• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • Alyssa

Jahapp, här blev man ju total ignorerad! Tack för hjälpen...

• Mawe123
    Alyssa skrev 2010-08-15 12:43:59 följande:
    Jahapp, här blev man ju total ignorerad! Tack för hjälpen...
    Hur länge ska ni vara borta? Vi packade med oss två stora paket blöjor i vagnväskan, när de tog slut köpte vi Mamy Poky (el ngt liknande namn) Fanns storpack på mataffären inne i Saladan, samt även mindre förp på typ 7-11. Tror de kostade ungefär som blöjor i sverige, dvs de var dyra, men det är vi ju vana att betala, fungerade lika bra som t ex libero.

Vår son var två när vi var i Thailand, han åt mest ris och bacon eller ris och kyckling, men även spagetti carbonara och bolognese. tycker det fanns mycket barnmat och vi bad alltid om den utan chili och liknande starka kryddor.

Vaccinationer vet jag inte så mycket om, vi hade missat MPR vaccinet på minstingen så det skyndade vi oss att ta innan och sen tog vi twinrix hela familjen.

Hoppas du känner dig lite hjälpt nu, här brukar vi inte ignorera utan hjälpa varandra massor, en toppen tråd Solig
    William 000213, Lowe 070712
  • resemamman
    Alyssa skrev 2010-08-14 12:32:25 följande:
    Hejsan!
    Nästa år i April reser vi till Lanta med barnen och vi kommer behöva alla tips och råd vi kan få vad gäller att resa med småbarn. Vi var där för två år sen då utan barn, nästa år åker vi med en 7åring, 4åring och en 1åring. Det är väl 1åringen som man funderar mest över hur det ska fungera.

Boende har vi då vi bor hos svägerskan och hennes man men allt det andra med välling blöjor mm. Välling får vi ta med antar jag men blöjor? Hur är det med sånt? Är det dyrt att köpa blöjor där? Och barnmat? Kan han äta vanlig mat om han får vaccin? Får han ta vaccin vid den åldern? Han kommer att vara 1år och 3månader.
    Det finns massor av svar på dina frågor bakåt i tråden, kolla där. Här kommer lite kortfattat...

Välling finns inte. Blöjor finns massor och bra. Ca samma pris som hemma så släpa inte blöjor över halva jorden ;). Barnmat i burk finns en del på Lanta men restaurangerna kan fixa bra mat till barn. Mina har ätit restaurangmat redan vid 6 månader... Kolla med en vacc klinik om vaccination...
  • Thegran
    Soffs skrev 2010-08-15 09:42:44 följande:
    Vi har precis börjat planera eftersom vi inte har vetat om kan komma iväg i år men nu ser det ut att gå vägen!

Vi har hittat jättebra biljetter Köpenhamn-Bangkok och ska sedan vidare till Krabi och sträckan Bangkok-Krabi är under halva priset om vi åker med Air Asia mot att boka Köpenhamn-Bangkok-Krabi direkt. Är det någon som har någon erfarenhet av att byta till Air Asia? Det borde väl rimligen bli att plocka ut bagaget, ta sig igenom säkerhetskontrollen igen, tullen och checka in igen osv? Hur lång tid kan detta ta? Någon bokningssida där man kan boka hela biljetten inkl Air Asia annars?
    vilka flyger ni med mellan köpenhamn-bkk?
  • Flamma

Så, då var en 2 veckors resa bokad till Karon. Blev vad det blev, när saker och ting inte alltid är som man tänkt sej. Får väl hoppas att vi råkat boka lite fler veckor, som du Mileas Mamma

Vad säger ni om Karon? Bra och dåligt? Vad bör man se???

MELVIN -05 & MEYA -10
  • Tullemi
    Flamma skrev 2010-08-15 18:35:54 följande:

Så, då var en 2 veckors resa bokad till Karon. Blev vad det blev, när saker och ting inte alltid är som man tänkt sej. Får väl hoppas att vi råkat boka lite fler veckor, som du Mileas Mamma

Vad säger ni om Karon? Bra och dåligt? Vad bör man se???

Dåligt: att det är höga vågor i havet vissa dagar, skräddarna och deras inkastare, lite chartervarning, ganska o-exotiskt

Bra: lagom stort, inte något störande nattliv (kan dock bero på var man bor), nära till shopping och andra stränder om man vill se sig runt. Kvällsmarknaden vid templet är lite rolig.

Tja, det är vad jag kommer på nu . När ska ni dit?
  • Flamma
    Tullemi skrev 2010-08-15 19:35:43 följande:
    Dåligt: att det är höga vågor i havet vissa dagar, skräddarna och deras inkastare, lite chartervarning, ganska o-exotiskt

Bra: lagom stort, inte något störande nattliv (kan dock bero på var man bor), nära till shopping och andra stränder om man vill se sig runt. Kvällsmarknaden vid templet är lite rolig.

Tja, det är vad jag kommer på nu . När ska ni dit?
    Tack Den 3 December är det dags. Känns lite som att man får falukorv istället för fläskfilé, men men... Allt kan man inte styra över *surar* 
    MELVIN -05 & MEYA -10
  • Tullemi
    Flamma skrev 2010-08-15 20:16:54 följande:
    Tack Den 3 December är det dags. Känns lite som att man får falukorv istället för fläskfilé, men men... Allt kan man inte styra över *surar* 
    Varför åker ni till Karon då? Eller jag menar....du vill hellre någon annanstan låter det som. Var det inte möjligt att boka annat resemål?
  • Flamma
    Tullemi skrev 2010-08-15 20:19:52 följande:
    Varför åker ni till Karon då? Eller jag menar....du vill hellre någon annanstan låter det som. Var det inte möjligt att boka annat resemål?
    Nej, det var inte resmålet i sej jag menade, utan att vi hade planer på att vara borta läääänge å så blir det bara 2 veckor. Jag tycker det blir roligt att kika runt lite  Sen är det ju inte sååå långt till Kamala där vi varit förr och trvis. Plus att vi ska flyga hem från Krabi, vilket innebär att vi kommer kunna vara nån sista natt evt i AoNang - vårat paradis
    MELVIN -05 & MEYA -10
  • Karisma

Tror jag börjar bli smått beroende av thailand, varje ledig stund så sitter jag och söker på olika ställen och ja allt möjligt om thailand.Skrattande

Någon som varit i Kamala/Kamala beach som kan berätta vad de tyckte om den orten?

Vi kommer vara i Thailand i ung 5veckor vi har bara inte bestämt var vi ska fara, Kamala är ett av ställena jag är lite nyfiken på.

Någon som har tips på någon som hyr ut hus där som är ärlig, vill verkligen undvika att bli lurad. Om möjligt. Tungan ute

/K

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)