• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Delfinen
    stockrosen skrev 2010-07-03 00:03:32 följande:
    Jo, jag brukar ha sunt förnuft...men just nu är jag bara lite övernojjig...
    Funderar på om jag verkligen vill ta mina små barn till ett land där både dengufeber och kolera härjar bara för att vi skall få 5 slappaveckor.............tänk om det händer något....................
    nä, jag måste fundera på det här lite till för jag vill gärna men samtidigt så känns det fel.........jag får hänga här med er ett tag och se hur ni tänker osv. Så får jag väl byta nick till hönsmorsa
    Men man är ALLTID 10000ggr mer orolig hemma i Hängslen- och Livrem-landet Sverige, snacka om det!!! Jag kollade upp ALLA saker jag nojjade över innan vi åkte.
    Tro mig, det kommer gå hästlängder bättre än du ens kan föreställa dej!!
    Å sjukdomarna lyser med sin frånvaro, tänk så oerhört få som drabbas av något och vilka MÄNGDER människor som reser till Thai varje år ????
    Älskade lilla tös - 090815
  • Delfinen

Ett annat bra tips är;
    packa inte ALLA barnens saker i en väska utan sprid i ett par väskor. För försvinner en väska är man lite strandsatt.. de har inte direkt samma typer av kläder, saker och attiraljer i Thailand som man kanske önskar. Vi packade ungefär samma saker i två väskor - dvs. delade upp blöjorna, kläderna, sakerna, toalettsakerna, osv.

Älskade lilla tös - 090815
  • winters
    Delfinen skrev 2010-07-04 09:22:52 följande:
    Ett annat bra tips är;
    packa inte ALLA barnens saker i en väska utan sprid i ett par väskor. För försvinner en väska är man lite strandsatt.. de har inte direkt samma typer av kläder, saker och attiraljer i Thailand som man kanske önskar. Vi packade ungefär samma saker i två väskor - dvs. delade upp blöjorna, kläderna, sakerna, toalettsakerna, osv.
    Det är ett mycket bra tips! Sist försvann min väska i Bangkok, den dök upp efter några timmar, men ändå, hade alla mina saker där så vi fick vänta på hotellet tills den kom... Har packat i olika väskor sedan dess, packar även ett ombyte och ett par badkläder i handbagaget så att man ska klara sig några timmar iaf! :)

Ska till Ullared i morgon och såg i den senaste tidningen att de hade vakuumpåsar där, tänkte prova att packa med det, för det var väl någon som tipsade om det!
    Oscar 091001
  • Tullemi
    winters skrev 2010-07-04 15:43:33 följande:
    Det är ett mycket bra tips! Sist försvann min väska i Bangkok, den dök upp efter några timmar, men ändå, hade alla mina saker där så vi fick vänta på hotellet tills den kom... Har packat i olika väskor sedan dess, packar även ett ombyte och ett par badkläder i handbagaget så att man ska klara sig några timmar iaf! :)

Ska till Ullared i morgon och såg i den senaste tidningen att de hade vakuumpåsar där, tänkte prova att packa med det, för det var väl någon som tipsade om det!
    Ja, vacuumpåsar är jättebra. Det finns en variant som man pressar luften ur (dom har vi) och till den andra sorten behöver man dammsugare, vilket kan vara knepigare om man nu inte har tillgång till en sådan under resan.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Hanakana

Hur funkar vaccumpåsarna egentligen? Blir kläderna jätteplatta i dem?

• Hanakana

Jag undrar också ifall man kan dela på babagevikten mellan 2 vuxna och 1 barn över 2 år.
    Kan man packa mera (över tillåtet bagagevikt för 1 väska) i 2 väskor och checka in dem utan övervikt?
    En 4-åring kan ju inte dra en hel resväska... Och det går ju åt packning till barnet också...
    Vi reser med Fritidsresor (TUIFly Nordic). Boeing 747.

• winters
    Hanakana skrev 2010-07-04 17:32:30 följande:
    Jag undrar också ifall man kan dela på babagevikten mellan 2 vuxna och 1 barn över 2 år.
    Kan man packa mera (över tillåtet bagagevikt för 1 väska) i 2 väskor och checka in dem utan övervikt?
    En 4-åring kan ju inte dra en hel resväska... Och det går ju åt packning till barnet också...
    Jag har för mig att jag har läst att man får fördela vikten hur man vill, men att en väska inte får väga mer än 32 kg. Men jag minns inte riktigt om det gällde charter eller reguljärt eller båda...
    Oscar 091001
  • Thegran
    Hanakana skrev 2010-07-04 17:32:30 följande:
    ja, du kan packa i två väskor.

man kan dessutom, om man har packning över viktgränsen, ragga upp några/någon passagerare med lite bagage och be om att få väga in i grupp tillsammans med dem och på så sätt klara sig från övervikt.
  • Thegran
    Thegran skrev 2010-07-04 17:41:40 följande:
    ja, du kan packa i två väskor.

man kan dessutom, om man har packning över viktgränsen, ragga upp några/någon passagerare med lite bagage och be om att få väga in i grupp tillsammans med dem och på så sätt klara sig från övervikt.
    vet inte riktigt om jag förstod frågan rätt. men säg att du har rätt till 20 kg bagage.
    då kan du antingen ha en väska som väger 20 kg, eller två väskor som tillsammans väger 20 kg.
  • Hanakana

Jag som trodde att man isåfall hade rätt till sammanlagt vikt på 20x3 kg (d.v.s 60 kg) och att man kan
    fördela det t.ex i 2 väskor med upp till 30 kg i varje väska...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)