Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

stockrosen skrev 2010-07-04 19:26:40 följande:
    Ja fya mig. Jag tror dig. Hur gammal är hon?

Ja, visserligen så har de inte feber utan någon orsak men oftast så blir man hemskickad i alla fall. Så kan det vara, säger de bara.....
    Vi har varit i Asien ett par ggr, 3 i Thiland 1 i Malaysia, 1 i kina och lite andra ställen med kass hygien. Jag har klarat mig från Salmonella, min vännina fick det däremot här hemma. Av ägg. Svenska. Vilket ska vara omöjligt.. Då gillar jag att äta på ställen där personalen inte kan engelska, inga turister syns och det kostar mkt billigt. Ofta inga tak på ställena heller, har även sett maten (kycklingar) bakom huset så färskt blir det iaf.. Nåja, det finns ju antibiotika mot salmonella iaf. Kolla bara att kyckling mm är genomstekt. Läst lite i tråden och läste din oro om dengefeber. Den anses tyvärr som "epidemisk" men de flest fall är lätta. Våra myggmedel härhemma som vi har haft med verkar inte Thaimyggen gilla -så smörj/spraya. Sen hatar dom cig rök med, så röker någon i sällskapet så hjälper det.. Tyvärr! Bästa tipset mot mygg fick vi dock i djungeln i sydamerika. B12! Dom bits inte om du äter B12.. Vet inte om det är ok att ge barn det men det kan du ju enkelt kolla upp m BVC.

Så, Egna frågor: Vi har ju bara rest vuxna förrut, och nu plötslig ät jag med hönsmamma *haha* MANETER? Någon som vet ngt som är publicerat senare än det som skrev kring dödsfallet? Är det mkt kubmaneter kring Phuket ännu? Vi funderar på att ta oss till Koh Lak med lillkillen efter nyår (då är han 2)
    HUR har det gått med flygresan? Bra tips? (man önskar ju man kunde beema a la startreak alt söva ner hela familjen men det går ju inte..)
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024ღ
  • MissKaos
    MissKaos skrev 2010-07-04 20:27:49 följande:
    Vi har varit i Asien ett par ggr, 3 i Thiland 1 i Malaysia, 1 i kina och lite andra ställen med kass hygien. Jag har klarat mig från Salmonella, min vännina fick det däremot här hemma. Av ägg. Svenska. Vilket ska vara omöjligt.. Då gillar jag att äta på ställen där personalen inte kan engelska, inga turister syns och det kostar mkt billigt. Ofta inga tak på ställena heller, har även sett maten (kycklingar) bakom huset så färskt blir det iaf.. Nåja, det finns ju antibiotika mot salmonella iaf. Kolla bara att kyckling mm är genomstekt. Läst lite i tråden och läste din oro om dengefeber. Den anses tyvärr som "epidemisk" men de flest fall är lätta. Våra myggmedel härhemma som vi har haft med verkar inte Thaimyggen gilla -så smörj/spraya. Sen hatar dom cig rök med, så röker någon i sällskapet så hjälper det.. Tyvärr! Bästa tipset mot mygg fick vi dock i djungeln i sydamerika. B12! Dom bits inte om du äter B12.. Vet inte om det är ok att ge barn det men det kan du ju enkelt kolla upp m BVC.

Så, Egna frågor: Vi har ju bara rest vuxna förrut, och nu plötslig ät jag med hönsmamma *haha* MANETER? Någon som vet ngt som är publicerat senare än det som skrev kring dödsfallet? Är det mkt kubmaneter kring Phuket ännu? Vi funderar på att ta oss till Koh Lak med lillkillen efter nyår (då är han 2)
    HUR har det gått med flygresan? Bra tips? (man önskar ju man kunde beema a la startreak alt söva ner hela familjen men det går ju inte..)
    ..och jag skriver som en kratta Dfebern är ENDEMISK dvs, den finns alltid och är iblan mer intesiv än annars.
  • MissKaos
    stockrosen skrev 2010-07-05 00:17:03 följande:
    Miss Kaos:
    skrev ett långt inlägg men råkade klicka bort det. Suck.

Kommer skriva om det senare men först vill jag svara på din fråga ang maneter:
    www.aftonbladet.se/nyheter/article6530600.ab

Ovanstående är det sista jag läst...men enligt RYKTEN så skall det förekomma fler fall men utländska dvs har ej rapporterats i svensk media. Men det är bara rykten. Ovanstående skedde i Langkawi.

(Kan tillägga att vi också förmodligen badat bland de här jäkla maneterna UTAN att vi visste om det, också i Langkawi.
    Dagen efter såg vi en liiiiten skylt om det och då förstod vi varför det nästan bara var vi som badade....)
    Ja, jag har bott på just den stranden.
    Det är just det: EN massa rykten! MEN ingen fakta. Det enda jag har hittat är att det är svårt att nå fram till turister o lokalbefolkning pga att turistindustrim bromsar informationen av rädsla att förlora pengar. Vilket verkar logiskt.

