• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • lillsussan
    winters skrev 2010-08-07 09:19:27 följande:
    Vi åker non-stop till Krabi i 4 veckor med Fritidsresor i november, men vi har även hotell med dem, så det kanske är annorlunda, eller var det fullt på 4-veckorsresorna?
    Kollade upp Fritidsresor - när man söker på fyra veckor från GBG fungerar inte sökningen. Tittar jag på två veckor så verkar det bara finnas resor i början av december och därefter i februari. Så nu känner jag mig faktiskt rätt stressad. Hade så gärna velat ha direktflyg...

Men tar vi och åker till Phuket är det ju hyffsat nära Khao Lak, även om det blir lite längre att ta sig till Ko Lanta eller Railay.
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • syster j

Det heter Koh kho Kao. Jättefint och väldigt lugnt. Om man vill åka charter så är det bara Apollo som har det resmålet (om det inte har ändrats förstås). 

• MissCh
    lillsussan skrev 2010-08-08 14:34:57 följande:
    ÅÅh så härligt detta såg ut. Är det smidigt att ta sig till Railay från Phukets flygplats?

Försöket hitta Koh Kho Khai i mina böcker men icke. Ligger det norr eller söder om Khao Lak?
    Ja, Railey är väldigt nära Ao Nang. Man kan åka båt eller bil från Phuket. Vi bokade en riktig minivan med luftkonditionering och bilbarnstolar från Phuket till Ao Nang vid båtarna. Det var ca 3 timmar har jag för mig, och sedan tar man longtailbåt ca 10 minuter därifrån till Railey, det finns inget sätt att åka bil dit :)

Koh Kho Khao är en ö som ligger ca 2 mil norr om Khao Lak tror jag det är. Vi hade bokat på det här hotellet:
    www.thailandhotell.se/region/hotel.php sen blev det ändrat pga av att vi reste i lågsäsong och just då var det en av de regnigaste platserna... istället bokade vi på Koh Yao som har väldigt lite regn den perioden. Men en vän som rest runt sade att de hade betalat minst där av de fyra ställen de varit, men ändå ätit godast och varit mest nöjda Glad Det är i och för sig över två år sen, men efter tsunamin.
  • Mawe123
    lillsussan skrev 2010-08-08 15:16:09 följande:
    Kollade upp Fritidsresor - när man söker på fyra veckor från GBG fungerar inte sökningen. Tittar jag på två veckor så verkar det bara finnas resor i början av december och därefter i februari. Så nu känner jag mig faktiskt rätt stressad. Hade så gärna velat ha direktflyg...

Men tar vi och åker till Phuket är det ju hyffsat nära Khao Lak, även om det blir lite längre att ta sig till Ko Lanta eller Railay.
    Jag tror inte att de släppte 4 veckors resorna med fritidsresor utan hotell på webben. Jag ringde dem direkt när vi kommit hem från Thailand i vintras för att boka ny resa. Det var i januari. Ville då åka från mitten av dec till mitten av jan.
    Första svaret var då att det inte gick om jag inte bokade hotell också.

Men efter lite ringande och tjatande ringde en tjej upp och erbjöd mig de stolar jag ville ha, men jag har aldrig hittat dem på nätet.

Så vi bokade våra platser redan i början av januari.

De flygen med tuifly är superbra. Vi åkte direkt stockholm-krabi och alla hade eget underhållningspaket i stolarna. Uppskattades lika mycket av 2åringen som av morfar Flört
    William 000213, Lowe 070712
  • Mitt livs lycka

Så nu är flygbiljetterna och första boendet bokat! Det blev sju nätter på DR Lanta på Koh Lanta. Efter det ska vi hitta ett boende på Phi Phi (troligtvis Banyan) i fyra nätter och sedan tre nätter på Wanna's Place i Ao Nang! LÄNGTAR!!!

• Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-08 17:05:08 följande:
    Så nu är flygbiljetterna och första boendet bokat! Det blev sju nätter på DR Lanta på Koh Lanta. Efter det ska vi hitta ett boende på Phi Phi (troligtvis Banyan) i fyra nätter och sedan tre nätter på Wanna's Place i Ao Nang! LÄNGTAR!!!
    Vad kul att ni tog DR :)
  • Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-08 17:05:08 följande:
    Förresten, är lite nyfiken, vad fick ni för pris på DR?
  • Thegran

Någon som har koll på hur det är med barnskor på Lanta?
    finns det några någolunda att köpa?

• Smilla75
    Thegran skrev 2010-08-08 17:40:51 följande:
    Någon som har koll på hur det är med barnskor på Lanta?
    finns det några någolunda att köpa?
    Finns enbart crockskopior i små storlekar. Sandalkopior från stl 24 el 25 har jag sett. Billigare hemma på rea dock.
  • Thegran
    Smilla75 skrev 2010-08-08 17:46:26 följande:
    Finns enbart crockskopior i små storlekar. Sandalkopior från stl 24 el 25 har jag sett. Billigare hemma på rea dock.
    ok, får försöka köpa på mig några till par innan vi åker. Om vi inte kör enbart på foppatofflor åt henne, det trivs hon i men det kanske blir varmt..?

tack för svaret!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)