• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • lillsussan
    Thegran skrev 2010-08-11 12:31:04 följande:
    njae, lite fel. På Long beach finns inte lika mycket restauranger som på Klong dao. Och Long beach är vackrare än Klong dao :)
    Bra boenden finns på båda stränderna, så låt inte den saken avgöra utan bestäm först vilken strand ni vil bo på och sen boende, tycker jag :)
    Jo, det är väl just det - VÅGA VÄLJA STRAND... Fasiken, det enda som just nu talar emot Long Beach är att det kanske är svårare att promenera med barnvagn och vi lär ju inte orka konka runt på Ebba hela tiden. Jag blir crazy!!!

Longing for a little one - lyckostar ni som har bestämt er!!!
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • Tullemi

Vi tog ju Dukoralen för 2 år sen och då borde det räcka med en påfyllnadsdos om jag fattat det rätt?  OM vi nu tar det dvs.

• lillsussan

Lite Wild & Crazy kanske - men vad tror ni om en vecka på Good days på Long beach och en vecka Khlong Dao (troligtvis på DR Lanta eller Golden Day Cottage).

Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • winters
    Tullemi skrev 2010-08-11 13:19:18 följande:
    Vi tog ju Dukoralen för 2 år sen och då borde det räcka med en påfyllnadsdos om jag fattat det rätt?  OM vi nu tar det dvs.
    Vi tog 2 doser 2004 och sedan 1 dos 2007, vi vill ta nu igen, räcker det med bara en då? Vet någon om man kan köpa det på typ vårdcentralen oxå, eller måste vi ta oss till ett vaccinationsställe?

Oscar är för liten för att få, men ska få något för Hepatit och MPR. Han kommer bara hinna få två sprutor Twinrix innan vi åker pga åldern, är det tillräckligt, eller ska vi försöka satsa på Havrix i stället, eller finns det något annat bättre alternativ? Ska till BVC på måndag och då ska vi planera höstens vaccinationer inför avresan som snart är tre månader bort! Skrattande
    Oscar 091001
  • Tullemi
    winters skrev 2010-08-11 14:06:18 följande:
    Vi tog 2 doser 2004 och sedan 1 dos 2007, vi vill ta nu igen, räcker det med bara en då? Vet någon om man kan köpa det på typ vårdcentralen oxå, eller måste vi ta oss till ett vaccinationsställe?

Oscar är för liten för att få, men ska få något för Hepatit och MPR. Han kommer bara hinna få två sprutor Twinrix innan vi åker pga åldern, är det tillräckligt, eller ska vi försöka satsa på Havrix i stället, eller finns det något annat bättre alternativ? Ska till BVC på måndag och då ska vi planera höstens vaccinationer inför avresan som snart är tre månader bort! Skrattande
    Jag läste någonstans att gränsen för att det ska räcka med en påfyllnadsdos är 2 år.
    Angående Twinrix så tror jag att man får ett skydd just inför resan med 2 doser, men för att få det långvariga skyddet så behövs dos 3.
    Just det ja, vi (bor i Partille/GBG) kan bara köpa Dukoral på vaccinationsklinik. Får ingen hjälp på VC eller BVC.
  • annaerika

När det gäller Dukoral så ta en påfyllnad inom 2 år annars måste du börja om. Om ni vill ha vaccin utan en massa tillsatser (Havrix) så fråga om de inte har Epaxal istället. Det är ett biologiskt nedbrytbart vaccin utan en massa antibiotika, aluminium mm. Jag gav min son det och han slapp alla biverkningar som Havrixen ger.

• cillae

Ang matpriser: Vi var på Lanta senast i mars/april 2010. Generellt är väl att väljer man att åta uppe på gatan så är det mycket billigare än på stranden, och nästan godare. Enkla ställen med plastbord efter vägen har supergod mat. Visst är det skönt at äta på stranden och enklare med barnen, men det går ju att variera. Nu sist var det så varmt så vi åt nästa uteslutande lunch på DR för det gick inte att gå iväg med barnen, dom är ju inte billigast, men god och bra mat. Thairätter från 100 THB inkl ris, om man tar "on rice" så ca 70 THB. MEn det var lång väntetid på lunchen efterssom de flesta åt där och typ alla som bodde på Chada kom dit och åt lunch, sen till middan var det nästan tomt där. Vi är så sugna nu igen så vi har bokat 12 nov igen :) En månad denna gång med. Ska bli underbart skönt!

• Thegran
    cillae skrev 2010-08-11 17:36:19 följande:

Ang matpriser: Vi var på Lanta senast i mars/april 2010. Generellt är väl att väljer man att åta uppe på gatan så är det mycket billigare än på stranden, och nästan godare. Enkla ställen med plastbord efter vägen har supergod mat. Visst är det skönt at äta på stranden och enklare med barnen, men det går ju att variera. Nu sist var det så varmt så vi åt nästa uteslutande lunch på DR för det gick inte att gå iväg med barnen, dom är ju inte billigast, men god och bra mat. Thairätter från 100 THB inkl ris, om man tar "on rice" så ca 70 THB. MEn det var lång väntetid på lunchen efterssom de flesta åt där och typ alla som bodde på Chada kom dit och åt lunch, sen till middan var det nästan tomt där. Vi är så sugna nu igen så vi har bokat 12 nov igen :) En månad denna gång med. Ska bli underbart skönt!

ska ni bo på dr i år med?
    isånnafall är vi där samtidigt.

och tack för info om matpriser! Från 100 bath låter helt ok :)
  • Mitt livs lycka
    lillsussan skrev 2010-08-11 13:24:40 följande:
    Lite Wild & Crazy kanske - men vad tror ni om en vecka på Good days på Long beach och en vecka Khlong Dao (troligtvis på DR Lanta eller Golden Day Cottage).
    Det är väl en bra kompromiss tycker jag! Go for that!
  • smarres
    Thegran skrev 2010-08-11 06:55:43 följande:
    vi har kört på ca 26 grader, dock utan barn med.
    cillae skrev 2010-08-10 22:32:42 följande:
    Vi brukar ha våran på 27-29 grader och oftast bara fläkten på på natten, och då känns det ändå kallt när man kommer in.
    Oj, va de så högt....Tur jag dubbelkollade me er =)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)