• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Thegran

för er som är intresserade så har jag kollat runt lite ang matpriser på Klong dao. Vi har ju diskuterat det lite tidigare i tråden.

På V.R minimart kan man äta en huvudrätt från ca 70 bath och uppåt. Mitt emot southern ska det också finnas ett ställe med priser i samma klass. Man ska även kunna köpa ris och kyckling längs gatan för 100 bath, som räcker till tre-fyra pers.
    Fick även tipset att om man vill äta billigt så ska man undvika resorternas restauranger.

Så, billig mat finns på Klong dao också alltså :) Så skillnaden jämfört med long beach behöver inte vara så farlig. Där finns ju också både billiga och dyrare ställen.

• annaerika

Det finn kolera i Thailand! Över 200 personer fick allvarlig kolera  för ett tag sen. Diarre på utomlands är det vanligaste hälsoproblemet. Dukoral har 85% skyddseffekt mot kolera och 60-70% mot den vanligaste orsaken till turistdiarré. Experter inom resemedicin rekomenderar det särskillt till barn över 2 år då de är mkt känsliga mot uttorkning. Vill man chansa och skippa vaccinet är risken 50% att man drabbas av diarré och förlorar värdefulla dagar på sin semester. Vissa får tom kroniska besvär med tarmen...
     Viktigaste att man skyddar sig mot sjukdomar som sprids med mat och vatten. Skippa hepatit B då risken för en vanlig svensk familj att drabbas är minimal.

Det finns så många vårdcentraler och olika läkare som vaccinerar men som inte kan ett skit. Titta på www.reseradet.se. Skrivs av sveriges ledande infektionsläkare inom resemedicin, prof. Lars Rombo

Jag reser till Thailand i januari och betalar över 50 000.- för vår familjs resa. Tänker definitivt inte chansa så jag tar Dukoral!

• winters
    Thegran skrev 2010-08-11 06:55:43 följande:
    vi har kört på ca 26 grader, dock utan barn med.
    Vi har oxå haft 26-28, utan barn. Men visst borde de klara det, det upplevs ju som svalt iom ACn, eller?

Hur ska ni göra med pyjamas, vissa (de flesta) kvällarna vill vi kunna gå ut med Oscar i sulkyn när han förhoppningsvis sover. Blir det för varmt med långärmad pyjamas då, ska vi bara köra på de kortärmade historierna?
    Oscar 091001
  • Thegran
    winters skrev 2010-08-11 10:45:39 följande:
    Vi har oxå haft 26-28, utan barn. Men visst borde de klara det, det upplevs ju som svalt iom ACn, eller?

Hur ska ni göra med pyjamas, vissa (de flesta) kvällarna vill vi kunna gå ut med Oscar i sulkyn när han förhoppningsvis sover. Blir det för varmt med långärmad pyjamas då, ska vi bara köra på de kortärmade historierna?
    Jag själv hade ofta långbyxor på kvällarna :) Jag är iof en fryslort, men jag upplevde att man snabbt vande sig vid värmen och då blev kvällarna svala.
    Vi packar bara med kortärmad pyjamas om vi ens packar med det. dottern är varm av sig. vill ni kan ni ju ha med en tunn filt istället. finns ju "nätfiltar" som bör vara svala. Mysigt att bädda ner sig lite om man ska sova :)
  • winters
    Thegran skrev 2010-08-11 10:59:10 följande:
    Jag själv hade ofta långbyxor på kvällarna :) Jag är iof en fryslort, men jag upplevde att man snabbt vande sig vid värmen och då blev kvällarna svala.
    Vi packar bara med kortärmad pyjamas om vi ens packar med det. dottern är varm av sig. vill ni kan ni ju ha med en tunn filt istället. finns ju "nätfiltar" som bör vara svala. Mysigt att bädda ner sig lite om man ska sova :)
    Japp, så får det bli, så får han ha en långärmad på planet, för där fryser jag alltid iaf! :)
    Oscar 091001
  • Thegran
    winters skrev 2010-08-11 11:08:01 följande:
    Japp, så får det bli, så får han ha en långärmad på planet, för där fryser jag alltid iaf! :)
    ja, på planet behövs långärmat! och gärna lite varmare sort också. Tänker ta villervalla pyjamasen, den är varme och mjukare än pyjamasarna från tex lindex :)
  • lillsussan

