det är finare under högsäsongen:)

• Smilla75

I stort sett alla barn vi träffade blev magsjuka och hade feber (Ko Lanta), utom våra egna. Men det gick över på någon dag. Det var definitivt poolvattnet som var boven. Våra badade mest i havet.

• winters

Att bli magsjuk känns svårt att undvika. Vi vill att Oscar äter restaurangmat i största möjliga utsträckning och kallsupar i poolen kommer han definitivt att få! :)

Så vad har ni med för att underlätta, vätskeersättning? Finns immodium till barn? Något annat bra tips, han har inte varit magsjuk ännu...

Oscar 091001
  • Tullemi
    winters skrev 2010-06-30 15:59:30 följande:
    Att bli magsjuk känns svårt att undvika. Vi vill att Oscar äter restaurangmat i största möjliga utsträckning och kallsupar i poolen kommer han definitivt att få! :)

Så vad har ni med för att underlätta, vätskeersättning? Finns immodium till barn? Något annat bra tips, han har inte varit magsjuk ännu...
    Jag ska nog ta en trip till Apoteket innan vi åker och prata med de trevliga tjejerna där. Det finns ju massa preparat i Thailand, men man vet ju inte vad det är  :-S så inget jag vill ge till mina barn iaf. Motsvarande Resorb ska visst finnas i T, men återigen så känns svenska preparat bättre att ge till sina barn (så känner jag iaf ).
    Milea 080217 Lucas 100202
  • stockrosen
    Tullemi skrev 2010-06-30 16:35:56 följande:
    Jag ska nog ta en trip till Apoteket innan vi åker och prata med de trevliga tjejerna där. Det finns ju massa preparat i Thailand, men man vet ju inte vad det är  :-S så inget jag vill ge till mina barn iaf. Motsvarande Resorb ska visst finnas i T, men återigen så känns svenska preparat bättre att ge till sina barn (så känner jag iaf ).
    Ja, det skall vi också göra sen.
    Men det där me Resorb...var det inte nåt fel på det sist? Har för mig att barnen blev riktigt sjuka av det. De tog upp det på nyheterna för någon månad sedan.............(minns dock inte om det hette Resorb),.....
  • stockrosen
    TessaG:
    skall kolla upp det senare ikväll när barnen somnat så kanske jag kan ringa imorgon.
    Tusen tack för tipset!!!!

Nallen76:
    Ja, precis som du så tror jag att poolen är "större problem" än maten när det gäller magsjuka. OCH allt annat de små stoppar i munnen som inte skall vara i munnen ....det är därför jag funderar på om jag (hönsmamma) fixar detta överhuvudtaget ....

Tänkte också ta med burkmat och gröt men vi tänkte vara borta 5 veckor och då blir det liksom lite väl många burkar att ta med sig...............Hur länge var du borta och hur många burkar hade du (gu´vilka frågor jag ställer )

Jättekul att höra att allt gått så smärtfritt för er. Ni måste ha ett lugnt barn *fniss*. Jag hoppas kunna flyga över natten så lillan kan somna. Sen har vi en 5 åring med oss också men honom kan man ju snacka med ...

*måste rusa, återkommer sen*
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)