• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • MissCh

Förresten, om det är någon som behöver solskyddskläder (badkläder) till lite större barn, så har jag råkat införskaffa lite för många set från Sunmate... sånt händer mig jämt, är en sån shoppinggalning ibland Skrattande

• Smilla75
    MissCh skrev 2010-08-08 20:27:59 följande:
    Förresten, om det är någon som behöver solskyddskläder (badkläder) till lite större barn, så har jag råkat införskaffa lite för många set från Sunmate... sånt händer mig jämt, är en sån shoppinggalning ibland Skrattande
    Jag behöver ett extra set tvådelat stl 110. Hör av dig om något sådant finnes!
  • MissCh
    Smilla75 skrev 2010-08-08 20:36:25 följande:
    Jag behöver ett extra set tvådelat stl 110. Hör av dig om något sådant finnes!
    Nej tyvärr, de här var i 128 och 134...
  • Thegran

nån mer som ska på Thailandfestivalen i Kungsträdgården?

• Tullemi
    Thegran skrev 2010-08-09 06:37:05 följande:
    nån mer som ska på Thailandfestivalen i Kungsträdgården?
    Deta hade varit skoj, men vi har ingen möjlighet
  • syster j

Jag tänkte ta mig familjen och gå dit!

• smarres
    lillsussan skrev 2010-08-06 22:54:32 följande:

Också var det tänkbara orter: efter att både läst här i tråden och i böckerna är vi inne på Koh Lanta, Railay och Khao Lak. Funderar på att välja två av dessa, t ex efter att ha landat i Phuket åka med våt till Koh Lanta och stanna där i ca 10 dagar och sedan till Khao Lak och stanna där 10 dagar (båt + taxi vilket är ca 6 timmars resa).

Koh Lanta verkar vara lugnt och enligt böckerna slipper man "massage-ställena" och inkastarna. Sen verkar man kunna göra fina utflykter till Phang Nga och Kha Sook och Ko Similian. Någon som varit där nyligen som kan instämma? Och kanske tips på boende - ej nödvändigt med barnpool etc då vår kiddo bara är 7 månader när vi är där, men gärna mysigt och bra standard.

Tar gärna emot tips på vilka av ställena; Koh Lanta, Railay och Khao Lak ni rekommenderar och likaså bra boenden. Kan tänka mig betala uppemot 700 kr/natt.

Vi va på Lanta o Kao Lak  i mars 2009. Vi tyckte jättemycket om Lanta, men inte Kao Lak. Lanta är i mina ögon mycket mysigare, med bungalows och restauranger på stränderna. I Kao Lak var det mest större hotellkomplex som låg vid stränderna, inte alls lika charmigt. o vi skulle inte åka dit igen, men sen beror det ju helt på vad man är ute efter...Vi åkte på en dagsutflykt till Similian island, helt oförglömligt. Vi hade med våran då 10-månaders lilla tjej på utflykten o de gick jättebra. Jag o min man kunde ut o snorkla tillsammans medans de som jobbade hade hand om lilltjejen.
  • smarres
    lillsussan skrev 2010-08-07 11:54:13 följande:
    Det kanske är kört för vår Ebba också som då är 7 månader. Så då gäller att försöka få platser vid en vägg då. Tack för tipset!
    Vi hade en babycot till våran tjej förra gången vi va iväg, hon va då 8 månader, 10 månader när vi åkte hem. Det gick jättebra. Vi har tänkt ha de till våran andra tjej när vi åker, hon kommer vara 9 månader då, ja hoppas det kommer funka lika bra me henne....Glad
  • Tullemi
    smarres skrev 2010-08-09 15:46:57 följande:
    Vi hade en babycot till våran tjej förra gången vi va iväg, hon va då 8 månader, 10 månader när vi åkte hem. Det gick jättebra. Vi har tänkt ha de till våran andra tjej när vi åker, hon kommer vara 9 månader då, ja hoppas det kommer funka lika bra me henne....Glad
    Det går efter vikt/längd va? Milea fick ingen, men hon var både lång och tung för sin ålder....
  • smarres
    Tullemi skrev 2010-08-09 15:57:36 följande:
    Det går efter vikt/längd va? Milea fick ingen, men hon var både lång och tung för sin ålder....
    Jo, så är det nog. Ida vägde 8kg o va 69cm lång när vi kom hem. Va tvungen o kolla va finnair har för regler nu....Ida va ju äldre än 6 mån. Men det gick ju bra ändå, ingen som frågade om det...

Babykorg
     Babykorgens innerlängd får högst vara 70 cm och spädbarnet som använder korgen får inte väga mer än 11 kg och inte vara äldre än 6 månader.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)