• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Vi börjar med en ny tråd här. Välkomna alla nya å gamla!!!

Milea 080217 Lucas 100202
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 18:00
    Här kan alla som vill fylla i avresedatum och resemål:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-04 10:20
    Nya tråden för saker/mat som lämnas kvar i Thailand:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m53795510.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-27 10:19
    Lite tips och goda råd inför packningen:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-21 05:18
    Resebloggar för THAILAND:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m56835611.html
  • Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
  • cillae
    Ewima skrev 2010-08-07 19:18:25 följande:
    Är det någon som varit ellar ska åka till Koh Chang?
    Japp, tre ggr, 2006, 2007, 2008. Nåt särskilt du funderar över?
  • Mitt livs lycka

Någon som har tips på bra och fräscht boende på Phi Phi?? Spelar ingen roll på vilken strand men vi vill gärna ha pool.

• timoa

halloj
    tänk att det fanns en hel tråd om thailan och småbarn, härligt
    ska åka dit i dec med min man och son (då nästan 2år), har ni ngt tips på ort/hotel??
    har aldrig varit där, än mindre åka på långsemester med en liten.....ska åka runt 6dec och vara borta i 2v.
    tacksam för alla tips!

• MissCh

Det finns en del om resmålsalterntiv innan i tråden också. Min favorit är Railey, och jag tycker även Ao Nang är bra. Har hört mkt gott om Koh Kho Khao med småbarn också. Vi var även på fler ställen med barnen, t ex Kata på Phuket, och jag vet att man tycker olika men jag kan inte rekommendera det alls jämfört med de andra ställena. Hör av dig om du undrar något speciellt.

• stockrosen
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-08 09:31:04 följande:
    Någon som har tips på bra och fräscht boende på Phi Phi?? Spelar ingen roll på vilken strand men vi vill gärna ha pool.
    Vi bodde på Phi Phi Villa Resort men det var innan tsunamin....vet inte hur den ser ut nu tyvärr.
  • stockrosen
    Mitt livs lycka skrev 2010-08-08 09:31:04 följande:
    Länkar till tripadvisor och den har väl inte fått världens bästa betyg.
    Dessutom verkar det vara hög musik där också.

Jag som rekommenderade Phi Phi kanske får tänka om. Kanske är det för mkt party där nu än vad det var för 6 år sedan....? Förutom var det massor av kul party inne i centrumet men nu kanske har det spritt sig?

www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g303908-d636091-Reviews-Phi_Phi_Villa_Resort-Ko_Phi_Phi_Don.html
  • lillsussan
    YlvaD skrev 2010-08-07 12:21:13 följande:
    Jopp, var där i tre veckor nu i mars.

Vad undrar du?

//Ylva
    Toppen, här kommer lite frågor och vi är jätteglada om du har tid att ge oss lite svar:

1) Har läst i de böcker jag har införskaffat att det är ett lugnt ställe utan påstridiga säljare/inkastare och inga som säljer "massage". Stämmer det?

2) Har också läst att man skall bo vid Bong Niang (hoppas jag skrev detta rätt)?

3) Kan du rekommendera det (vi har med oss då är 6-7 mån)? Ev boendeförslag?

4) Gjorde ni några bra utflykter? Typ Phang Nga, Kha Sock och Ko Similian? Ngt att rekommendera/undvika?
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • lillsussan
    MissCh skrev 2010-08-07 12:28:11 följande:
    Har tyvärr inte varit på Khao Lak. Men en kollega till mig som åkte en månad med två småbarn var på både Khao Lak och tre andra ställen, och de tyckte att Koh Kho Khai var bästa stället på hela resan. Det är inte så långt från Khao Lak. Bara en tanke.

Jag tycker själv mycket om när det är väldigt vacker omgivning, gärna med dramatiska klippor och så, därför tycker jag att Railey är något man inte borde missa. Det var härligt för barnen där, lugnt på stranden, inga bilar, roliga grottor och så. Skickar med en bild Glad

ÅÅh så härligt detta såg ut. Är det smidigt att ta sig till Railay från Phukets flygplats?

Försöket hitta Koh Kho Khai i mina böcker men icke. Ligger det norr eller söder om Khao Lak?
  • lillsussan
    Stormis skrev 2010-08-07 15:52:00 följande:

En smygläsare hoppar in .

Vi har fått en en korg till vår 8-mån-bebis att åka i på flyget. Mkt tveksamt om han kan ligga i den och sova, men en plats att få komma upp lite i för att äta/leka.

Vi åker nu om bara 13 dagar! Jippi! Ska ta med oss lite välling och gröt som inte finns på plats. Någon som har fått liknande beslagtaget (skumt pulver...) eller vågar man checka in det? Min kusin fick mjölkfria ersättningen bortplockad (gissa om de hade trixigt att hitta mat!) senast de flög, men då visserligen till China. Bör jag packa all sån mat i handbagaget? Har bara flugit med välling en gång innan, men det var charter till Cypern.

Beställde du en sådan via charterbolaget eller flygbolaget? Finns det några vikt/längdbegränsningar eller liknande?
  • lillsussan
    winters skrev 2010-08-07 16:31:12 följande:
    Ja, det var nog så att de inte hade treveckors till Krabi, för de flyger nog bara varannan vecka dit. Vi åker oxå från Landvetter, känns väldigt lyxigt med non-stop. Första två veckorna är vi i Ao Nang och de andra två i Khao Lak. När är det ni funderar på att åka?
    Vi planerar att åka i slutet av december/början av januari. Jag har meddelat mitt jobb att jag skall vara tillbaka runt vecka 3 från föräldraledigheten, men va fan, man kan väl skjuta en vecka till på det. Blir väl bara att räkna lite på det. En vecka mer eller mindre kan väl inte slå så mycket mer i hushållskassan?

Hur reser ni runt mellan Ao Nang och Khao Lak? Får man fråga vilka hotell ni skall bo på? Hur gamla är ert/era barn?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)