Ang antihistaminer o myggbett: Du har sannolikt fått en massa myggbett ändå, eller iaf samma mängd som du hade fått ändå. Antihistaminet gör ju att du inte svullnar runt bettet och att det inte kliar. Däremot hjälper det inte mot myggen. Det är grymt bra för att slippa AB kurer och kli, men mot dengefeber o malaria hjälper det ju inte sålänge du blir biten.. I thailand har dom även antihistaminkräm som är grym mot myggbett, om man nu inte käkar allergipiller.

SMÅ BARN I FÖRSTA KLASS? Nej, det får man inte. Vi har flugit nån mellanklass där man får sittai buissniss och där fick inte små barn vara. Det stör ju de somhar betalt för utrymme och lugn. Så det är nog bara att trängas..

SOMMARTID: Vi har varit i Thailand på sommaren och det har varit kalas! Det är högsäsong då, bra att boka hotell innan man anländer till ställena mao. Koh Samui sidan är den sidan man bör välja. Krabi kan fungera men Lanta tex är stängt pga kass väder. På Samui kan det regna på en strand och vara sol på nästa! Men oftast regnar det bara någon timme sådär. VI har då åkt i väg med moppe och kollat på ngt, eller lagt oss platt och fått massage, fikat/ätit och läst lite under tak. Det är faktiskt rätt mysigt det med.  
  • MissKaos

Kan inte kopiera mer än 1 inlägg *ser sur ut*

Väntar på att du ska orka posta det där om maneterna. Löjligt nog blev det min stora fasa nu.
    Funderar på att gå coh köpa polarns långärmade solskydds-bad tröjja till sonen +deras byxor till + deras solskyddsskor. Badar man med det så är det ju nästan heltäckande klädsel oborde skydda bra mot maneter, sol, varm sand och dessutom kyler det nog lite när det blir blött.. Så får han ha den andra kortärmade solskyddsdressen i poolen!

• MissKaos
    Thegran skrev 2010-07-05 10:36:13 följande:
    Lanta är inte stängt. Man kan fortfarande åka dit.
    Mycket är igenstängt, både en del resorter och restauranger.
    Men självklart finns det ställen som är öppna och vill man åka dit så fungerar det.
    Ok, jag var i kontakt med en svensk kvinna som äger en dykfirma därnere. Hon sa att det mesta var stängt och att vädret var såpass trist att hon rekomenderade oss att inte åka dit. Men det var nog 2005 tror jag, så mkt kan ju ha ändrats sedan dess! Dykning/snorkling skulle vara rätt trist pga att det blåser upp så vattnet blir grumligt osv. Och mer regn än på andra sidan landet. Sen är det ju hur smidigt omshelt att flyga /krabi-samui så man kanju ångra sig på plats om man vill. Vädret verkar ju var amkt olika från år-år. Vi har varit med om torka och vattenbrist på samui mitt i juli! Man skulle duscha så lite som möjligt det året. Vi var nere i 3 veckor och det regnade inte en enda gång..
  • MissKaos
    stockrosen skrev 2010-07-05 13:15:26 följande:
    www.reseguiden.se/forum/blogg/vaccinationer-f...

Inte ens jag som är så nojjig orkar och bryr mig om allt som står där.....
    EUUUU, hur har jag överlevt alla resor till aisen? Det jag tycker känns obehagligt är att det förändras med dom där maneterna.Det verkar som om de ökar i antal, vi har ju planer på att åka i januari och då låter det ju som high season inte bara för turister.. Ok, man kan ju bada i poolen just när högvattnet kommer in. Och ha solkläder på lilleman.
    Jag som har varit så orädd innan. (har ifs hållt på att råka illa ut i sydamerika med) jag har blivt en fegis, inte för MIN del men för lilla killen.
    Såg en tusenfoting som var så vacker så vacker efter ett regn i Malaysia. Den återfann vi härhemma på Universeum, instängd i en glasbur med texten "dödliga skönheter" Den hade vi stått 5cm från och plåtat och tyckt var vacker. Jaja, en parantes men man ska nog vara noga med att vakta dom små så dom inte vill klappa/leka med eller -veochfasa- äta ngt skumt.
  • MissKaos
    stockrosen skrev 2010-07-07 01:09:18 följande:
    verkar i alla fall som den thailändska regeringen har börjat jobba aktivt med att lösa jellyfishproblemet.
    Så man undrar hur hela turstnäringen kommer se ut om några år när maneterna ökat i antal ytterligare. Förhoppningsvis kanske det går att sätta ut nät och dyligt?

thaiboxjellyfish.blogspot.com/2010_05_01_arch...