Nä, nu vet jag varken ut eller in längre. Har fått massa bra hjälp och bilder från Tessa G för både Good Days och DR Lanta. Känns som allt hänger på vilken strand man skall välja. Vi har inget behov av barnpool, gungor etc (dessa lär ändå få umgås med de kommande åren... , men däremot barnvagnsvänligt så man kan promenera runt (2 vuxna + bebis).
    HJÄLP!!!

Long Beach: mer gemytligt (?), inte lika långgrunt vilket fungerar bra för oss då vi bara har en bebis som ändå inte kommer kunna bada, fler restaurangutbud? Negativt: inte lika lätt att ta sig runt med barnvagn? Finns tydligen rätt många kassa boenden som man skall undvika

Khlong Dao: finare område och bättre boenden (?), lättare att gå med barnvagn, kan promenera till Ban Sala Dan. Negativt: mer turistigt (?)

Har även kikat på Golden Bay Cottage och Southern Lanta som också verkar vara bra alternativa boenden på Khlong Dao.

Känns som jag behöver någon som bestämmer det här åt mig... Usch vilken velpelle jag är!

Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • Mitt livs lycka
    lillsussan skrev 2010-08-11 12:05:38 följande:
    Nä, nu vet jag varken ut eller in längre. Har fått massa bra hjälp och bilder från Tessa G för både Good Days och DR Lanta. Känns som allt hänger på vilken strand man skall välja. Vi har inget behov av barnpool, gungor etc (dessa lär ändå få umgås med de kommande åren... , men däremot barnvagnsvänligt så man kan promenera runt (2 vuxna + bebis).
    HJÄLP!!!

Long Beach: mer gemytligt (?), inte lika långgrunt vilket fungerar bra för oss då vi bara har en bebis som ändå inte kommer kunna bada, fler restaurangutbud? Negativt: inte lika lätt att ta sig runt med barnvagn? Finns tydligen rätt många kassa boenden som man skall undvika

Khlong Dao: finare område och bättre boenden (?), lättare att gå med barnvagn, kan promenera till Ban Sala Dan. Negativt: mer turistigt (?)

Har även kikat på Golden Bay Cottage och Southern Lanta som också verkar vara bra alternativa boenden på Khlong Dao.

Känns som jag behöver någon som bestämmer det här åt mig... Usch vilken velpelle jag är!
    Här har du ytterligare en velpelle - har alltid så himla svårt att bestämma mig när det gäller sådant här. Nu har vi iaf beslutat oss för att bo på Khlong Dao. Vi ska bo på DR Lanta. När det nu är bokat så känns det som att vi definitivt valt rätt.
  • Thegran
    lillsussan skrev 2010-08-11 12:05:38 följande:
    HJÄLP!!!

njae, lite fel. På Long beach finns inte lika mycket restauranger som på Klong dao. Och Long beach är vackrare än Klong dao :)
    Bra boenden finns på båda stränderna, så låt inte den saken avgöra utan bestäm först vilken strand ni vil bo på och sen boende, tycker jag :)
  • Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-11 12:20:54 följande:
    Här har du ytterligare en velpelle - har alltid så himla svårt att bestämma mig när det gäller sådant här. Nu har vi iaf beslutat oss för att bo på Khlong Dao. Vi ska bo på DR Lanta. När det nu är bokat så känns det som att vi definitivt valt rätt.
    haha, vi börjar bli många från tråden som ska bo på DR Skrattande

nä, nu vaknade dotra så nu är det lekparken som gäller...
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)