Inlägg från: Jackie85 |Visa alla inlägg
  • Jackie85

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jag och min sambo har varit i Thailand i 3 år i rad och är fullkommligt förälskade i det landet. 2011 blir det däremot det första uppehållet från resa då jag är beräknad att föda runt den perioden som vi brukar åka. Det jag funderar på mycket nu är ifall och när man kan åka med ett barn på en längre resa? Hur har ni gjort?

Innan har vi bokat flyg och boende själva och bott på relativt svåråtkomliga platser, alltså inte Phuket och likande turistställen (har dock varit där 2 ggr, men mer som en genomfart till andra destinationer). När vågar man resa med barn och hur löser man allt det praktiska på smidigast sätt? Tex så finns det ställen som inte har vägar över huvud taget utan enbart stränder och "djungel", där kan man ju omöjligt dra fram en barnvagn...

Jag är så rädd att våran absolut största hobby (resor) skall bli något som vi tvingas lägga på hyllan bara för att vi får barn. Jag vet att man brukar säga att det blir vad man gör det till, men ändå så borde det finnas grejer som amn skall ta hänsyn till. Tex ifall jag skulle få för mig att resa redan sommaren 2011 då barnet bara är 6 månader gammalt, är det för tidigt och borde man isåfall satsa på en kortar resa, såsom en charterresa till Grekland? Hur har ni gjort? Alla tips är välkommna.

• Jackie85
    Meramat skrev 2010-06-20 20:38:09 följande:

Hej,

Vi har precis prelbokat biljetter till Thailand 25 okt - 20 jan, blir nästan tre månader = helt underbart. Jag har dock lite ångest inför flygresan och undrar hur det gått för er som är lite rutinerade....Hur är det att flyga 11 timmar med aktiva/krälande/brottningssugna småkillar. Våra tvillingar kommer vara 11 månader när vi åker och 14 månader när vi åker hem. Vi kör direktflyg med Thai och har bokat bra platser (vid tv-skärmen = ingen framför).

Hur gick det för er andra att flyga med såna små? Tips och trix?

Jag har aldrig själv åkt med så små barn, eftersom jag inte ännu har barn. Men just flygresan borde ju inte vara något problem. Jag brukar boka platserna som är precis bakom de platserna som är reserverade för barnfamiljer och det verkar ha gått bra för alla dom. På de flesta flyg får barnen som är riktigt små "sängar" som dom fäster framför sätena, så barnen kan sova. Självklart har jag hört många småbarn skrika på flygplan, men jag personeligen har nog bara någon gång stört mig på det i något ögonblick så jag tror inte man behöver bli desperat så fort ens barn börjar gallskrika och bli rädd för att övriga passagerare skall flyga på en.

Jag väntar själv barn nu och har mina funderingar kring resor med barn, men tycker det känns underbart att läsa att ni åker iväg i 3 månader. Thailand är verkligen ett underbart land och ni kommer verkligen inte att ångra er. Lycka till nu och skriv ett litet meddelande ifall du vill ha lite tips på resemål etc.
  • Jackie85
    Jensa1973 skrev 2010-06-21 12:51:09 följande:
    Hur gör man för att få välja platser på flyget?
    Man väljer ju platser på planet när man bokar biljetterna. Fast detta är ju ifall du flyger reguljärflyg alltså. Ifall du bokar via en resebyrå och köper ett "paket" har du nog inte lika lätt att välja platser.
  • Jackie85
    winters skrev 2010-06-22 19:22:26 följande:
    Vi räknar med att göra av med 1000 kr/dag, men har ingen budget, men det är nog rimligt. 800 kr räcker säkerligen.

Som du säger blir ju vissa dagar dyrare, t ex när vi ska till Similan 3 dagar går det på 6000 kr, men de dagarna man bara är vid stranden och poolen kommer det ju inte att gå åt 800-1000 kr.