Ganska intresant med föjlande nyhet fastän det handlar om Langkawi. Inte ett ljud har vi hört i sverige om det...eller har ni det?
    thaiboxjellyfish.blogspot.com/2010_06_01_arch...

Vill avsluta med en trevlig blogg från en familj som rest med en liten tös:
    www.resdagboken.se/Web/Apps/Trip/TripPresenta...
    Det kan ju faktiskt gå alldeles utmärkt! Och oftast så gör det ju det!
    *ryser* Otäckt att dom verkar bli fler, bra att regeringen är intresserade och att det forskas. Vet ine vad jag ska tro om detta ännu. Men ska vi resa i januari hinner jag ju tänka efter innan..
  • MissKaos
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-07 20:04:08 följande:
    Hej i tråden!

Någon som varit i Krabi med småbarn? Tycker det verkar lite jobbigt att "vara tvungen" att ta båt varje dag för att komma till fina stränder...

Har tidigare varit 2 ggr på Koh Samui och också Koh Chang och Koh Phangan. Men nu vill jag se andra delar av Thailand. Funderar på Krabi eller Koh Lanta...

Någon med erfarenheter av dessa?
    Lanta lär ju inte vara så vackert efter vad man har hört -men ska vara lätt att köra barnvagn på stranden osv. Vi lurar på Koh Lak för att det ska vara finare där. OM det nu stämmer. Jag blev lite kär i Phangan när vi var där bodde då på Panviman.com (det är det enda "bra" hotellet där) Och det var verkligen fantastiskt. Skulel inte rekomender angn att åka bil över den ön med barn bara. Isf deras privata båt-pick-up servic på Samui. Krabi är fint, vi gillade det mkt. Railay är vackert! VI bodde ovanför/efter Au nang och det var trevligt fast vi tog båten vidare varje dag. Inte så kul med småbarn kanske...
    Jag tänker kompletera barnvagnen med bärsjal så man kan röra sig ute om vi åker. Tror itne vi ska göra utflykter direkt denna gången utan bara njuta av att vara i mitt älskade Thailand (längtar dit igen såå)

Läser om era packningsbekymmer, vad är det som ska packas i vacuum o varför? *puckad* Jag har alltid haft en väska bara. Dom har ju blöjjer mm på seven-eleven och T-shirt säljer dom ju i varenda hörn?  Och, tvättservice finns? Och handtvättmedel  och tvätt i haldfatet som en trist (men funktionell)lösning. Eller, blir det så mkt som måste med med lillkråkan? 
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-07-07 18:24:39 följande:
    ja, om några veckor ska vi till ullared. tänkte passa på att köpa lite grejer som kan roa dottern på flyget. Tips på vad som kan passa en 2åring?

Jag har tänkt;
    rittalva/ritplatta
    bok med klistermärken som man kan flytta runt
    liten ask m. kritor och ett block
    bärbar dvd med barnfilmer

vad finns mer?
    tänkte ha ganska mycket smågrejs så man kan ta fram något nytt med jämna mellanrum.
    Kex/godis/rispuffar.. matmutor är bra.
    Någon bok om att bada/gå till stranden kanske?

Jag hoppas på nattflyg och sömn *gulp*

Föresten: Vi funderar på att flyga med fritidsresor domkör ju direkt på krabi/phuket ifrån göteborg. Någon somahr flugit med dom? HUr trångt är det? Får barnet egen stol även om det är under 2 år? Har nu kosntaterat att man får betala fullpris över 2 år, så kan vi åka innan blir det ju billigare. Sådär 11.000 billigare.. Fast ha han i knäeet i 11h verkar inte så kul. Någon som vet?
  • MissKaos
    winters skrev 2010-07-07 15:14:42 följande:
    Angående väskor på Gekås så kikade jag lite hastigt. Det fanns "vandringsryggsäckar" på ca 70 l för 379-399 kr. Sedan fanns det stora trunkar med hjul, det stod inte på skylten hur många liter de var på, men de såg större ut med mitt snabba ögonmått, 299 kr har jag för mig att de kostade.
    Gör som oss annars.. Väskor kostar ännu mindre i Thailand. PAcka lätt ner, handla och köp dig en väska på plats så slipper du släpa på den båda vägar. Man kan ju köpa en rygga där, tex som man kan ta som handbagage hem om man vill köra gamma väskan med bagaget. När vi flög med Thai var dom supershyssta med stort handbagage, vi hade köpt en mini-resvävska på hjul (Polo kopia, -05 håller ännu) Den tog vi med på planet utan problem + en massa uppsydda kläder i kostympåsar.. MEN vi satt på ovanvåningen då.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)