• Love5

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Är nyligen hemkommen efter drygt två veckor i Phuket. Läste tråden lite bakåt, och tänkte kommentera några av frågorna/funderingarna som ni haft. Gällande magsjuka så drabbades tyvärr hela vår familj av kräkningar eller diarré. Värst var det för våra 6-och 10-åringar, 1-åringen kräktes endast en gång och vi vuxna var bara dåliga i magen och tappade matlusten för ett par dagar. Dock gick magsjukan över rätt snabbt och tog allt som allt bara ett par dagar av vår resa. Vi åt av frukostbuffén på hotellet (Centara Kata), för övrigt åt vi på vanliga restauranger.

Vi hade mycket funderingar kring en resesulky inför resan: köpa en ny, en begagnad, vagnsväska till eller inte... Valde till slut köpa en begagnad Carena paraplysulky med suflett (hade inte behov av en till vagn egentligen), inte den allra smidigaste att köra men den funkade fint för ändamålet. Vi köpte ingen transportväska till, och för vår del var det nog rätta valet :) Fick ta med vagnen ända till gaten i Arlanda, sedan hade vi tillgång till vagnen igen i Bangkok där vi mellanlandade för vidare transport till Phuket. Att ha möjlighet att använda vagnen i Bangkoks flygplats var guld värd, det var en lång promenad till inrikesflighten (750 meter raksträcka, och lite till :) ), dessutom flög vi nattid så han fick möjlighet att sova i vagnen medan vi väntade på nästa flyg. Att slippa bära vår drygt 12 kilo vägande, icke gående son mitt i natten kändes lyxigt :)

Vi hade hört innan att det skulle gå bra att köpa barnmat på plats i Phuket, men hittade endast en mataffär som sålde burkmat (modersmjölkersättning fanns däremot i många butiker), tyvärr så hade bäst före-datumet gått ut i de burkarna vi hittade, så mitt tips är att ta med ordentligt med matburkar hemifrån, om barnet inte äter "vanlig" mat ännu.

• Love5

Stockrosen

Vår ettåring (1 år 3 mån) åt bröd och minibananer av frukostbuffén, och drack juice. För övrigt åt han burkmat vi haft med oss hemifrån och lite välling och gröt (vällingflaskan ratade han ofta, tror att han föredrog kall dricka i värmen). Han smakade någon gång lite av den mat vi hade beställt på restaurangerna, men inga mängder. Vill man minimera riskerna för magsjuka så tror jag att det kan vara klokt att undvika buffémat, även om jag inte på något sett tror att vi blivit smittade av den. Just när det gäller magsjukan så tror jag tyvärr att det är lätt att smittas andra vägar också, lite kallsup i poolen etc.

Vår son är väldigt nöjd och anpassningsbar så vi stötte inte på några större svårigheter under resan. Det tog oss några dagar att lära sig att hantera värmen, men till sist hittade vi fungerande rutiner kring det också. Mitt på dagen fick han sova i sin vagn i hotellrummet (med AC på) eller på balkongen, vid poolen var det så varmt även i skuggan att han inte lyckades få någon längre, skön sovstund där. Vi undvek att bada med honom mitt på dagen, men på eftermiddagarna gick det bra. På kvällarna, när solen hade gått ner och vi gick ut för att äta middag så var han nöjd i vagnen, oftast satt han i vagnen medan vi åt, kanske knaprandes på en majskrok eller två :) Flygningarna gick också bra, han sov några timmar och vi fick utnyttja ett ledigt säte i närheten av våra platsen både på vägen dit och hem, så vi slapp ha honom i knät hela tiden (vi flög reguljärt med Thai). Så egentligen tyckte jag inte att någonting var jobbigt, men helt klart får man utgå i från barnens behov under resan, precis som man gör hemma :)

Vi bokade våra flybiljetter genom Odenresor och boendet genom Sawadee på nätet, var väldigt nöjda med båda.

Mamma72
    Just nu var inte vattnet klart och fint så som i katalogerna vid Kata beach, men det är ju regnperiod nu med mycket strömmar etc, tror att det är finare under högsäsongen:)

• Love5

Stockrosen:
    Vi hade med oss ungefär en burk om dagen, var borta drygt två veckor. Jag köpte av de alternativen som finns i plastförpackningar, Nestlés NaturNes och Hipps Pasta junior + något mer från Hipp i plastförpackningar (kommer inte ihåg just nu vad de heter :) ) Kom på efter ett tag att Hipps pastarätter (i hjärtformade förpackningar) kunde jag dela till två måltider och kokade då lite extra pasta till. Då blev portionerna lagom stora och mindre "såsiga".  Det gjorde också att han vissa dagar kunde äta två portioner av burkmat.

• Love5

Jag har en fråga om flytvästar, framför allt till barnen. Vi åker till Phuket om två veckor, kommer att bo på Kata, men planerar en utflykt till Phi Phi Islands under ett par dagar. Är det klokast att ta med sig flytvästar till barnen hemifrån? Longtail-båtarna som man blir hänvisad till vid Phi Phi lär väl inte ha några västar man kan låna? Hur är det med båten från Phuket till Phi Phi, finns det lånevästar på de båtarna? Våra barn är 2, 7 och 11 år gamla.

• Love5

Jag har köpt mina vakumpåsar på Clas Olsson, såldes i tvåpack om jag minns rätt. Har både sådana som man behöver dammsugare till, och sådana man trycker/rullar luften ur. 

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)