Låter som en bra plan! :)
    Similian 3 dgr låter som ett överpris. Jag och killen hade egentligen tänkt att dra dit nu i början på året, men ändrade oss i sista sekund då jag blev dålig tyvärr och fick ligga kvar på Phi Phi. Men det erbjudandet vi fick var 7000bath/person för 3 dgr och 2 nätter. Då ingick ALLT...
  • Jackie85

Klart du kan ha baddräkt, det börjar ju komma tillbaks. Jag är själv på jakt efter en just nu, den du hade på länken var snygg, men fanns bara till C kupa vad jag såg tyvärr. Någon som har bra sidor på snygga baddräkter?

• Jackie85

Någon som vet ifall det är Amerikanska våfflor/plättar/pannkakor som serveras nästan på alla hotell under frukosten i Thailand? De brukar serveras med honung till. Letar som en galning efter ett recept på just sådana, men lite svårt eftersom jag inte är säker på vad de kallas för....Någon som vet?

• Jackie85

Okej så nu är det bestämt. Jag och sambon satt och pratade igår kväll på balkongen och kom fram till att när barnet kommer så skall vi INTE sluta resa. Vi skall fortsätta precis som vanligt. Vi har beräknad förlossning den 7 januari 2011, med andra ord kan vi inte åka någonstans i vinter eftersom man inte får flyga efter en viss vecka och jag vill inte riskera att föda utomlands då jag antagligen skall göra kejsarsnitt här i Sverige. När kan vi tidigast åka och vad skall vi tänka på? Vi kommer nog max kunna ta ut semester 4 veckor på sommaren 2011 och jag har aldrig vart i Thailand under sommaren, rekommenderas det? Får man flyga med spädbarn i förstaklass på långflygningar? Barnet är ju 6 månader vid denna tidpunkt.

• Jackie85
    winters skrev 2010-07-04 17:59:09 följande:
    Förvaring / Ordning & Reda
    Artikelnr: 40-BRS9112
    Benämning: Vacuumpåsar
    Fabrikat: SpaceBag
    Info: Space Bag Travel är ett fantastiskt förvaringssystem som genom att ta ut luften ur vacuumpåsen genom de ventiler som sitter på ena sidan av påsen reducerar volymen med upptill 50% och som skyddar dina kläder från t ex läckage från necessären i resväskan. Space Bag Travel är ett måste för dig som reser lätt – är back-packer eller friluftmänniska– Travel är både vattentätt och skapar extra utrymme! Levereras i 3-pack (1 L 45x57 cm + 2 M 34x49 cm).
    Info: SpaceBag
    Pris: 185.00 kr
    Jag har 2 st sånna 3 pack, fast mina är köpta från Oriflame för ca 30 spänn per 3 pack och de är kanon att ha med på resan, speciellt när man shoppat loss i Bangkok.
  • Jackie85

Ett tips för att slippa myggbett som jag ser har diskuterats i den här tråden, är att äta allergipiller under hela vistelsen. Jag är väldigt känslig mot myggor och 2009 hade jag sammanlagt 23 myggbett på ENA benet upp till knät, efter det orkade jag inte räkna mer, detta va bara ena benet och det andra såg likadant ut. Jag blev jättedålig, hade feber och fick äta inte mindre än 3 antibiotikakurer under 2½ vecka i Thailand. Min fot svullnade upp som en ballong tom. Efter detta oroade jag mig för resan som bar av 2010 och fick då tipset att köpa pollen/pälsallergi medicin på apoteket och äta ett piller varje morgon under hela vistelsen. Jag var på exakt samma hotell och det var exakt samma mängd mygg och under hela vistelsen på 2½ vecka fick jag 3 myggbett. Så testa allergimedicinen, det funkade kanon!

• Jackie85

Det låter så underbart att kunna åka iväg i 2-3 månader...hur har ni löst det med jobb och liknande? Har ni sparat all semester de senaste åren, eller hur gör man?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)