• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • stockrosen
    Mawe123 skrev 2010-06-15 22:18:46 följande:
    Han är en rörlig 10-åring =)
    ..som kommer att få det tufft att vara stilla hela lovet..
    Ja, verkligen.
    För några år sedan när jag var låg inne på sjukhuset med min son så mötte vi en 13-åring som ramlat med sin sparkcykel och brutit bägge handlederna. Det var maj månad och han hade också hela sommaren framför sig.....det var verkligen jättejobbigt för honom eftersom han var tvungen att ta hjälp av andra när han skulle torka sig....inte så kul för en 13-åring ...kommer nog aldrig att glömma honom
  • winters

I går var jag inne på Fritidsresor och frågade vad som gällde för bagage för oss som ska vara borta en månad med Thomas Cook. Vi vuxna får 10 kg extra, alltså 30 kg per person, men barn utan eget säte får bara ha med sin barnvagn. På Fritidsresors egna flyg fick även dessa ha med 10 kg.

Hade hoppats på 10 kg även för Oscar, men 20 kg extra är ju inte fy skam, får ju handla upp vikten för alla hans blöjor, gröt o välling som vi har med ner oxå! :)

Oscar 091001
  • Pelex
    winters skrev 2010-06-17 09:00:54 följande:
    I går var jag inne på Fritidsresor och frågade vad som gällde för bagage för oss som ska vara borta en månad med Thomas Cook. Vi vuxna får 10 kg extra, alltså 30 kg per person, men barn utan eget säte får bara ha med sin barnvagn. På Fritidsresors egna flyg fick även dessa ha med 10 kg.

Hade hoppats på 10 kg även för Oscar, men 20 kg extra är ju inte fy skam, får ju handla upp vikten för alla hans blöjor, gröt o välling som vi har med ner oxå! :)
    Oscar 091001
    Så bra, då får vi som åker med TUI Fly Nordic ta med 10 kg i bagage till sonen som ska sitta i vårt knä under resan. Det visste jag inte, så skönt :)
  • Mawe123
    Smilla75 skrev 2010-06-15 19:48:02 följande:
    Det är superfint. Vi bor i lägenheterna som vanligt men hade valt husen om jag inte vore så snål. Hoppas din son tar det lite lugnare på sin upptäcksresa i huset i år.
    Har ni lägenhet på bottenvåningen då? Jag gillade inte riktigt de låga balkongräckena. Om man bor nederst skulle det vara okej, men högre upp skulle jag få vakte tre åringen hela tiden.

Vi tar med oss min far på resan också, så husen med en egen paviljong passar oss perfekt. Vi hyrde B9, tror jag det var, förra året, och det var perfekt för våra behov. I år blir det ett C hus tvärs över gränden, tror det huset är vääääldigt lika det vi hyrde i vintras.

Räknade lite på vår budget igår, åh shit va dyrt det kommer att bli, resan och boendet ca 100 000 spänn och 40 000 för att äta och leva på plats.

Men då är vi ju 6 personer 3 vuxna o 3 barn.
    William 000213, Lowe 070712
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-06-17 11:18:43 följande:
    Har ni lägenhet på bottenvåningen då? Jag gillade inte riktigt de låga balkongräckena. Om man bor nederst skulle det vara okej, men högre upp skulle jag få vakte tre åringen hela tiden.

Vi tar med oss min far på resan också, så husen med en egen paviljong passar oss perfekt. Vi hyrde B9, tror jag det var, förra året, och det var perfekt för våra behov. I år blir det ett C hus tvärs över gränden, tror det huset är vääääldigt lika det vi hyrde i vintras.

Räknade lite på vår budget igår, åh shit va dyrt det kommer att bli, resan och boendet ca 100 000 spänn och 40 000 för att äta och leva på plats.

Men då är vi ju 6 personer 3 vuxna o 3 barn.
    Ja, vi har haft de nedersta tre år i rad, blir så även i år. Jag brukar hoppa över räcket om det är bråttom! Matpengar tycker jag inte du ska räkna fullt ut, det kostar ju hemma med. Och så sänker vi värmen i huset och sparar massor, eller hur.
  • Mawe123
    Smilla75 skrev 2010-06-17 12:50:52 följande:
    Ja, vi har haft de nedersta tre år i rad, blir så även i år. Jag brukar hoppa över räcket om det är bråttom! Matpengar tycker jag inte du ska räkna fullt ut, det kostar ju hemma med. Och så sänker vi värmen i huset och sparar massor, eller hur.
    Ja vi får väl tänka så, maken sa igår när jag satt och plitade ner min budget att vi kanske inte behövde åka på så mycket båtutflykter och inte hyra egen båt något, men näe det örat vill jag inte lyssna på - vill ju unna sig massor när man väl kommit iväg =)
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2010-06-17 12:53:16 följande:
    Ja vi får väl tänka så, maken sa igår när jag satt och plitade ner min budget att vi kanske inte behövde åka på så mycket båtutflykter och inte hyra egen båt något, men näe det örat vill jag inte lyssna på - vill ju unna sig massor när man väl kommit iväg =)
    Ja, med tanke på hus stor del av budgeten flygbiljetterna utgör så känns det trist att snåla på det som gör resan minnesvärd. Min man påminner mig alltid om det när jag undrar om han alltid måste ta rätter för 300BHT istället för 150, dumsnål som jag är!
  • Mawe123
    Smilla75 skrev 2010-06-17 13:24:08 följande:
    Ja, med tanke på hus stor del av budgeten flygbiljetterna utgör så känns det trist att snåla på det som gör resan minnesvärd. Min man påminner mig alltid om det när jag undrar om han alltid måste ta rätter för 300BHT istället för 150, dumsnål som jag är!
    Tjusningen är ju lite att kunna beställa in flera rätter, prova, rata det man inte gillar och beställa nytt, utan att det kostar så mycket!

Snåla kan man göra hemma resten av året, ""unna sig" tycker jag är ett fint uttryck när man är på semester Skrattande
  • Tullemi
    Mawe123 skrev 2010-06-17 13:38:59 följande:
    Tjusningen är ju lite att kunna beställa in flera rätter, prova, rata det man inte gillar och beställa nytt, utan att det kostar så mycket!

Snåla kan man göra hemma resten av året, ""unna sig" tycker jag är ett fint uttryck när man är på semester Skrattande
    Jaa, massa mat ska man smaka på . Vi har ingen budget (inget uträknat iaf)  för mat/dryck/utflykter osv.....eller vi har väl ett maxtak kan man säga och det är ganska högt satt. Sen om man inte gör av med pengarna så finns dom när vi kommer hem istället.
    Milea 080217 Lucas 100202
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)