Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

stockrosen skrev 2010-07-07 23:59:06 följande:
    Jag tänkte åka redan i oktober .
    Så du har inte heller köpt någon biljett änuu?
    Nää.. sniffar på dom ännu. KOllar priser och så. Brukar alltid åka reguljärt annars o brukar hitta billiga biljetter men nu blir det ju charter iaf flyget. HAr inte bestämt oss ang hotellet ännu. Vi tänker oss Koh Lak iaf. Tror man ska bo  på "Koh Lak" stranden. Ngn som kan rek ett bra hotell? Helst med egen bungalow (smidigt att låta barnet somna i vagnen på kvällen och sedan dra in honom direkt i huset o slippa släpa..) Gärna lite smårestauranger utanför dörren och fina stranden utanför typ dörren. Pool ett måste! HElst en som inte stänger kl 19.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024ღ
  • MissKaos
    Meramat skrev 2010-07-09 20:26:26 följande:
    Har en fråga angående barnmat, blöjor, gröt och välling.
    Vi kommer passera Hua Hin på väg mot stället där vi ska bo och i Hua Hin bor det mängder med skandinaver, plus att många semestrar där. Det finns stora mataffärer där....det MÅSTE väl finnas barnmat då? Och bra blöjor? Är det nån i tråden som varit där? Och om det inte finns gröt så borde det väl finnas havregryn som man kan koka...eller är det önsketänk?

Inser att vi aldrig kommer kunna släpa på allt detta för 3 månader, har dessutom tvillingar...
    Hua HIn är ju rätt stort, men välling o havregryn lär du nog inte hittta. Svenska prylar..  Blöjjor finns ju, och lär väl fungera antar jag? Thailändska barn använder ju med det. Man kan ju spara ett par av sina egna bra blöjjor till hemresan kanske? OM det läcker på ett par shorts är det ju ingen katastrof, värre på planet.. 
    Jag räknar kallt med att min unge ska gilla bananpankakor. Det finns överallt. Och ris, dom har ofta en soppa på ris och tex kyckling som är mkt god som jag gissar att barn kan äta till frukost. Bröd finns ju alltid på frukostbuffe om du bor på hotell med det inkl. Och frukt, och ofta yoggi el fil el dyl.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-07-12 18:57:09 följande:
    när vi kollade enkelbiljetter var det DYRT. Men då kollade vi åt andra hållet iof (sv - thai) minns inte vad det kostade, men det var iaf samma pris som att boka en ToR, om inte ännu dyrare.
    Kan ju dock ha ändrat sig, och är kanske annat om man flyger åt andra hållet. Var ett par år sen vi tittade på det.

Hur är det med namnbyte på biljetterna? går det? Då kan ni ju ev försöka sälja dem.
    Namnbyte har jag gjort en gång, jag hade gjort fel. Skrev omvänt för/efternamn. Har inte berättat det för sambon men jag fick betala bågra hundra för det. Det var via ngn nätbokning.
  • MissKaos
    Tullemi skrev 2010-07-12 21:01:03 följande:
    Nu har vi diskuterat lite fram å tillbaka här hemma och eftersom det inte verkar gå att göra nåt åt biljetterna så åker maken hem efter en månad (bokar sep. enkelbiljett för ca 6000-7000 och vi andra stannar kvar. Vi hyr ju boende av en vi känner så vi kanske kan få en bra deal om vi pratar med honom. Sen så får vi ju lite färre utgifter hemma och motsvarande summa kan man kanske leva på i Thailand istället (plus lite till ) Det verkar gå bra ändå. Konstigt.....förut så ville jag åka och vara borta längre än 3 veckor, men nu när det blir 7 veckor så känns det sisådär.....men jag vänjer mig väl.

En annan fråga: vår son Lucas fyller 1 år den 2 februari. Nu står det att han är under 1 år vid hemresa (eftersom han skulle varit det om vi åkt hem den 12 januari) men plötsligt så stämmer ju inte dte. Hur blir det med det. Nåt dom kollar?
    Det är ok tills han fyller två. Han får itne ha fyllt två innan ni åker hem bara, då får man betala för en flygstol.. Men, kan du inte maila researangören så det säkert är ok? Det är ju en liten detalj dom borde kunna justera. KOntakta flygbolaget och dubbelkolla annars (via mail, och spara om det nu skulle bli bekymmer..)
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-07-13 20:29:26 följande:
    det beror på vilka man flyger med.
    Hos Thai är det åldern vid inresan som gäller.
    vår dotter fyller två år under resans gång och hon flyger som infant (sitter i vårt knä och inte i egen stol)

tycker dock, precis som du skriver, att det lämpligaste är att höra med resebolaget för att undvika strul.
    mm.. Tänkte väl snarast att det jag skrev är det "sämsta" som kan vara att det är utreseåldern som räknas. Men jag tror det är som infant till 2 hos alla väl?
  • MissKaos
    Flamma skrev 2010-07-15 06:38:38 följande:
    Hur lång tid bör man ha i Bangkok, innan inrikes planet går vidare?
    Boka med massor av tid! Det kan ta 2h att ta sig igenom tullen (jodå, det har gjort det för oss en gång) Sen kan ju pklanet vara lite sent. Tex kan det ju ta extra tid vid landning -ja du vet. Sen ska du ha ditt bagage. Sen är inte utrikeinrikes i samma hall -men klla så du bokar från samma flygplats det finns ju två den gammla används väl lite fortfarande för inrikesflyg.. Har ni gott om tid kan det vara nice att bo kvar 2 nätter på ett bra hotell i BKK och vila lite.
    KOlla tex på Mariott resort det ligger vid floden dom har en grym pool och en superB frukost. Dessutom kan man åka middagskryss på floden om ens barn inte är för små för det. Det fläktar skönt och maten är god!
  • MissKaos
    ulligulli skrev 2010-07-16 23:58:01 följande:
    MissKaos:

Mina föräldrar bodde där i vintras och tyckte det vat jättefint! Nära till det mesta men ändå lungt och fint

Kan höra med dem om det var några speciella rum som lår bättre till om du vill?
    Gärna!
    VI hade tänkt slå på stort och ta en bungalow med egen pool om det finns ledigt Såg de till dom? ÄR det egen pool till dom eller är den gemensam? 
     Är stranden vid hotellet bra -läste någonstanns att det var en massa maneter och ganska stora vågor? (eller var det offseason den famil´ljen var där?) Fanns det lite shopping/restauranger utanför?
    Fin strand, bra hotell lite att shoppa (T-shirts, spel, filmer osv) och en hög restauranger och någonstanns man kan köpa glass och ta en drink på smidigt gå-avstånd (lilleman älskar att sova i sin vagn så kan man slippa åka tuktuk eller songtaw  så kan vi ju lyfta in honom i sängen bara) så är det perfekt
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)